Jan Spanedals nyckelknippa
Close
Sopgubbarna har koll på vart varje nyckel hör - i tunga jätteknippor.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Kravet på inventering av nycklar kvarstår

Sophämtning. – Vi har ställt krav på Reno Norden om att avfallshanteringen måste komma i gång igen och att de ska presentera en lösning, säger Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm vatten som upphandlar sophämtningen i Stockholm.

Hon beklagar den infekterade tvist som uppstått med sopgubbarna efter många års samarbete. Samtidigt betonar hon att den viktiga samhällstjänst som hämtningen är måste fungera, i synnerhet under varm sommartid med semester och turister i stan.

– Reno Norden har sopbilar i kranskommunerna och har sagt att de påbörjat kontakter med andra entreprenörer. De får också stämma av i den egna verksamheten, där finns arbetsledare som har C-kort för lastbil, förklarar enhetschefen.

Sopgubbarna säger att hämtningen inte fungerar om man tar in ny personal utan kännedom om lås, nycklar och portkoder. Men den beskrivningen håller Katarina Johansson inte med om. Hon hänvisar till tidigare genomförda nyckelinventeringar, som ger vägledning ”trapp för trapp och dag för dag”.

Enorma nyckelknippor

Att den grundliga och tidskrävande nyckelmärkning med metallbrickor på nycklarna, som Reno Norden påbörjade i veckan skulle ha skett tidigare tillbakavisas dock av renhållarna själva. En av dem berättar om nyckelknippor i jätteformat, som med den nya märkningen ökat i tyngd från fem till tio kilo. 

– Det har alltid varit liv om nycklarna. Det dyker upp i samband med att arbetsgivare och anställda diskuterar kollektivavtal och löner, kommenterar Katarina Johansson.

Kommer ni att dra tillbaka kravet på nyckelinventeringen för att få stopp på sopkonflikten?

– Nej, det här är inget nytt krav. Det är ett krav vi alltid haft. Vi tillhandahåller ett kundregister och det miljöbolag som får uppdraget tar över ansvaret för nycklarna under entreprenadtiden, svarar Katarina Johansson.

Ändrad sophantering

Kunskapen om vart nycklarna går är ingen enskild medarbetares egendom. Det är något de anställda skaffar sig under arbetet och ett arbetsredskap de har, hävdar hon. Samtidigt talar Johansson om en utveckling bort från hantering av sopkärl mot allt mer av separata behållare för avfall ovan och under jord. Om sopstugor och containers, som inte kräver samma hantering av nycklar som nu.

– Vi måste jobba för det eftersom staden hela tiden växer och det blir svårare och svårare med framkomligheten. Samtidigt är kärlhanteringen ett arbetsmiljöproblem för de anställda, som vi behöver jobba bort.

Katarina Johansson håller med om att staden på samma gång blir av med ”nyckelproblemet”, men upprepar att sophämtarnas arbete samtidigt underlättas med modern teknik och lyftkranar och att det fungerar bra i förorterna.

Kommer Reno Norden att klara sophämtningen?

– Det är klart att den här situationen skapar problem och det kommer att ta några dagar att komma ikapp. Företaget hade problem på Kungsholmen också, när man startade upp med ny personal men efter ett tag flöt det på. Det går fortare att få flyt på platser med varje-dags-hämtning än på ställen med hämtning en gång i veckan.

– Målsättningen är att hämtningen ska komma i gång i dag och den kan pågå fram till klockan 22. Med start klockan sex igen nästa morgon. Drar problemen ut på tiden kommer vi att behöva ställa ut containrar, säger Katarina Johansson.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.