Stig Lindvall i Transportarbetaren från 1967
Close
Stig Lindvall i Transportarbetaren nummer 12 år 1967. Fotot är troligen taget av skribenten Gunnar Nilsson.
Close
Högertrafiken 50 år

Stig håller fortfarande till höger – åtminstone i trafiken

Trafik. Trafiklederna måste justeras, och tankbilarnas slangrullar bör flyttas till fordonets högra sida. Stig Lindvall hade åsikter när trafiken för 50 år sedan flyttades över till höger sida. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.

50 år sedan dagen H. De äldsta av Transportarbetarens journalister minns hur vi skulle börja cykla på höger sida – och hur dåtidens ”experter” förutspådde olyckor i massor. Alltså letade vi rätt på de tidningar som våra företrädare gjorde hösten 1967.

Där finns Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5.

”Själva övergången gick bra”, tyckte han.

Mer vänster i politiken

Dock medförde högertrafiken en del problem: Tankbilsförarna tvingades hoppa ut mot trafiken i de vänsterstyrda fordonen (som i dag). Och att bilarna hade sina slangrullar ut mot gatan var också irriterande.

– Men det ändrades i takt med att vi fick nya bilar, konstaterar Stig Lindvall i dag.

Stig Lindvall 2017
Stig Lindvall i dag.

Efter 42 år bakom tankbilsratten och 58 års medlemskap i Transport är han numera pensionär med villa och husbil att ta hand om. Det fackliga engagemanget har han styrt över till politiken.

– Jag är ordförande i valnämnden här i Enskede-Årsta, sedan sitter jag i kyrkorådet och är nämndeman i Svea hovrätt. Vilket parti? Socialdemokraterna.

Lägg till detta att han i dag är vice ordförande i pensionärsorganisationen PRO:s lokalavdelning. Det där med omläggningen till högertrafik har Stig Lindvall, som de flesta av oss, dock lagt bakom sig. Några nackdelar ser han inte:

– Nu när gränserna är öppna och vi är med i EU är det bra att köra på samma sida.

Lönerna krympte

När det begav sig var han inte ensam om att bli intervjuad i Transportarbetaren. Gösta Uppling, chaufför på en speditionsfirma i Stockholm, var kritisk:

”De många enkelriktade gatorna och trafikledernas nya sträckning försenar bilarna och gör att många och långa omvägar måste göras för att komma fram till kundernas dörrar.” Han räknade med ett år för att lära sig den nya spegelvända staden.

En sopgubbe i stadens södra förorter såg även han problem med att hoppa ut i trafiken på bilens vänstra sida. Ett par åkerichaufförer var mest bekymrade över trafikstockningar och förseningar när refugerna byggdes om. Flera transportarbetare konstaterade också att lönen krympte i takt med förseningarna eftersom de jobbade på ackord.

”Över förväntan bra”

Redan några dagar efter omläggningen vittnade transportare om att yrkesförarna hade lätt att ställa om. Dagen H och tiden efter närmast den gick ”över förväntan bra” trots en jobbig omställning. Evert Andersson var ordförande i dåvarande avdelning 7, Stockholms automobilförarefackförening:

”Den första veckan har varit oerhört pressande för oss taxichaufförer”, sa han. ”Jag tror aldrig att jag någonsin varit så trött när jag slutat körningarna.”

Transportarbetaren hade också under hela året fram till den 3 september publicerat upprop efter frivilliga som ville delta i trafiksäkerhetsarbetet, skisser på hur omläggningen rent praktisk skulle gå till, hur backspegeln bör ställas in, artiklar med erfarenheter från körningar utomlands samt en tillförsikt om att ”man på goda grunder kan hoppas att vi kommer att klara övergången till högertrafik.

Transportarbetaren visade läsarna hur 1960-talets Slussen i Stockholm skulle fungera med högertrafik. Bildtexten löd: ”Trafikmaskinen vid Slussen är trots att den byggdes 1935 är byggd för högertrafik”.
Transportarbetaren visade läsarna hur 1960-talets Slussen i Stockholm skulle fungera med högertrafik. Bildtexten löd: ”Trafikmaskinen vid Slussen är trots att den byggdes 1935 byggd för högertrafik”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Bussen som styrs av ett digitalt staket.

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).