Jan Spanedals nyckelknippa
Close
Sopgubbarna har koll på vart varje nyckel hör - i tunga jätteknippor.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Kravet på inventering av nycklar kvarstår

Sophämtning. – Vi har ställt krav på Reno Norden om att avfallshanteringen måste komma i gång igen och att de ska presentera en lösning, säger Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm vatten som upphandlar sophämtningen i Stockholm.

Hon beklagar den infekterade tvist som uppstått med sopgubbarna efter många års samarbete. Samtidigt betonar hon att den viktiga samhällstjänst som hämtningen är måste fungera, i synnerhet under varm sommartid med semester och turister i stan.

– Reno Norden har sopbilar i kranskommunerna och har sagt att de påbörjat kontakter med andra entreprenörer. De får också stämma av i den egna verksamheten, där finns arbetsledare som har C-kort för lastbil, förklarar enhetschefen.

Sopgubbarna säger att hämtningen inte fungerar om man tar in ny personal utan kännedom om lås, nycklar och portkoder. Men den beskrivningen håller Katarina Johansson inte med om. Hon hänvisar till tidigare genomförda nyckelinventeringar, som ger vägledning ”trapp för trapp och dag för dag”.

Enorma nyckelknippor

Att den grundliga och tidskrävande nyckelmärkning med metallbrickor på nycklarna, som Reno Norden påbörjade i veckan skulle ha skett tidigare tillbakavisas dock av renhållarna själva. En av dem berättar om nyckelknippor i jätteformat, som med den nya märkningen ökat i tyngd från fem till tio kilo. 

– Det har alltid varit liv om nycklarna. Det dyker upp i samband med att arbetsgivare och anställda diskuterar kollektivavtal och löner, kommenterar Katarina Johansson.

Kommer ni att dra tillbaka kravet på nyckelinventeringen för att få stopp på sopkonflikten?

– Nej, det här är inget nytt krav. Det är ett krav vi alltid haft. Vi tillhandahåller ett kundregister och det miljöbolag som får uppdraget tar över ansvaret för nycklarna under entreprenadtiden, svarar Katarina Johansson.

Ändrad sophantering

Kunskapen om vart nycklarna går är ingen enskild medarbetares egendom. Det är något de anställda skaffar sig under arbetet och ett arbetsredskap de har, hävdar hon. Samtidigt talar Johansson om en utveckling bort från hantering av sopkärl mot allt mer av separata behållare för avfall ovan och under jord. Om sopstugor och containers, som inte kräver samma hantering av nycklar som nu.

– Vi måste jobba för det eftersom staden hela tiden växer och det blir svårare och svårare med framkomligheten. Samtidigt är kärlhanteringen ett arbetsmiljöproblem för de anställda, som vi behöver jobba bort.

Katarina Johansson håller med om att staden på samma gång blir av med ”nyckelproblemet”, men upprepar att sophämtarnas arbete samtidigt underlättas med modern teknik och lyftkranar och att det fungerar bra i förorterna.

Kommer Reno Norden att klara sophämtningen?

– Det är klart att den här situationen skapar problem och det kommer att ta några dagar att komma ikapp. Företaget hade problem på Kungsholmen också, när man startade upp med ny personal men efter ett tag flöt det på. Det går fortare att få flyt på platser med varje-dags-hämtning än på ställen med hämtning en gång i veckan.

– Målsättningen är att hämtningen ska komma i gång i dag och den kan pågå fram till klockan 22. Med start klockan sex igen nästa morgon. Drar problemen ut på tiden kommer vi att behöva ställa ut containrar, säger Katarina Johansson.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Olivera Pobra pratar med taxiförare

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.

Mats Wingborg

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

S lovar höjda böter för fortkörare vid bilbärgning

Politik. Dryga böter för den som kör för fort vid vägarbeten och bärgningsjobb. Infrastrukturminister Tomas Eneroth kommer med ytterligare ett vallöfte som ska passa transportsektorn. Samtidigt har han utsett sitt godstransportråd – utan att ta med någon från Transport.

Tidningsbud kritiska till utdelning av SD-post

Tidningsbud. I Västsverige ska tidningsbuden på VTD dela ut ett postutskick från Sverigedemokraterna. Lars Jonasson, facklig förtroendeman på företaget, berättar att flera bud hört av sig med kritiska frågor.