Stockholm handlar upp vita transporter

Malmö har gjort det ett bra tag. Nu gör Stockholm det också. För första gången ställer staden krav på minimilön, rätt till semester och begränsad arbetstid i upphandlingar. Först ut är skolskjuts och färdtjänst.

Modellen heter Vita jobb och lägger mer fokus på kvalitet och arbetsvillkor än pris. Den innebär att upphandlaren ställer krav på att löner, semester och arbetstider ska vara i nivå med kollektivavtalen. Detta gäller även underentreprenörer – och det är huvudentreprenörens ansvar att se till att reglerna följs. Modellen innebär även att kontrollanter har rätt att kolla sådant som löne- och anställningslistor, uppgifter om skatteinbetalningar, semester- och arbetsmiljöregler samt uppgifter om underentreprenörer. Kontrollanterna har också rätt att undersöka om anställningslistorna överensstämmer med den grupp som faktiskt arbetar i företaget.

Lagen tillåter inte att en upphandlare kräver att det anlitade företaget har kollektivavtal. Att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor är däremot helt okej – och där är den vita jobb-modellen ett alternativ för den som vill handla så schyst som möjligt.

Malmö började använda modellen 2013, och nu är det alltså Stockholms tur. Upphandlingen av skoltaxi och färdtjänst blir först ut och underlaget skickas ut i dagarna. Den som inte ställer upp på kravlistan göre sig icke besvär.

Roger Mogert (S), stadsbyggnads- och kulturborgarråd, har varit drivande i vita jobb-processen. Han hoppas att modellen kommer att leda till en bättre fungerande arbetsmarknad där kollektivavtalet blir norm, att lönedumpning och social dumpning städas bort och att kommunen får ett skydd mot oseriösa företag.

Varför börjar ni använda modellen först nu?

– Vi har haft åtta år av borgerligt styre, säger Roger Mogert. När vi vann valet hösten 2014 började vi direkt att anpassa modellen till våra förhållanden. Men vi har haft lite problem. Ta taxi till exempel och den upphandling vi nu gör. Det har inte funnits en siffra som vi kan använda eftersom det inte finns någon minimilön i taxiavtalet. I stället tar vi den av parterna framförhandlade timlönen på runt 125 kronor.

Hur mycket dyrare för Stockholms stad kommer den vita kravlistan att bli?

– Det är möjligt att det i förlängningen kommer att bli lite dyrare, vilket är rimligt om vi betalar på ett sätt som gör att den som gör jobbet får rätt betalt. Så jag skäms inte om det blir lite dyrare.

Förra veckan presenterade regeringen ett lagförslag som bland annat innebär att alla upphandlande myndigheter måste ställa krav i nivå med kollektivavtalet. Går lagförslaget igenom är planen att de nya reglerna ska börja gälla den 1 januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.