Sopgubbar i Stockholm
Close
Stockholms sopgubbar samlas varje morgon utanför Reno Norden i Älvsjö.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Stockholms sopgubbar fortsätter protesterna

Sophämtning. – Vi står här varje morgon så att de som fortfarande jobbar får skämmas lite när de kör i väg. Så säger en av Stockholms sopgubbar från Reno Norden, som samlas utanför infarten till sin tidigare arbetsgivare. I protest mot sänkta löner.

Klockan närmar sig halv sex på tisdagsmorgonen och en skara på 15-20 renhållare har slutit upp på trottoaren utanför miljöföretaget Reno Norden i Älvsjö, i Stockholm. På ett stängsel bakom ryggen har killarna vecklat upp en röd och vit banderoll med texten:”Stöd Stockholms sopgubbar!”

De är på plats på morgnarna sedan ett par veckor, stannar någon timme medan den forna arbetsgivarens sopbilar rullar ut på Stockholms gator för att hämta hushållssopor.

Aktionen är en protest mot att Reno Norden vill avskaffa miljöarbetarnas nuvarande avtal och i stället införa mer jobb och flera tusenlappar i sänkt lön, från och med den 1 oktober.

Då ska sopjätten ta över hanteringen av hushållssopor från konkurrenten Liselotte Lööf. Kollegorna där är redan uppsagda och dyker upp i två, tre sopbilar varje morgon, innan de kör ut på jobb.

– Vi turas om, hälsar på och visar vårt stöd. Snart är vi också arbetslösa säger sopgubben Sigge från Liselotte Lööf och nickar mot kamraterna.

De har alltid varit stolta över den sammanhållning som kännetecknat Stockholms sopgubbar, oavsett bolag.

Stämda i AD

När renhållarna la ner arbetet i protest och sopkonflikten bröt ut i början av juli trängdes journalister och fotografer på Reno Nordens parkering. Företaget svarade med att stämma medarbetarna för olovlig stridsåtgärd och Arbetsdomstolen uppmanade dem att gå tillbaka och jobba.

Några miljöarbetare följde uppmaningen, andra sa upp sig.

Nu har konflikten hamnat i medieskugga och Transportarbetarens reporter är ensam på plats.

Roffe Persson har jobbat som sopgubbe i 28 år och trivts med friheten, som renhållarnas speciella avtal i Stockholm gett. Inflytandet över jobbet har uppvägt smuts och stress.

– Nu får jag väl överge branschen, fast det är det här jag vill hålla på med. Jag har jobbat som ”röris” också på byggen, men sophämtning är mycket bättre.

– Janne Josefsson på Uppdrag granskning borde sätta i gång och gräva i upphandlingen och Reno Nordens ekonomi. Kom hit och gör en tv-granskning!

Roffe Persson slår tillbaka mot kommentarerna i sociala medier om att sopgubbarna i Stockholm har för höga löner. Det handlar om avundsjuka, tror han.

– Vi har lastbilskörkort och yrkeskompetensbevis. De som säger att vi tjänar för bra skulle hänga med en dag i Stockholms trängsel och stress. Många som börjar pallar bara en kort tid och slutar igen.

Sigge från Liselotte Lööf talar om ansvarsbollandet mellan upphandlaren och entreprenören.

Vill jobba

– Det är som en lek mellan Stockholm vatten och Reno Norden om vem som håller ut längst. Hur länge kan staden behålla ett företag som inte klarar av att sköta sophanteringen?

Bosse Sjögren beskriver situationen som ”skit”. Liksom kollegorna hoppas han att Reno Norden ska gå i konkurs, att ett annat bolag ska ta över och behålla nuvarande löner och poängsystem.

– Jag vill bara tillbaka och jobba, på vårt gamla avtal, bilaga C. Det är därför vi står här.

Alla ser mot sopbilen som kör ut från utfarten.

– Titta, här är några som slår ner blickarna. Här är några som skäms, utbrister någon.

En annan sopgubbe muttrar tyst:

– Helst skulle man vilja strypa dem. Vi har stått tillsammans förut och så går de tillbaka och kör…

Roffe Persson delar ut en jobbannons om att Arla söker lastbilschaufförer. Alla söker nya jobb.

– Jag kanske har fått napp, säger Roger Johansson.

Kompisen Tomas Brehmer ska skriva kontrakt med ett annat miljöföretag i dag. Lönen blir lite lägre, men också mindre tungt. Andra mår dåligt av att gå hemma, men försöker skingra jobbiga tankar med skämt om att sätta sig med tiggarmugg utanför Lidl.

Klagomål om hämtning

En mobil med ett dokument om reklamationer, klagomål över sophämtningen, går runt bland killarna på gatan. Siffrorna pekar brant uppåt, från ett fåtal före konflikten. Och värre lär det bli, när stockholmarna nu återvänder från semestern, spår sopgubbarna.

Funderar ingen av dem på att böja sig och söka jobba på Reno Norden igen?

– Att göra mer och ta mindre betalt? Nej! Reno vill inte ha oss och vi vill inte ha dem, säger en av killarna.

Ante Nordstrand hejdar en renhållare, på väg ut med lastbilen. Hans Edlund, som har ett jobb till vid sidan av sophämtningen.

– Jag jobbar bara månaden ut. Konflikten var bra men den drog i gång vid fel tillfälle. Vi skulle ha lagt protesterna senare, närmare 1 oktober.

Ante Nordstrand sörjer att yrkeskåren och gemenskapen splittras.

– Vi har alltid ställt upp för varandra, jobbat på även om vi haft ont. Haft samma ideal, en moral. Den första oktober blir det kärvt för Reno Norden. De kommer inte att få tag i tillräckligt med folk. Och de som jobbar kommer att få så mycket att göra att de inte orkar, siar han.

Hur länge tänker ni protestera?

– Fram till den 1 oktober, så många som kan komma kommer hit.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman kommenterar protesterna:

– Man kan inte annat än beundra sopgubbarnas kämpaglöd. Att de fortsätter slåss för det de verkligen tror på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    23 augusti, 2017

    Vad jag förstått har SvD lyckats få tag i dessa hemliga avtal. Inte vackert och tveksamt om det ens är lagligt...Något en expert i LoV att sätta tänderna i.
    Jag har svårt att förstå varför Stockholm Vatten och Avfall AB håller i RenoNorden AB så hårt.

    Det är inte så att det föreligger svåger politik i fråga? Det finns nämligen tjänstemän på Stockholm Vatten som tidigare varit anställda vid RenoNorden. "Just my 10 Pence..."

  2. Thomas Dahl:
    23 augusti, 2017

    Stå på er grabbar.

  3. Eva Carlsson:
    22 augusti, 2017

    Helt otroligt vilken sammanhållning ni Sopgubbar verkar ha.
    Måste kännas jäkligt surt att ett par av era före detta kollegor sviker er.
    Kämpa på och fy på er Sthlm vatten och Reno för era hemliga avtal

  4. Burväktaren:
    22 augusti, 2017

    Er enighet är enastående på modern svensk arbetsmarknad.
    Hatten av för er kamp att bibehålla era anställningsvillkor.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Transportarbetarens logga

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Transportarbetarens logga

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.