Stopp för ensamjobb

Transports skyddsombud stoppade ensamjobbet på akuten i Malmö. Hot och våld gjorde att ordningsvakternas jobb var för farligt. Arbetsmiljöverket håller med – och kräver nu dubbelbemanning.

– Vi insåg att det inte var säkert att jobba här, berättar huvudskyddsombudet och ordningsvakten Stefan Andreasson på G4S i Malmö. Att en ensam vakt kunde få förstärkning inom 15 minuter räckte inte.

Han vände sig till både kunden – det vill säga Malmö allmänna sjukhus (MAS) – och arbetsgivaren G4S. Ordningsvakterna på akuten intervjuades flera gånger, Stefan Andreasson gjorde också själv flera arbetspass där.

– Det är en fruktansvärt svårarbetad miljö, säger han. Hit kommer desperata människor som ska ha tillgång till sjukvård som alla andra.

Den 12 februari stoppade Stefan Andreasson ensamarbetet på akuten i Malmö. I sin anmälan till Arbetsmiljöverket skrev han: ”Vi har haft kända gäng som kommer dit. Väntetiderna är långa och då blir stämningen lätt aggressiv. Påverkade och psykiskt sjuka människor hanterar vi dagligen. (…) Detta stopp har jag lagt då det inte är en fråga om utan när det kommer att inträffa en allvarlig incident.”

Arbetsmiljöverket bekräftade omedelbart stoppet med ett tillfälligt förbud. Myndigheten besökte arbetsplatsen en dryg vecka senare.

Och för ett par dagar sedan kom beskedet från Arbetsmiljöverket: Inget mera ensamjobb för ordningsvakterna på akuten. Om så sker väntar böter.

”Flera allvarliga incidenter med mycket hotfulla situationer samt våld har inträffat mot ensam ordningsvakt på akutmottagningen”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

– Vi är måna om våra arbetstagare, säger Mikael Högberg, tillförordnad regionchef på G4S.  Vi har påtalat behovet av dubbelbemanning och har en dialog med vår kund.

– Jag tycker det är positivt att vi nu har fått en objektiv bedömning från Arbetsmiljöverket, säger han.

I botten finns ett avtal mellan säkerhetsföretaget och sjukhuset. Upphandlingen och priset bygger på ensambemanning.

– Vi har ett möte med sjukhuset i nästa vecka där vi ska fortsätta diskutera detta, säger Mikael Högberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.