Jan Spanedals nyckelknippa
Close
Sopgubbarna har koll på vart varje nyckel hör - i tunga jätteknippor.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Kravet på inventering av nycklar kvarstår

Sophämtning. – Vi har ställt krav på Reno Norden om att avfallshanteringen måste komma i gång igen och att de ska presentera en lösning, säger Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm vatten som upphandlar sophämtningen i Stockholm.

Hon beklagar den infekterade tvist som uppstått med sopgubbarna efter många års samarbete. Samtidigt betonar hon att den viktiga samhällstjänst som hämtningen är måste fungera, i synnerhet under varm sommartid med semester och turister i stan.

– Reno Norden har sopbilar i kranskommunerna och har sagt att de påbörjat kontakter med andra entreprenörer. De får också stämma av i den egna verksamheten, där finns arbetsledare som har C-kort för lastbil, förklarar enhetschefen.

Sopgubbarna säger att hämtningen inte fungerar om man tar in ny personal utan kännedom om lås, nycklar och portkoder. Men den beskrivningen håller Katarina Johansson inte med om. Hon hänvisar till tidigare genomförda nyckelinventeringar, som ger vägledning ”trapp för trapp och dag för dag”.

Enorma nyckelknippor

Att den grundliga och tidskrävande nyckelmärkning med metallbrickor på nycklarna, som Reno Norden påbörjade i veckan skulle ha skett tidigare tillbakavisas dock av renhållarna själva. En av dem berättar om nyckelknippor i jätteformat, som med den nya märkningen ökat i tyngd från fem till tio kilo. 

– Det har alltid varit liv om nycklarna. Det dyker upp i samband med att arbetsgivare och anställda diskuterar kollektivavtal och löner, kommenterar Katarina Johansson.

Kommer ni att dra tillbaka kravet på nyckelinventeringen för att få stopp på sopkonflikten?

– Nej, det här är inget nytt krav. Det är ett krav vi alltid haft. Vi tillhandahåller ett kundregister och det miljöbolag som får uppdraget tar över ansvaret för nycklarna under entreprenadtiden, svarar Katarina Johansson.

Ändrad sophantering

Kunskapen om vart nycklarna går är ingen enskild medarbetares egendom. Det är något de anställda skaffar sig under arbetet och ett arbetsredskap de har, hävdar hon. Samtidigt talar Johansson om en utveckling bort från hantering av sopkärl mot allt mer av separata behållare för avfall ovan och under jord. Om sopstugor och containers, som inte kräver samma hantering av nycklar som nu.

– Vi måste jobba för det eftersom staden hela tiden växer och det blir svårare och svårare med framkomligheten. Samtidigt är kärlhanteringen ett arbetsmiljöproblem för de anställda, som vi behöver jobba bort.

Katarina Johansson håller med om att staden på samma gång blir av med ”nyckelproblemet”, men upprepar att sophämtarnas arbete samtidigt underlättas med modern teknik och lyftkranar och att det fungerar bra i förorterna.

Kommer Reno Norden att klara sophämtningen?

– Det är klart att den här situationen skapar problem och det kommer att ta några dagar att komma ikapp. Företaget hade problem på Kungsholmen också, när man startade upp med ny personal men efter ett tag flöt det på. Det går fortare att få flyt på platser med varje-dags-hämtning än på ställen med hämtning en gång i veckan.

– Målsättningen är att hämtningen ska komma i gång i dag och den kan pågå fram till klockan 22. Med start klockan sex igen nästa morgon. Drar problemen ut på tiden kommer vi att behöva ställa ut containrar, säger Katarina Johansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Cate Fredén:
    7 juli, 2017

    Heja alla sopgubbar och gummor, stå på er, nu kan mellancheferna med C- kort ut och köra :)

  2. Fredrik Nyberg wallen:
    6 juli, 2017

    Vad kostar inte detta skattebetalarna?
    Stockholm stad är ni allierade med skumraskförerag?
    Ni kanske tom ska hjälpa reno från den väntande konkursen
    VD Ekholm ljuger för er när ska ni inse detta?
    Stockholm Vatten borde skämmas o detta
    Ska vi alla minnas till nästa val
    Vilka kommuner som stödjer lönedumparföretag.

Lästips:

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.