Stopp för ensamjobb

Transports skyddsombud stoppade ensamjobbet på akuten i Malmö. Hot och våld gjorde att ordningsvakternas jobb var för farligt. Arbetsmiljöverket håller med – och kräver nu dubbelbemanning.

– Vi insåg att det inte var säkert att jobba här, berättar huvudskyddsombudet och ordningsvakten Stefan Andreasson på G4S i Malmö. Att en ensam vakt kunde få förstärkning inom 15 minuter räckte inte.

Han vände sig till både kunden – det vill säga Malmö allmänna sjukhus (MAS) – och arbetsgivaren G4S. Ordningsvakterna på akuten intervjuades flera gånger, Stefan Andreasson gjorde också själv flera arbetspass där.

– Det är en fruktansvärt svårarbetad miljö, säger han. Hit kommer desperata människor som ska ha tillgång till sjukvård som alla andra.

Den 12 februari stoppade Stefan Andreasson ensamarbetet på akuten i Malmö. I sin anmälan till Arbetsmiljöverket skrev han: ”Vi har haft kända gäng som kommer dit. Väntetiderna är långa och då blir stämningen lätt aggressiv. Påverkade och psykiskt sjuka människor hanterar vi dagligen. (…) Detta stopp har jag lagt då det inte är en fråga om utan när det kommer att inträffa en allvarlig incident.”

Arbetsmiljöverket bekräftade omedelbart stoppet med ett tillfälligt förbud. Myndigheten besökte arbetsplatsen en dryg vecka senare.

Och för ett par dagar sedan kom beskedet från Arbetsmiljöverket: Inget mera ensamjobb för ordningsvakterna på akuten. Om så sker väntar böter.

”Flera allvarliga incidenter med mycket hotfulla situationer samt våld har inträffat mot ensam ordningsvakt på akutmottagningen”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

– Vi är måna om våra arbetstagare, säger Mikael Högberg, tillförordnad regionchef på G4S.  Vi har påtalat behovet av dubbelbemanning och har en dialog med vår kund.

– Jag tycker det är positivt att vi nu har fått en objektiv bedömning från Arbetsmiljöverket, säger han.

I botten finns ett avtal mellan säkerhetsföretaget och sjukhuset. Upphandlingen och priset bygger på ensambemanning.

– Vi har ett möte med sjukhuset i nästa vecka där vi ska fortsätta diskutera detta, säger Mikael Högberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.