Sopgubbar i Stockholm
Close
Stockholms sopgubbar samlas varje morgon utanför Reno Norden i Älvsjö.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Stockholms sopgubbar fortsätter protesterna

Sophämtning. – Vi står här varje morgon så att de som fortfarande jobbar får skämmas lite när de kör i väg. Så säger en av Stockholms sopgubbar från Reno Norden, som samlas utanför infarten till sin tidigare arbetsgivare. I protest mot sänkta löner.

Klockan närmar sig halv sex på tisdagsmorgonen och en skara på 15-20 renhållare har slutit upp på trottoaren utanför miljöföretaget Reno Norden i Älvsjö, i Stockholm. På ett stängsel bakom ryggen har killarna vecklat upp en röd och vit banderoll med texten:”Stöd Stockholms sopgubbar!”

De är på plats på morgnarna sedan ett par veckor, stannar någon timme medan den forna arbetsgivarens sopbilar rullar ut på Stockholms gator för att hämta hushållssopor.

Aktionen är en protest mot att Reno Norden vill avskaffa miljöarbetarnas nuvarande avtal och i stället införa mer jobb och flera tusenlappar i sänkt lön, från och med den 1 oktober.

Då ska sopjätten ta över hanteringen av hushållssopor från konkurrenten Liselotte Lööf. Kollegorna där är redan uppsagda och dyker upp i två, tre sopbilar varje morgon, innan de kör ut på jobb.

– Vi turas om, hälsar på och visar vårt stöd. Snart är vi också arbetslösa säger sopgubben Sigge från Liselotte Lööf och nickar mot kamraterna.

De har alltid varit stolta över den sammanhållning som kännetecknat Stockholms sopgubbar, oavsett bolag.

Stämda i AD

När renhållarna la ner arbetet i protest och sopkonflikten bröt ut i början av juli trängdes journalister och fotografer på Reno Nordens parkering. Företaget svarade med att stämma medarbetarna för olovlig stridsåtgärd och Arbetsdomstolen uppmanade dem att gå tillbaka och jobba.

Några miljöarbetare följde uppmaningen, andra sa upp sig.

Nu har konflikten hamnat i medieskugga och Transportarbetarens reporter är ensam på plats.

Roffe Persson har jobbat som sopgubbe i 28 år och trivts med friheten, som renhållarnas speciella avtal i Stockholm gett. Inflytandet över jobbet har uppvägt smuts och stress.

– Nu får jag väl överge branschen, fast det är det här jag vill hålla på med. Jag har jobbat som ”röris” också på byggen, men sophämtning är mycket bättre.

– Janne Josefsson på Uppdrag granskning borde sätta i gång och gräva i upphandlingen och Reno Nordens ekonomi. Kom hit och gör en tv-granskning!

Roffe Persson slår tillbaka mot kommentarerna i sociala medier om att sopgubbarna i Stockholm har för höga löner. Det handlar om avundsjuka, tror han.

– Vi har lastbilskörkort och yrkeskompetensbevis. De som säger att vi tjänar för bra skulle hänga med en dag i Stockholms trängsel och stress. Många som börjar pallar bara en kort tid och slutar igen.

Sigge från Liselotte Lööf talar om ansvarsbollandet mellan upphandlaren och entreprenören.

Vill jobba

– Det är som en lek mellan Stockholm vatten och Reno Norden om vem som håller ut längst. Hur länge kan staden behålla ett företag som inte klarar av att sköta sophanteringen?

Bosse Sjögren beskriver situationen som ”skit”. Liksom kollegorna hoppas han att Reno Norden ska gå i konkurs, att ett annat bolag ska ta över och behålla nuvarande löner och poängsystem.

– Jag vill bara tillbaka och jobba, på vårt gamla avtal, bilaga C. Det är därför vi står här.

Alla ser mot sopbilen som kör ut från utfarten.

– Titta, här är några som slår ner blickarna. Här är några som skäms, utbrister någon.

En annan sopgubbe muttrar tyst:

– Helst skulle man vilja strypa dem. Vi har stått tillsammans förut och så går de tillbaka och kör…

Roffe Persson delar ut en jobbannons om att Arla söker lastbilschaufförer. Alla söker nya jobb.

– Jag kanske har fått napp, säger Roger Johansson.

Kompisen Tomas Brehmer ska skriva kontrakt med ett annat miljöföretag i dag. Lönen blir lite lägre, men också mindre tungt. Andra mår dåligt av att gå hemma, men försöker skingra jobbiga tankar med skämt om att sätta sig med tiggarmugg utanför Lidl.

Klagomål om hämtning

En mobil med ett dokument om reklamationer, klagomål över sophämtningen, går runt bland killarna på gatan. Siffrorna pekar brant uppåt, från ett fåtal före konflikten. Och värre lär det bli, när stockholmarna nu återvänder från semestern, spår sopgubbarna.

Funderar ingen av dem på att böja sig och söka jobba på Reno Norden igen?

– Att göra mer och ta mindre betalt? Nej! Reno vill inte ha oss och vi vill inte ha dem, säger en av killarna.

Ante Nordstrand hejdar en renhållare, på väg ut med lastbilen. Hans Edlund, som har ett jobb till vid sidan av sophämtningen.

– Jag jobbar bara månaden ut. Konflikten var bra men den drog i gång vid fel tillfälle. Vi skulle ha lagt protesterna senare, närmare 1 oktober.

Ante Nordstrand sörjer att yrkeskåren och gemenskapen splittras.

– Vi har alltid ställt upp för varandra, jobbat på även om vi haft ont. Haft samma ideal, en moral. Den första oktober blir det kärvt för Reno Norden. De kommer inte att få tag i tillräckligt med folk. Och de som jobbar kommer att få så mycket att göra att de inte orkar, siar han.

Hur länge tänker ni protestera?

– Fram till den 1 oktober, så många som kan komma kommer hit.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman kommenterar protesterna:

– Man kan inte annat än beundra sopgubbarnas kämpaglöd. Att de fortsätter slåss för det de verkligen tror på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    23 augusti, 2017

    Vad jag förstått har SvD lyckats få tag i dessa hemliga avtal. Inte vackert och tveksamt om det ens är lagligt...Något en expert i LoV att sätta tänderna i.
    Jag har svårt att förstå varför Stockholm Vatten och Avfall AB håller i RenoNorden AB så hårt.

    Det är inte så att det föreligger svåger politik i fråga? Det finns nämligen tjänstemän på Stockholm Vatten som tidigare varit anställda vid RenoNorden. "Just my 10 Pence..."

  2. Thomas Dahl:
    23 augusti, 2017

    Stå på er grabbar.

  3. Eva Carlsson:
    22 augusti, 2017

    Helt otroligt vilken sammanhållning ni Sopgubbar verkar ha.
    Måste kännas jäkligt surt att ett par av era före detta kollegor sviker er.
    Kämpa på och fy på er Sthlm vatten och Reno för era hemliga avtal

  4. Burväktaren:
    22 augusti, 2017

    Er enighet är enastående på modern svensk arbetsmarknad.
    Hatten av för er kamp att bibehålla era anställningsvillkor.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Färre anmälda arbetssjukdomar

Arbetsmiljö. Ny statistik från Arbetsmiljöverket visar att färre arbetssjukdomar anmäls. Alltjämt är det flest skador på jobbet inom transport och magasinering för kvinnor och miljöarbete för män.

Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).