Stopp för ensamjobb

Transports skyddsombud stoppade ensamjobbet på akuten i Malmö. Hot och våld gjorde att ordningsvakternas jobb var för farligt. Arbetsmiljöverket håller med – och kräver nu dubbelbemanning.

– Vi insåg att det inte var säkert att jobba här, berättar huvudskyddsombudet och ordningsvakten Stefan Andreasson på G4S i Malmö. Att en ensam vakt kunde få förstärkning inom 15 minuter räckte inte.

Han vände sig till både kunden – det vill säga Malmö allmänna sjukhus (MAS) – och arbetsgivaren G4S. Ordningsvakterna på akuten intervjuades flera gånger, Stefan Andreasson gjorde också själv flera arbetspass där.

– Det är en fruktansvärt svårarbetad miljö, säger han. Hit kommer desperata människor som ska ha tillgång till sjukvård som alla andra.

Den 12 februari stoppade Stefan Andreasson ensamarbetet på akuten i Malmö. I sin anmälan till Arbetsmiljöverket skrev han: ”Vi har haft kända gäng som kommer dit. Väntetiderna är långa och då blir stämningen lätt aggressiv. Påverkade och psykiskt sjuka människor hanterar vi dagligen. (…) Detta stopp har jag lagt då det inte är en fråga om utan när det kommer att inträffa en allvarlig incident.”

Arbetsmiljöverket bekräftade omedelbart stoppet med ett tillfälligt förbud. Myndigheten besökte arbetsplatsen en dryg vecka senare.

Och för ett par dagar sedan kom beskedet från Arbetsmiljöverket: Inget mera ensamjobb för ordningsvakterna på akuten. Om så sker väntar böter.

”Flera allvarliga incidenter med mycket hotfulla situationer samt våld har inträffat mot ensam ordningsvakt på akutmottagningen”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

– Vi är måna om våra arbetstagare, säger Mikael Högberg, tillförordnad regionchef på G4S.  Vi har påtalat behovet av dubbelbemanning och har en dialog med vår kund.

– Jag tycker det är positivt att vi nu har fått en objektiv bedömning från Arbetsmiljöverket, säger han.

I botten finns ett avtal mellan säkerhetsföretaget och sjukhuset. Upphandlingen och priset bygger på ensambemanning.

– Vi har ett möte med sjukhuset i nästa vecka där vi ska fortsätta diskutera detta, säger Mikael Högberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).