Annons:
Sopgubbar i Stockholm
Close
Stockholms sopgubbar samlas varje morgon utanför Reno Norden i Älvsjö.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Stockholms sopgubbar fortsätter protesterna

Sophämtning. – Vi står här varje morgon så att de som fortfarande jobbar får skämmas lite när de kör i väg. Så säger en av Stockholms sopgubbar från Reno Norden, som samlas utanför infarten till sin tidigare arbetsgivare. I protest mot sänkta löner.

Klockan närmar sig halv sex på tisdagsmorgonen och en skara på 15-20 renhållare har slutit upp på trottoaren utanför miljöföretaget Reno Norden i Älvsjö, i Stockholm. På ett stängsel bakom ryggen har killarna vecklat upp en röd och vit banderoll med texten:”Stöd Stockholms sopgubbar!”

De är på plats på morgnarna sedan ett par veckor, stannar någon timme medan den forna arbetsgivarens sopbilar rullar ut på Stockholms gator för att hämta hushållssopor.

Aktionen är en protest mot att Reno Norden vill avskaffa miljöarbetarnas nuvarande avtal och i stället införa mer jobb och flera tusenlappar i sänkt lön, från och med den 1 oktober.

Då ska sopjätten ta över hanteringen av hushållssopor från konkurrenten Liselotte Lööf. Kollegorna där är redan uppsagda och dyker upp i två, tre sopbilar varje morgon, innan de kör ut på jobb.

– Vi turas om, hälsar på och visar vårt stöd. Snart är vi också arbetslösa säger sopgubben Sigge från Liselotte Lööf och nickar mot kamraterna.

De har alltid varit stolta över den sammanhållning som kännetecknat Stockholms sopgubbar, oavsett bolag.

Stämda i AD

När renhållarna la ner arbetet i protest och sopkonflikten bröt ut i början av juli trängdes journalister och fotografer på Reno Nordens parkering. Företaget svarade med att stämma medarbetarna för olovlig stridsåtgärd och Arbetsdomstolen uppmanade dem att gå tillbaka och jobba.

Några miljöarbetare följde uppmaningen, andra sa upp sig.

Nu har konflikten hamnat i medieskugga och Transportarbetarens reporter är ensam på plats.

Roffe Persson har jobbat som sopgubbe i 28 år och trivts med friheten, som renhållarnas speciella avtal i Stockholm gett. Inflytandet över jobbet har uppvägt smuts och stress.

– Nu får jag väl överge branschen, fast det är det här jag vill hålla på med. Jag har jobbat som ”röris” också på byggen, men sophämtning är mycket bättre.

– Janne Josefsson på Uppdrag granskning borde sätta i gång och gräva i upphandlingen och Reno Nordens ekonomi. Kom hit och gör en tv-granskning!

Roffe Persson slår tillbaka mot kommentarerna i sociala medier om att sopgubbarna i Stockholm har för höga löner. Det handlar om avundsjuka, tror han.

– Vi har lastbilskörkort och yrkeskompetensbevis. De som säger att vi tjänar för bra skulle hänga med en dag i Stockholms trängsel och stress. Många som börjar pallar bara en kort tid och slutar igen.

Sigge från Liselotte Lööf talar om ansvarsbollandet mellan upphandlaren och entreprenören.

Vill jobba

– Det är som en lek mellan Stockholm vatten och Reno Norden om vem som håller ut längst. Hur länge kan staden behålla ett företag som inte klarar av att sköta sophanteringen?

Bosse Sjögren beskriver situationen som ”skit”. Liksom kollegorna hoppas han att Reno Norden ska gå i konkurs, att ett annat bolag ska ta över och behålla nuvarande löner och poängsystem.

– Jag vill bara tillbaka och jobba, på vårt gamla avtal, bilaga C. Det är därför vi står här.

Alla ser mot sopbilen som kör ut från utfarten.

– Titta, här är några som slår ner blickarna. Här är några som skäms, utbrister någon.

En annan sopgubbe muttrar tyst:

– Helst skulle man vilja strypa dem. Vi har stått tillsammans förut och så går de tillbaka och kör…

Roffe Persson delar ut en jobbannons om att Arla söker lastbilschaufförer. Alla söker nya jobb.

– Jag kanske har fått napp, säger Roger Johansson.

Kompisen Tomas Brehmer ska skriva kontrakt med ett annat miljöföretag i dag. Lönen blir lite lägre, men också mindre tungt. Andra mår dåligt av att gå hemma, men försöker skingra jobbiga tankar med skämt om att sätta sig med tiggarmugg utanför Lidl.

Klagomål om hämtning

En mobil med ett dokument om reklamationer, klagomål över sophämtningen, går runt bland killarna på gatan. Siffrorna pekar brant uppåt, från ett fåtal före konflikten. Och värre lär det bli, när stockholmarna nu återvänder från semestern, spår sopgubbarna.

Funderar ingen av dem på att böja sig och söka jobba på Reno Norden igen?

– Att göra mer och ta mindre betalt? Nej! Reno vill inte ha oss och vi vill inte ha dem, säger en av killarna.

Ante Nordstrand hejdar en renhållare, på väg ut med lastbilen. Hans Edlund, som har ett jobb till vid sidan av sophämtningen.

– Jag jobbar bara månaden ut. Konflikten var bra men den drog i gång vid fel tillfälle. Vi skulle ha lagt protesterna senare, närmare 1 oktober.

Ante Nordstrand sörjer att yrkeskåren och gemenskapen splittras.

– Vi har alltid ställt upp för varandra, jobbat på även om vi haft ont. Haft samma ideal, en moral. Den första oktober blir det kärvt för Reno Norden. De kommer inte att få tag i tillräckligt med folk. Och de som jobbar kommer att få så mycket att göra att de inte orkar, siar han.

Hur länge tänker ni protestera?

– Fram till den 1 oktober, så många som kan komma kommer hit.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman kommenterar protesterna:

– Man kan inte annat än beundra sopgubbarnas kämpaglöd. Att de fortsätter slåss för det de verkligen tror på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    23 augusti, 2017

    Vad jag förstått har SvD lyckats få tag i dessa hemliga avtal. Inte vackert och tveksamt om det ens är lagligt...Något en expert i LoV att sätta tänderna i.
    Jag har svårt att förstå varför Stockholm Vatten och Avfall AB håller i RenoNorden AB så hårt.

    Det är inte så att det föreligger svåger politik i fråga? Det finns nämligen tjänstemän på Stockholm Vatten som tidigare varit anställda vid RenoNorden. "Just my 10 Pence..."

  2. Thomas Dahl:
    23 augusti, 2017

    Stå på er grabbar.

  3. Eva Carlsson:
    22 augusti, 2017

    Helt otroligt vilken sammanhållning ni Sopgubbar verkar ha.
    Måste kännas jäkligt surt att ett par av era före detta kollegor sviker er.
    Kämpa på och fy på er Sthlm vatten och Reno för era hemliga avtal

  4. Burväktaren:
    22 augusti, 2017

    Er enighet är enastående på modern svensk arbetsmarknad.
    Hatten av för er kamp att bibehålla era anställningsvillkor.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Transportarbetarens logga

Myndighet kollar risken för usla villkor

Taxi/Miljöarbetare. Taxiförare riskerar att anställas med usla villkor, medan sopgubbar oftast jobbar på företag som har kollektivavtal och följer dem. Inga nyheter för yrkesarbetarna eller för Transport. Nu får kommuner och andra upphandlare klara besked om detta.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.