Stefan Löfven träffar inte Irans fria fack

Riskfyllt. Statsminister Stefan Löfven har inte bokat möten med fackföreningsfolk eller andra oppositionella i Iran. Det skulle medföra alltför stora risker för de personerna, bedömer regeringen.

I dag, fredag, reser en delegation med statsministern, handelsminister Ann Linde, folk från utrikesdepartementet, myndigheter och svenska storföretag på ett officiellt besök till Iran.

Med på resan är också Anders Ferbe, IF Metalls ordförande, som under Iranhelgen representerar LO-facken. Han har tidigare berättat för Transportarbetaren att ett av hans syften med resan är att försöka få till en eller flera träffar med representanter för de oppositionella facken.

Den ambitionen har inte Sveriges ledning. Darina Agha, som är pressekreterare hos EU- och handelsminister Ann Linde, beskriver i ett mejl hur regeringen har resonerat:

”Statsministern och handelsministerns besök i Iran innebär att vi behöver vara helt öppna gentemot landet med vilka vi träffar och vilka möten som anordnas. Eftersom det icke-statskontrollerade facket inte är tillåtet att fritt verka i Iran har vi bedömt det som riskfyllt för enskilda personer och organisationer att träffa oss. (…) Under statsministerns besök på Scania/Mammut kommer han att träffa såväl vd som arbetsplatsrepresentanter.”

Utrikespolitiska institutet beskriver Iran som en religiös diktatur där oppositionen tystas brutalt med fängelse, tortyr, spöstraff eller avrättning. Och i oppositionen inräknas de fackförbund som inte är knutna till regimen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ännu en förlust för Uber – brittiska förare inte egenanställda

Internationellt. En domstol i Storbritannien avslog Ubers överklagan. Förarna är anställda och ska därmed ha rätt till grundläggande rättigheter som betald semester och minimilön.

Transportarbetarens logga

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

”Kampanjen mot Ikea fortsätter”

Internationellt. Ikea kan inte längre stoppa huvudet i sanden och låtsas att det inte är deras problem hur chaufförerna som kör deras varor behandlas. Kampanjen mot Ikea kommer att fortsätta ända tills företaget inser att de bryter mot reglerna, säger Noel Coard.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?