Stig Lindvall i Transportarbetaren från 1967
Close
Stig Lindvall i Transportarbetaren nummer 12 år 1967. Fotot är troligen taget av skribenten Gunnar Nilsson.
Close
Högertrafiken 50 år

Stig håller fortfarande till höger – åtminstone i trafiken

Trafik. Trafiklederna måste justeras, och tankbilarnas slangrullar bör flyttas till fordonets högra sida. Stig Lindvall hade åsikter när trafiken för 50 år sedan flyttades över till höger sida. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.

50 år sedan dagen H. De äldsta av Transportarbetarens journalister minns hur vi skulle börja cykla på höger sida – och hur dåtidens ”experter” förutspådde olyckor i massor. Alltså letade vi rätt på de tidningar som våra företrädare gjorde hösten 1967.

Där finns Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5.

”Själva övergången gick bra”, tyckte han.

Mer vänster i politiken

Dock medförde högertrafiken en del problem: Tankbilsförarna tvingades hoppa ut mot trafiken i de vänsterstyrda fordonen (som i dag). Och att bilarna hade sina slangrullar ut mot gatan var också irriterande.

– Men det ändrades i takt med att vi fick nya bilar, konstaterar Stig Lindvall i dag.

Stig Lindvall 2017
Stig Lindvall i dag.

Efter 42 år bakom tankbilsratten och 58 års medlemskap i Transport är han numera pensionär med villa och husbil att ta hand om. Det fackliga engagemanget har han styrt över till politiken.

– Jag är ordförande i valnämnden här i Enskede-Årsta, sedan sitter jag i kyrkorådet och är nämndeman i Svea hovrätt. Vilket parti? Socialdemokraterna.

Lägg till detta att han i dag är vice ordförande i pensionärsorganisationen PRO:s lokalavdelning. Det där med omläggningen till högertrafik har Stig Lindvall, som de flesta av oss, dock lagt bakom sig. Några nackdelar ser han inte:

– Nu när gränserna är öppna och vi är med i EU är det bra att köra på samma sida.

Lönerna krympte

När det begav sig var han inte ensam om att bli intervjuad i Transportarbetaren. Gösta Uppling, chaufför på en speditionsfirma i Stockholm, var kritisk:

”De många enkelriktade gatorna och trafikledernas nya sträckning försenar bilarna och gör att många och långa omvägar måste göras för att komma fram till kundernas dörrar.” Han räknade med ett år för att lära sig den nya spegelvända staden.

En sopgubbe i stadens södra förorter såg även han problem med att hoppa ut i trafiken på bilens vänstra sida. Ett par åkerichaufförer var mest bekymrade över trafikstockningar och förseningar när refugerna byggdes om. Flera transportarbetare konstaterade också att lönen krympte i takt med förseningarna eftersom de jobbade på ackord.

”Över förväntan bra”

Redan några dagar efter omläggningen vittnade transportare om att yrkesförarna hade lätt att ställa om. Dagen H och tiden efter närmast den gick ”över förväntan bra” trots en jobbig omställning. Evert Andersson var ordförande i dåvarande avdelning 7, Stockholms automobilförarefackförening:

”Den första veckan har varit oerhört pressande för oss taxichaufförer”, sa han. ”Jag tror aldrig att jag någonsin varit så trött när jag slutat körningarna.”

Transportarbetaren hade också under hela året fram till den 3 september publicerat upprop efter frivilliga som ville delta i trafiksäkerhetsarbetet, skisser på hur omläggningen rent praktisk skulle gå till, hur backspegeln bör ställas in, artiklar med erfarenheter från körningar utomlands samt en tillförsikt om att ”man på goda grunder kan hoppas att vi kommer att klara övergången till högertrafik.

Transportarbetaren visade läsarna hur 1960-talets Slussen i Stockholm skulle fungera med högertrafik. Bildtexten löd: ”Trafikmaskinen vid Slussen är trots att den byggdes 1935 är byggd för högertrafik”.
Transportarbetaren visade läsarna hur 1960-talets Slussen i Stockholm skulle fungera med högertrafik. Bildtexten löd: ”Trafikmaskinen vid Slussen är trots att den byggdes 1935 byggd för högertrafik”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Det här gäller med mobilförbudet

Trafik. Från och med i morgon är det förbjudet att hålla i telefon eller annan kommunikationsutrustning när du kör bil, lastbil eller motorcykel.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Bilkö fotad från förarplatsen

Transport välkomnar mobilförbud

Trafiksäkerhet. Från den 1 februari nästa år blir det förbjudet att hålla mobiltelefonen i handen under bilkörning. Det är regeringen som skärper trafikförordningen.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.