Stockholms sopgubbar spänner musklerna

Ny upphandling av sopjobbet i Stockholm, arbetsgivare som sänker löner – och vinterns avtalsrörelse. Tre hotbilder målades upp när Stockholms sopgubbar i kväll höll stormöte.

Det bubblar i salen i Årsta folkets hus när Mats Björnberg, ordförande i Transports miljösektion i Stockholm, beskriver vad som är på gång. Omkring 50 sopgubbar är beredda att kämpa för sina villkor.

– Resten kommer med när det hettar till, säger en mötesdeltagare.

Den snabbaste avhandlade frågan handlar om fackets förhandlingar om kollektivavtalet. Mats Björnberg ger sin bild av hur Transports avtalskonferens slutade när det gäller sopgubbarna:

– De prioriterade kraven är att vi inte ska backa på arbetstiderna, det ska vara dagtid 6 till 16 som gäller. Lönerna ska försvaras. Och facket måste se till att avtalsbilaga C inte försvinner. För i så fall försvinner Stockholms sopgubbar också.

I den bilagan finns poänglönesystemet som fortfarande gäller i Stockholm, det som gör sopgubbarna till en välavlönad grupp inom LO.

Upphandling av all sophämtning i hela Stockholm är på gång. Den 1 april 2017 ska nya eller nygamla entreprenörer vara på plats i stadens ungefär tio områden. Anbud kommer att räknas fram och lämnas in under första halvan av nästa år.

Transports Stockholmsombudsman Christer Norfall beskriver ointresset som stadens bolag Stockholms Vatten visat för fackets och sopgubbarnas synpunkter när upphandlingskraven ska formuleras.

– Stockholm Vatten vill inte ha med ”kontroversiella” krav som begränsningar av den belastning gubbarna utsätts för, säger han.

I kombination med att renhållningsbolaget Ragn-Sells runt om i landet inför ett nytt lönesystem ser sopgubbarna framför sig entreprenörer som pressar sina anbud och räknar med sänkta löner.

– Det här handlar inte bara om oss, säger någon långt bak i salen. Lönedumpning och försämrade arbetstider kommer att beröra hela svenska samhället.

– Vi har stoppat lönesänkning förr, säger en annan. Och tvåskift.

Sopgubbarna som hämtar hushållssopor i Stockholm vet att de har makt, både inom facket och gentemot arbetsgivarna. Flera förslag på handling dyker upp:

– Om man skulle åka och tippa ett lass sopor utanför Stockholms Vatten … ja på eget ansvar alltså. Bara för att det är kul.

– Nu vet vi vad vi har att hantera framöver, säger ordförande Mats Björnberg. Ragn-Sells lönemodell går upp till central förhandling i nästa vecka. Och när det gäller upphandlingen är det nog svårt att ta kriget nu, vi har inte alla fakta än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.