Stopp för ensamjobb

Transports skyddsombud stoppade ensamjobbet på akuten i Malmö. Hot och våld gjorde att ordningsvakternas jobb var för farligt. Arbetsmiljöverket håller med – och kräver nu dubbelbemanning.

– Vi insåg att det inte var säkert att jobba här, berättar huvudskyddsombudet och ordningsvakten Stefan Andreasson på G4S i Malmö. Att en ensam vakt kunde få förstärkning inom 15 minuter räckte inte.

Han vände sig till både kunden – det vill säga Malmö allmänna sjukhus (MAS) – och arbetsgivaren G4S. Ordningsvakterna på akuten intervjuades flera gånger, Stefan Andreasson gjorde också själv flera arbetspass där.

– Det är en fruktansvärt svårarbetad miljö, säger han. Hit kommer desperata människor som ska ha tillgång till sjukvård som alla andra.

Den 12 februari stoppade Stefan Andreasson ensamarbetet på akuten i Malmö. I sin anmälan till Arbetsmiljöverket skrev han: ”Vi har haft kända gäng som kommer dit. Väntetiderna är långa och då blir stämningen lätt aggressiv. Påverkade och psykiskt sjuka människor hanterar vi dagligen. (…) Detta stopp har jag lagt då det inte är en fråga om utan när det kommer att inträffa en allvarlig incident.”

Arbetsmiljöverket bekräftade omedelbart stoppet med ett tillfälligt förbud. Myndigheten besökte arbetsplatsen en dryg vecka senare.

Och för ett par dagar sedan kom beskedet från Arbetsmiljöverket: Inget mera ensamjobb för ordningsvakterna på akuten. Om så sker väntar böter.

”Flera allvarliga incidenter med mycket hotfulla situationer samt våld har inträffat mot ensam ordningsvakt på akutmottagningen”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

– Vi är måna om våra arbetstagare, säger Mikael Högberg, tillförordnad regionchef på G4S.  Vi har påtalat behovet av dubbelbemanning och har en dialog med vår kund.

– Jag tycker det är positivt att vi nu har fått en objektiv bedömning från Arbetsmiljöverket, säger han.

I botten finns ett avtal mellan säkerhetsföretaget och sjukhuset. Upphandlingen och priset bygger på ensambemanning.

– Vi har ett möte med sjukhuset i nästa vecka där vi ska fortsätta diskutera detta, säger Mikael Högberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.