Annons:
Stig Lindvall i Transportarbetaren från 1967
Close
Stig Lindvall i Transportarbetaren nummer 12 år 1967. Fotot är troligen taget av skribenten Gunnar Nilsson.
Close
Högertrafiken 50 år

Stig håller fortfarande till höger – åtminstone i trafiken

Trafik. Trafiklederna måste justeras, och tankbilarnas slangrullar bör flyttas till fordonets högra sida. Stig Lindvall hade åsikter när trafiken för 50 år sedan flyttades över till höger sida. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.

50 år sedan dagen H. De äldsta av Transportarbetarens journalister minns hur vi skulle börja cykla på höger sida – och hur dåtidens ”experter” förutspådde olyckor i massor. Alltså letade vi rätt på de tidningar som våra företrädare gjorde hösten 1967.

Där finns Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5.

”Själva övergången gick bra”, tyckte han.

Mer vänster i politiken

Dock medförde högertrafiken en del problem: Tankbilsförarna tvingades hoppa ut mot trafiken i de vänsterstyrda fordonen (som i dag). Och att bilarna hade sina slangrullar ut mot gatan var också irriterande.

– Men det ändrades i takt med att vi fick nya bilar, konstaterar Stig Lindvall i dag.

Stig Lindvall 2017
Stig Lindvall i dag.

Efter 42 år bakom tankbilsratten och 58 års medlemskap i Transport är han numera pensionär med villa och husbil att ta hand om. Det fackliga engagemanget har han styrt över till politiken.

– Jag är ordförande i valnämnden här i Enskede-Årsta, sedan sitter jag i kyrkorådet och är nämndeman i Svea hovrätt. Vilket parti? Socialdemokraterna.

Lägg till detta att han i dag är vice ordförande i pensionärsorganisationen PRO:s lokalavdelning. Det där med omläggningen till högertrafik har Stig Lindvall, som de flesta av oss, dock lagt bakom sig. Några nackdelar ser han inte:

– Nu när gränserna är öppna och vi är med i EU är det bra att köra på samma sida.

Lönerna krympte

När det begav sig var han inte ensam om att bli intervjuad i Transportarbetaren. Gösta Uppling, chaufför på en speditionsfirma i Stockholm, var kritisk:

”De många enkelriktade gatorna och trafikledernas nya sträckning försenar bilarna och gör att många och långa omvägar måste göras för att komma fram till kundernas dörrar.” Han räknade med ett år för att lära sig den nya spegelvända staden.

En sopgubbe i stadens södra förorter såg även han problem med att hoppa ut i trafiken på bilens vänstra sida. Ett par åkerichaufförer var mest bekymrade över trafikstockningar och förseningar när refugerna byggdes om. Flera transportarbetare konstaterade också att lönen krympte i takt med förseningarna eftersom de jobbade på ackord.

”Över förväntan bra”

Redan några dagar efter omläggningen vittnade transportare om att yrkesförarna hade lätt att ställa om. Dagen H och tiden efter närmast den gick ”över förväntan bra” trots en jobbig omställning. Evert Andersson var ordförande i dåvarande avdelning 7, Stockholms automobilförarefackförening:

”Den första veckan har varit oerhört pressande för oss taxichaufförer”, sa han. ”Jag tror aldrig att jag någonsin varit så trött när jag slutat körningarna.”

Transportarbetaren hade också under hela året fram till den 3 september publicerat upprop efter frivilliga som ville delta i trafiksäkerhetsarbetet, skisser på hur omläggningen rent praktisk skulle gå till, hur backspegeln bör ställas in, artiklar med erfarenheter från körningar utomlands samt en tillförsikt om att ”man på goda grunder kan hoppas att vi kommer att klara övergången till högertrafik.

Transportarbetaren visade läsarna hur 1960-talets Slussen i Stockholm skulle fungera med högertrafik. Bildtexten löd: ”Trafikmaskinen vid Slussen är trots att den byggdes 1935 är byggd för högertrafik”.
Transportarbetaren visade läsarna hur 1960-talets Slussen i Stockholm skulle fungera med högertrafik. Bildtexten löd: ”Trafikmaskinen vid Slussen är trots att den byggdes 1935 byggd för högertrafik”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Många vägarbetare oroliga för sin säkerhet

Trafiksäkerhet. Andelen vägarbetare som känner oro på jobbet har fördubblats på tio år. Nio av tio svarar att de är oroliga för sin säkerhet.

Transportarbetarens logga

”Fel på lastbilen” hävdar chauffören

Åkeri. Chauffören nekar till brott i det första polisförhöret efter att hans lastbil ”skenade”. Polisen utreder händelsen och mannen är skäligen misstänkt för grovt falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Transportarbetarens logga

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.