Sopgubbestrejk, Älvsjö
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Stockholms sopgubbar strejkar vilt

Protest. 150-170 sopgubbar i Stockholm har lagt ner jobbet och ett 80-tal sopbilar står stilla. I morse fick renhållarna på Reno Norden nog och vägrade köra med nyckelkontrollanter i bilarna. Kollegorna på Liselotte Lööf anslöt i en sympatiaktion.

(UPPDATERAD) Konflikten gäller en kommande lönesänkning och utökad arbetstid på Reno Norden och renhållarna på miljöföretaget Liselotte Lööf återupptog arbetet under dagen, efter att ha visat kollegorna sitt stöd.

– I morse klockan fem ställde sig sopgubbarna i en ring utanför anläggningen i Älvsjö och bestämde att nu är det nog. Sen gick de in till chefen och sa att vi tänker inte köra med nyckelkontrollanter med oss i bilen, säger Jan Spanedal som arbetar på det största miljöbolaget, Reno Norden.

Han tillägger:

– Transport stödjer inte den vilda strejken, eftersom vi är bundna av fredsplikt efter tecknandet av det senaste miljöavtalet. Jag är ordförande i renhållningssektionen på Transports Stockholmsavdelning, så jag ligger också lågt. Arbetsgivaren säger att det är olagligt att inte åka med kontrollanter i sopbilarna, att det kan leda till varning och avsked. Jag har bett alla gå tillbaka till arbetet, men de vägrar.

Jan Spanedal. Sopgubbestrejk
Jan Spanedal.

Jan Spanedal står bakom en mur av sopgubbar utanför företagets anläggning i Älvsjö. Det är lönesänkningar på upp till 10 000 kronor per månad och utökade arbetsuppgifter, som fått renhållarna att ilskna till. De är tänkta att gälla från och med den 1 oktober, när sopgubbarnas nuvarande lokala avtal löper ut och miljöbolagen Renonorden och Suez tar över sophämtningen. De vann den senaste upphandlingen och efter det har läget varit spänt.

I måndags och tisdags körde sopgubbarna motvilligt med kontrollanter, som hyrts in från bemanningsbolag i bilarna. ”Spanarna” antecknade vilka nycklar som gick till vilka lås, men känslorna var upprörda. Bakgrunden till inventeringen är arbetsgivarnas och upphandlarnas rädsla att renhållarna ska samla alla nycklar i en hink utan vägledning, något som skett vid tidigare konflikter. Jan Spanedal säger:

– Arbetsgivaren och upphandlaren Stockholm vatten vill kolla upp vart alla nycklar går. De vill ta vår kunskap ifrån oss, men vi är rädda att så fort de antecknat allt så kommer de att sparka oss och anlita billig arbetskraft.

Spanedal uppger att arbetsgivaren Reno Norden har samlat in nycklar till trakter och sopbilar, låst nyckelskåpet och sagt till den extra personalen att gå hem eftersom de är rädda att konflikten kan dra ut på tiden.

– Nu är Expressen, tv och alla möjliga journalister här, säger han.

Att köra med nyckel- och tidskontrollanter i bilarna får sopgubbarna att må psykiskt dåligt, anför Jan Spanedal.

– I måndags jobbade jag 16 timmar och 15 minuter och hela tiden satt en kille bredvid mig och antecknade. Den nyckeln går dit och den dit … Vi vet att det här är spiken i kistan för oss, så det är riktigt obehagligt.

– Det är ungefär som om man skulle bryta sig in i en läkares hjärna, ta hans kunskap och sedan sparka honom. Vi är duktiga på sopor, världens bästa sopgubbar. Vi hämtar sopor i ur och skur och har en mindre felmarginal än när man tillverkar Rolexklockor. Vi kommer ihåg allt och fixar och trixar.

– Men den första oktober är det nog ingen som vill jobba kvar.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman stödjer inte sopgubbarnas arbetsvägran och vilda strejk, men anser att nyckelbesiktningen inte ingår i renhållarnas arbetsuppgifter.

– Den kunskap sopgubbarna har i sina huvuden är deras, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Birgit Sjögren:
    31 juli, 2017

    Jag undrar om sopgubbarna fortfarande strejkar? Det är den sista juli o våra soptunnor är mer än fulla. Därav frågan - jag trodde problemet var löst men....?????

  2. Undrande:
    7 juli, 2017

    Men vad fan tjänar en sopgubbe netto per månad inklusive alla tillägg ? Inte ett jävla ord om det.

  3. Tjocke Farbrorn:
    6 juli, 2017

    Vi stöttar Sture O nedan...hans humoristiska hållning till nyckel- personerna på Renonorden fick
    alla på bussen att skratta högt.
    En vecka...arbetsvägran...
    Behovet av kompetens finns nog
    på fler ställen.

    Sist gång sopgubbarna i Sthlm markerade mot stadens o arbetsgivares ambitioner
    fick de pris för sin principfasta hållning och dömdes till slutsegrare i kampen mot sunt renhållarförnuft.

    Varje yrke har en sopsäck med hemlisarför att få jobbet gjort. Säkert Sture O åsså.
    Hemlisar vore inte just hemlisar om man delar ut dem till olika intressenter.
    Om nu Renonordens ledning inte tagit stadens instruktion på allvar...
    Nycklar, koder o andra dörröppnare får inte hanteras med direkt spårbarhet till olika fastigheter. En stulen knippa med 30-40 nycklar tar 5-6 veckor att ersätta. Då ska renhållningen funka samtidigt.
    Arbetet sker på fritiden. Det baseras på en "tyst kompetens" o kan inte utföras av konsulter
    Allt för att Sture O ska hinna och vilja fortsätta källsortera sitt avfall.

  4. Micke:
    6 juli, 2017

    Sture Ohlsson och Anno nym är ni sanna eller? Vilket jädra snack ni för!

  5. Sture Ohlsson:
    5 juli, 2017

    Helt verklighetsfrämmande agerande. Nycklarna är väl rimligtvis arbetsgivarnas att förvalta inom ramen för uppdraget och den kunskap personalen nu sitter på om nyckelkatalogisering en rimlig del av kunskapsspridning inom arbetsplatsen. Om kunskapen om vilken nyckel som går till vilken port är ens främsta konkurrensfördel på arbetsmarknaden så gör man nog klokt i att överväga kompetensutveckling.

    Men ingen fara på taket, avsked pga arbetsvägran, samla in nya nycklar från fastighetsägarna, mörk upp i god ordning och kör igång med ny personal. Borde väl ta högst nån vecka.

  6. Anno Nym:
    5 juli, 2017

    Awesome. De måste vara fruktansvärt överbetalda. Jag slår vad om att vi kan hyra in sopgubbar från Polen eller Ukraina som gör jobbet man gjorde förr, dvs kånka allt på ryggen till bilen. Och detta för 5k/mån. Som bonus får vi konsumenter tillgång till sopnedkast igen och får tillbaka den service som vi är vana med från förr.

  7. Mats Palmberg:
    5 juli, 2017

    Taktiken från arbetsgivarna/politikerna när man går från offentlig regi till upphandlade verksamhet är alltid att ta en förmån åt gången. Jag har själv under mina senaste 17 år i järnvägsbranchen kunnat se hur det går till. Så kommer man att fortsätta tills arbetarrörelsen sätter stopp för dumpningen genom att återföra verksamheterna i offentlig regi.

  8. Joel Persson:
    5 juli, 2017

    Kommer ihåg när jag jobbade på min gamla arbetsplats. Ett möte fick vi sitta i grupper på vilka destinationer vi körde. Skrev ner alla tider, raster och hur lång tid det tog. Efter en tid började företaget fasa ut svenska chaufförer och bilar, satte in estländare och deras systerbolags est bilar. Senare blev vi alla uppsagda pga att vi svenskar var för dyra och att upphandlingen gick till systerbolaget i Estland. I den bransch jag jobbade i ser jag hur speditörer/ fraktbolag sänker priserna så att företag med billigare arbetskraft kan roffa åt sig hela kakan. Så som många av dessa chaufförer undrar jag om de ens har körkort eftersom de inte ens kan köra lastbil raktfram eller ens backa med en trailer. Hoppas vi kan klämma åt detta problem!

  9. Per Gustavsson:
    5 juli, 2017

    Bra sopgubbar! Tänk om fler i andra yrkesgrupper hade lite av er attityd!

Lästips:

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Sirius fackklubbar

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Timmerstockar och infälld bild av Sundsvalls tidning.

Från timmer till pappersåtervinning

Transportare. Ditt arbete är mer sammanlänkat med andras än vad du kanske tror. Häng med och träffa transportare från ax till limpa längs tidningens logistikkedja i Sundsvall.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.