Stockholm handlar upp vita transporter

Malmö har gjort det ett bra tag. Nu gör Stockholm det också. För första gången ställer staden krav på minimilön, rätt till semester och begränsad arbetstid i upphandlingar. Först ut är skolskjuts och färdtjänst.

Modellen heter Vita jobb och lägger mer fokus på kvalitet och arbetsvillkor än pris. Den innebär att upphandlaren ställer krav på att löner, semester och arbetstider ska vara i nivå med kollektivavtalen. Detta gäller även underentreprenörer – och det är huvudentreprenörens ansvar att se till att reglerna följs. Modellen innebär även att kontrollanter har rätt att kolla sådant som löne- och anställningslistor, uppgifter om skatteinbetalningar, semester- och arbetsmiljöregler samt uppgifter om underentreprenörer. Kontrollanterna har också rätt att undersöka om anställningslistorna överensstämmer med den grupp som faktiskt arbetar i företaget.

Lagen tillåter inte att en upphandlare kräver att det anlitade företaget har kollektivavtal. Att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor är däremot helt okej – och där är den vita jobb-modellen ett alternativ för den som vill handla så schyst som möjligt.

Malmö började använda modellen 2013, och nu är det alltså Stockholms tur. Upphandlingen av skoltaxi och färdtjänst blir först ut och underlaget skickas ut i dagarna. Den som inte ställer upp på kravlistan göre sig icke besvär.

Roger Mogert (S), stadsbyggnads- och kulturborgarråd, har varit drivande i vita jobb-processen. Han hoppas att modellen kommer att leda till en bättre fungerande arbetsmarknad där kollektivavtalet blir norm, att lönedumpning och social dumpning städas bort och att kommunen får ett skydd mot oseriösa företag.

Varför börjar ni använda modellen först nu?

– Vi har haft åtta år av borgerligt styre, säger Roger Mogert. När vi vann valet hösten 2014 började vi direkt att anpassa modellen till våra förhållanden. Men vi har haft lite problem. Ta taxi till exempel och den upphandling vi nu gör. Det har inte funnits en siffra som vi kan använda eftersom det inte finns någon minimilön i taxiavtalet. I stället tar vi den av parterna framförhandlade timlönen på runt 125 kronor.

Hur mycket dyrare för Stockholms stad kommer den vita kravlistan att bli?

– Det är möjligt att det i förlängningen kommer att bli lite dyrare, vilket är rimligt om vi betalar på ett sätt som gör att den som gör jobbet får rätt betalt. Så jag skäms inte om det blir lite dyrare.

Förra veckan presenterade regeringen ett lagförslag som bland annat innebär att alla upphandlande myndigheter måste ställa krav i nivå med kollektivavtalet. Går lagförslaget igenom är planen att de nya reglerna ska börja gälla den 1 januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.