Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Stockholm har precis som många andra kommuner ordningsvakter som patrullerar i så kallade paragraf 3-områden, i det här fallet gator och torg. Det har rört sig om 18 vakter, men styrkan ska fördubblas redan till den 1 mars.

Bakgrunden är att den grönblå ledningen anser att polisens närvaro inte räcker till. Kristdemokraterna i Stockholm hade också ett vallöfte om att satsa 70 miljoner kronor på ordningsvakter som jobbar på uppdrag av kommunen.

Redan för något år sedan ansökte Stockholm om att få ett så kallat paragraf 3-område i Rinkeby. Då sa polisen nej och hänvisade till att området inte är tillräckligt säkert. Nu gör man ett nytt försök.

– Vi har ännu inte fått svar från polisen om vi får vara där, eller om de ställer särskilda krav på hur det ska gå till, säger Stockholms trygghetsborgarråd Erik Slottner (KD).

Enligt Slottner kommer ordningsvakter inte att beordras ut, utan att säkerheten kan garanteras.

– Självklart ska ingen behöva jobba med risk för sin egen säkerhet. Vi har inte fått något beslut från ännu och jag har heller inte blivit kontaktad av skyddsombud som vill föra ett samtal. Om de vill göra det så är de välkomna att kontakta mig, säger han.

Ordningsvakterna är anställda av Nokas som har ett ramavtal med Stockholms stad. Enligt företaget rör det sig om handplockade och erfarna vakter. Utöver den lagstadgade utbildningen på 80 timmar får ordningsvakter som jobbar på uppdrag av Stockholms stad en utbildning som är ungefär två veckor lång.

Karl Sandberg är HR-chef på Nokas. Han börjar med att säga att företaget redan för ett år sedan meddelat Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd om vissa miniminivåer som krävs för att jobba i utsatta områden. Husby och Rinkeby klassas av polisen som särskilt utsatta.

– När det är säkerställt kommer vi att göra en riskbedömning tillsammans med lokala skyddsombud, säger Karl Sandberg och fortsätter:

– Jag tycker att det är viktigt att Transport också för interna diskussioner om vilka nivåer som ska gälla i skyddsarbetet på de här platserna.

Nokas grunduppfattning är att företagets ordningsvakter bara ska jobba i särskilt utsatta områden om de gör det tillsammans med polisen.

– Vi kommer att ha all tänkbar skyddsutrustning, egna utbildningar och särskild företagshälsovård som är mycket snabbare och bättre anpassad än den vanliga.. Vi kommer i princip att bulla upp med allt som går, men vi vill ändå inte jobba där utan polisen, säger Sandberg.

Karl Sandberg tycker sig ha listat ut en metod som leder till bästa möjliga utfall.

– Ett väl fungerande trepartssamarbete där kund, företag och fack pratar med varandra.

Erik Slottner, Nokas anser att ett bra säkerhetsarbete kräver samtal mellan skyddsombud, kund och företag för att säkerställa säkerheten. Delar du den bilden?
– Absolut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tidningsbud rånad i misstänkt försök till bilstöld

Tidningsbud. Tidigt i söndags morse blev ett tidningsbud i Stockholm påhoppad, hotad och rånad av flera gärningsmän som försökte stjäla en bil.

Daniel Lundblad

”Jag behöver komma ut i naturen”

Vandraren. Tidigt en septembermorgon vaknade Daniel Lundblad i ett tält. Det var hans fyrtioårsdag. Och det blev starten på hans nya liv.

Transportarbetarens logga

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.