Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Stockholm har precis som många andra kommuner ordningsvakter som patrullerar i så kallade paragraf 3-områden, i det här fallet gator och torg. Det har rört sig om 18 vakter, men styrkan ska fördubblas redan till den 1 mars.

Bakgrunden är att den grönblå ledningen anser att polisens närvaro inte räcker till. Kristdemokraterna i Stockholm hade också ett vallöfte om att satsa 70 miljoner kronor på ordningsvakter som jobbar på uppdrag av kommunen.

Redan för något år sedan ansökte Stockholm om att få ett så kallat paragraf 3-område i Rinkeby. Då sa polisen nej och hänvisade till att området inte är tillräckligt säkert. Nu gör man ett nytt försök.

– Vi har ännu inte fått svar från polisen om vi får vara där, eller om de ställer särskilda krav på hur det ska gå till, säger Stockholms trygghetsborgarråd Erik Slottner (KD).

Enligt Slottner kommer ordningsvakter inte att beordras ut, utan att säkerheten kan garanteras.

– Självklart ska ingen behöva jobba med risk för sin egen säkerhet. Vi har inte fått något beslut från ännu och jag har heller inte blivit kontaktad av skyddsombud som vill föra ett samtal. Om de vill göra det så är de välkomna att kontakta mig, säger han.

Ordningsvakterna är anställda av Nokas som har ett ramavtal med Stockholms stad. Enligt företaget rör det sig om handplockade och erfarna vakter. Utöver den lagstadgade utbildningen på 80 timmar får ordningsvakter som jobbar på uppdrag av Stockholms stad en utbildning som är ungefär två veckor lång.

Karl Sandberg är HR-chef på Nokas. Han börjar med att säga att företaget redan för ett år sedan meddelat Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd om vissa miniminivåer som krävs för att jobba i utsatta områden. Husby och Rinkeby klassas av polisen som särskilt utsatta.

– När det är säkerställt kommer vi att göra en riskbedömning tillsammans med lokala skyddsombud, säger Karl Sandberg och fortsätter:

– Jag tycker att det är viktigt att Transport också för interna diskussioner om vilka nivåer som ska gälla i skyddsarbetet på de här platserna.

Nokas grunduppfattning är att företagets ordningsvakter bara ska jobba i särskilt utsatta områden om de gör det tillsammans med polisen.

– Vi kommer att ha all tänkbar skyddsutrustning, egna utbildningar och särskild företagshälsovård som är mycket snabbare och bättre anpassad än den vanliga.. Vi kommer i princip att bulla upp med allt som går, men vi vill ändå inte jobba där utan polisen, säger Sandberg.

Karl Sandberg tycker sig ha listat ut en metod som leder till bästa möjliga utfall.

– Ett väl fungerande trepartssamarbete där kund, företag och fack pratar med varandra.

Erik Slottner, Nokas anser att ett bra säkerhetsarbete kräver samtal mellan skyddsombud, kund och företag för att säkerställa säkerheten. Delar du den bilden?
– Absolut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kristoffer Nilsson

”Nu kan jag det här”

Mötet. Nattens hjälte har lämnat sin sista tidning. Kristoffer Nilsson blir illustratör och tecknare på heltid.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.