Stopp för ensamjobb

Transports skyddsombud stoppade ensamjobbet på akuten i Malmö. Hot och våld gjorde att ordningsvakternas jobb var för farligt. Arbetsmiljöverket håller med – och kräver nu dubbelbemanning.

– Vi insåg att det inte var säkert att jobba här, berättar huvudskyddsombudet och ordningsvakten Stefan Andreasson på G4S i Malmö. Att en ensam vakt kunde få förstärkning inom 15 minuter räckte inte.

Han vände sig till både kunden – det vill säga Malmö allmänna sjukhus (MAS) – och arbetsgivaren G4S. Ordningsvakterna på akuten intervjuades flera gånger, Stefan Andreasson gjorde också själv flera arbetspass där.

– Det är en fruktansvärt svårarbetad miljö, säger han. Hit kommer desperata människor som ska ha tillgång till sjukvård som alla andra.

Den 12 februari stoppade Stefan Andreasson ensamarbetet på akuten i Malmö. I sin anmälan till Arbetsmiljöverket skrev han: ”Vi har haft kända gäng som kommer dit. Väntetiderna är långa och då blir stämningen lätt aggressiv. Påverkade och psykiskt sjuka människor hanterar vi dagligen. (…) Detta stopp har jag lagt då det inte är en fråga om utan när det kommer att inträffa en allvarlig incident.”

Arbetsmiljöverket bekräftade omedelbart stoppet med ett tillfälligt förbud. Myndigheten besökte arbetsplatsen en dryg vecka senare.

Och för ett par dagar sedan kom beskedet från Arbetsmiljöverket: Inget mera ensamjobb för ordningsvakterna på akuten. Om så sker väntar böter.

”Flera allvarliga incidenter med mycket hotfulla situationer samt våld har inträffat mot ensam ordningsvakt på akutmottagningen”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

– Vi är måna om våra arbetstagare, säger Mikael Högberg, tillförordnad regionchef på G4S.  Vi har påtalat behovet av dubbelbemanning och har en dialog med vår kund.

– Jag tycker det är positivt att vi nu har fått en objektiv bedömning från Arbetsmiljöverket, säger han.

I botten finns ett avtal mellan säkerhetsföretaget och sjukhuset. Upphandlingen och priset bygger på ensambemanning.

– Vi har ett möte med sjukhuset i nästa vecka där vi ska fortsätta diskutera detta, säger Mikael Högberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.