Stockholm handlar upp vita transporter

Malmö har gjort det ett bra tag. Nu gör Stockholm det också. För första gången ställer staden krav på minimilön, rätt till semester och begränsad arbetstid i upphandlingar. Först ut är skolskjuts och färdtjänst.

Modellen heter Vita jobb och lägger mer fokus på kvalitet och arbetsvillkor än pris. Den innebär att upphandlaren ställer krav på att löner, semester och arbetstider ska vara i nivå med kollektivavtalen. Detta gäller även underentreprenörer – och det är huvudentreprenörens ansvar att se till att reglerna följs. Modellen innebär även att kontrollanter har rätt att kolla sådant som löne- och anställningslistor, uppgifter om skatteinbetalningar, semester- och arbetsmiljöregler samt uppgifter om underentreprenörer. Kontrollanterna har också rätt att undersöka om anställningslistorna överensstämmer med den grupp som faktiskt arbetar i företaget.

Lagen tillåter inte att en upphandlare kräver att det anlitade företaget har kollektivavtal. Att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor är däremot helt okej – och där är den vita jobb-modellen ett alternativ för den som vill handla så schyst som möjligt.

Malmö började använda modellen 2013, och nu är det alltså Stockholms tur. Upphandlingen av skoltaxi och färdtjänst blir först ut och underlaget skickas ut i dagarna. Den som inte ställer upp på kravlistan göre sig icke besvär.

Roger Mogert (S), stadsbyggnads- och kulturborgarråd, har varit drivande i vita jobb-processen. Han hoppas att modellen kommer att leda till en bättre fungerande arbetsmarknad där kollektivavtalet blir norm, att lönedumpning och social dumpning städas bort och att kommunen får ett skydd mot oseriösa företag.

Varför börjar ni använda modellen först nu?

– Vi har haft åtta år av borgerligt styre, säger Roger Mogert. När vi vann valet hösten 2014 började vi direkt att anpassa modellen till våra förhållanden. Men vi har haft lite problem. Ta taxi till exempel och den upphandling vi nu gör. Det har inte funnits en siffra som vi kan använda eftersom det inte finns någon minimilön i taxiavtalet. I stället tar vi den av parterna framförhandlade timlönen på runt 125 kronor.

Hur mycket dyrare för Stockholms stad kommer den vita kravlistan att bli?

– Det är möjligt att det i förlängningen kommer att bli lite dyrare, vilket är rimligt om vi betalar på ett sätt som gör att den som gör jobbet får rätt betalt. Så jag skäms inte om det blir lite dyrare.

Förra veckan presenterade regeringen ett lagförslag som bland annat innebär att alla upphandlande myndigheter måste ställa krav i nivå med kollektivavtalet. Går lagförslaget igenom är planen att de nya reglerna ska börja gälla den 1 januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.