Sopgubbestrejk, Älvsjö
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Stockholms sopgubbar strejkar vilt

Protest. 150-170 sopgubbar i Stockholm har lagt ner jobbet och ett 80-tal sopbilar står stilla. I morse fick renhållarna på Reno Norden nog och vägrade köra med nyckelkontrollanter i bilarna. Kollegorna på Liselotte Lööf anslöt i en sympatiaktion.

(UPPDATERAD) Konflikten gäller en kommande lönesänkning och utökad arbetstid på Reno Norden och renhållarna på miljöföretaget Liselotte Lööf återupptog arbetet under dagen, efter att ha visat kollegorna sitt stöd.

– I morse klockan fem ställde sig sopgubbarna i en ring utanför anläggningen i Älvsjö och bestämde att nu är det nog. Sen gick de in till chefen och sa att vi tänker inte köra med nyckelkontrollanter med oss i bilen, säger Jan Spanedal som arbetar på det största miljöbolaget, Reno Norden.

Han tillägger:

– Transport stödjer inte den vilda strejken, eftersom vi är bundna av fredsplikt efter tecknandet av det senaste miljöavtalet. Jag är ordförande i renhållningssektionen på Transports Stockholmsavdelning, så jag ligger också lågt. Arbetsgivaren säger att det är olagligt att inte åka med kontrollanter i sopbilarna, att det kan leda till varning och avsked. Jag har bett alla gå tillbaka till arbetet, men de vägrar.

Jan Spanedal. Sopgubbestrejk
Jan Spanedal.

Jan Spanedal står bakom en mur av sopgubbar utanför företagets anläggning i Älvsjö. Det är lönesänkningar på upp till 10 000 kronor per månad och utökade arbetsuppgifter, som fått renhållarna att ilskna till. De är tänkta att gälla från och med den 1 oktober, när sopgubbarnas nuvarande lokala avtal löper ut och miljöbolagen Renonorden och Suez tar över sophämtningen. De vann den senaste upphandlingen och efter det har läget varit spänt.

I måndags och tisdags körde sopgubbarna motvilligt med kontrollanter, som hyrts in från bemanningsbolag i bilarna. ”Spanarna” antecknade vilka nycklar som gick till vilka lås, men känslorna var upprörda. Bakgrunden till inventeringen är arbetsgivarnas och upphandlarnas rädsla att renhållarna ska samla alla nycklar i en hink utan vägledning, något som skett vid tidigare konflikter. Jan Spanedal säger:

– Arbetsgivaren och upphandlaren Stockholm vatten vill kolla upp vart alla nycklar går. De vill ta vår kunskap ifrån oss, men vi är rädda att så fort de antecknat allt så kommer de att sparka oss och anlita billig arbetskraft.

Spanedal uppger att arbetsgivaren Reno Norden har samlat in nycklar till trakter och sopbilar, låst nyckelskåpet och sagt till den extra personalen att gå hem eftersom de är rädda att konflikten kan dra ut på tiden.

– Nu är Expressen, tv och alla möjliga journalister här, säger han.

Att köra med nyckel- och tidskontrollanter i bilarna får sopgubbarna att må psykiskt dåligt, anför Jan Spanedal.

– I måndags jobbade jag 16 timmar och 15 minuter och hela tiden satt en kille bredvid mig och antecknade. Den nyckeln går dit och den dit … Vi vet att det här är spiken i kistan för oss, så det är riktigt obehagligt.

– Det är ungefär som om man skulle bryta sig in i en läkares hjärna, ta hans kunskap och sedan sparka honom. Vi är duktiga på sopor, världens bästa sopgubbar. Vi hämtar sopor i ur och skur och har en mindre felmarginal än när man tillverkar Rolexklockor. Vi kommer ihåg allt och fixar och trixar.

– Men den första oktober är det nog ingen som vill jobba kvar.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman stödjer inte sopgubbarnas arbetsvägran och vilda strejk, men anser att nyckelbesiktningen inte ingår i renhållarnas arbetsuppgifter.

– Den kunskap sopgubbarna har i sina huvuden är deras, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Birgit Sjögren:
    31 juli, 2017

    Jag undrar om sopgubbarna fortfarande strejkar? Det är den sista juli o våra soptunnor är mer än fulla. Därav frågan - jag trodde problemet var löst men....?????

  2. Undrande:
    7 juli, 2017

    Men vad fan tjänar en sopgubbe netto per månad inklusive alla tillägg ? Inte ett jävla ord om det.

  3. Tjocke Farbrorn:
    6 juli, 2017

    Vi stöttar Sture O nedan...hans humoristiska hållning till nyckel- personerna på Renonorden fick
    alla på bussen att skratta högt.
    En vecka...arbetsvägran...
    Behovet av kompetens finns nog
    på fler ställen.

    Sist gång sopgubbarna i Sthlm markerade mot stadens o arbetsgivares ambitioner
    fick de pris för sin principfasta hållning och dömdes till slutsegrare i kampen mot sunt renhållarförnuft.

    Varje yrke har en sopsäck med hemlisarför att få jobbet gjort. Säkert Sture O åsså.
    Hemlisar vore inte just hemlisar om man delar ut dem till olika intressenter.
    Om nu Renonordens ledning inte tagit stadens instruktion på allvar...
    Nycklar, koder o andra dörröppnare får inte hanteras med direkt spårbarhet till olika fastigheter. En stulen knippa med 30-40 nycklar tar 5-6 veckor att ersätta. Då ska renhållningen funka samtidigt.
    Arbetet sker på fritiden. Det baseras på en "tyst kompetens" o kan inte utföras av konsulter
    Allt för att Sture O ska hinna och vilja fortsätta källsortera sitt avfall.

  4. Micke:
    6 juli, 2017

    Sture Ohlsson och Anno nym är ni sanna eller? Vilket jädra snack ni för!

  5. Sture Ohlsson:
    5 juli, 2017

    Helt verklighetsfrämmande agerande. Nycklarna är väl rimligtvis arbetsgivarnas att förvalta inom ramen för uppdraget och den kunskap personalen nu sitter på om nyckelkatalogisering en rimlig del av kunskapsspridning inom arbetsplatsen. Om kunskapen om vilken nyckel som går till vilken port är ens främsta konkurrensfördel på arbetsmarknaden så gör man nog klokt i att överväga kompetensutveckling.

    Men ingen fara på taket, avsked pga arbetsvägran, samla in nya nycklar från fastighetsägarna, mörk upp i god ordning och kör igång med ny personal. Borde väl ta högst nån vecka.

  6. Anno Nym:
    5 juli, 2017

    Awesome. De måste vara fruktansvärt överbetalda. Jag slår vad om att vi kan hyra in sopgubbar från Polen eller Ukraina som gör jobbet man gjorde förr, dvs kånka allt på ryggen till bilen. Och detta för 5k/mån. Som bonus får vi konsumenter tillgång till sopnedkast igen och får tillbaka den service som vi är vana med från förr.

  7. Mats Palmberg:
    5 juli, 2017

    Taktiken från arbetsgivarna/politikerna när man går från offentlig regi till upphandlade verksamhet är alltid att ta en förmån åt gången. Jag har själv under mina senaste 17 år i järnvägsbranchen kunnat se hur det går till. Så kommer man att fortsätta tills arbetarrörelsen sätter stopp för dumpningen genom att återföra verksamheterna i offentlig regi.

  8. Joel Persson:
    5 juli, 2017

    Kommer ihåg när jag jobbade på min gamla arbetsplats. Ett möte fick vi sitta i grupper på vilka destinationer vi körde. Skrev ner alla tider, raster och hur lång tid det tog. Efter en tid började företaget fasa ut svenska chaufförer och bilar, satte in estländare och deras systerbolags est bilar. Senare blev vi alla uppsagda pga att vi svenskar var för dyra och att upphandlingen gick till systerbolaget i Estland. I den bransch jag jobbade i ser jag hur speditörer/ fraktbolag sänker priserna så att företag med billigare arbetskraft kan roffa åt sig hela kakan. Så som många av dessa chaufförer undrar jag om de ens har körkort eftersom de inte ens kan köra lastbil raktfram eller ens backa med en trailer. Hoppas vi kan klämma åt detta problem!

  9. Per Gustavsson:
    5 juli, 2017

    Bra sopgubbar! Tänk om fler i andra yrkesgrupper hade lite av er attityd!

Lästips:

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Transportarbetarens logga

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Jeanette Höglund och Per-Olof

Vakten som värnar hemlösa

Mötet. ”Det här är inte Sverige …”,  tänkte ordningsvakten Jeanette Höglund. I dag driver hon soppkök och snart öppnar hon fritidsgård för Stockholms äldre hemlösa.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.