Staten betalar förarnas lön – men stormen fortsätter i taxibolaget

Färdtjänst. Ringduve taxis rekonstruktör fick gå efter klagomål från Skatteverket. En chaufför har vunnit en lönetvist mot bolaget och en annan väntar fortfarande på att företaget ska dyka upp vid förhandlingsbordet.

Situationen på skånska Ringduve taxi är fortsatt skakig. I fredags betalade länsstyrelsen ut lön för de timmar chaufförerna jobbade i augusti månad, statliga pengar som kommer från lönegarantin.

När Transportarbetaren först skrev om fallet med det skånska taxibolaget, som mest kör färdtjänst och sjukresor, hade tingsrätten i Malmö godkänt en advokat som skulle sköta företagets rekonstruktion. Rekonstruktören kom från en affärsjuridisk byrå i Stockholm och rekommenderades av taxiföretaget när de ansökte om rekonstruktion.

Där sa Skatteverket stopp. När myndigheten kontrollerat advokaten visade det sig att hen hade stora skatteskulder i flera bolag hen är verksam i. ”Skatteverket anser inte att det är lämpligt att en person som inte har önskvärd kontroll över sin egen verksamhet ska axla ansvaret som rekonstruktör för andra bolag”, skrev myndigheten till tingsrätten i Malmö. Nu har tingsrätten valt en annan advokat och förlängt perioden för rekonstruktion till den 20 oktober.

Chaufför vann lönetvist

En chaufför som jobbade på Ringduve taxi vann i dagarna mot företaget i rätten. Det handlade om en lönetvist om sammanlagt 3749 kronor som föraren fått för lite. Föraren var tillsvidareanställd och helt plötsligt fick han höra att det var för lite jobb och fick stå utan jobb ofrivilligt i fyra dagar på grund av färre beställda sjukresor

– När han kontaktade oss var han inte medlem. Vi kunde ju inte driva fallet rättsligt eftersom han inte var medlem när det hände. Men han gick med och då berättade jag hur han skulle göra för att driva in pengarna och hjälpte till med att läsa och tolka avtalet, säger Transports ombudsman Lone Olsson.

Först skickade föraren en fodran till Kronofogden, där bestred företaget kravet och ärendet gick till tingsrätten. Men där dök företaget inte upp, skriver Ystads Allehanda, som var först att berätta om fallet. På grund av att Ringduve taxi inte kom vann föraren i en så kallad tredskodom.

– Jag var ganska säker på att han skulle vinna även om företaget dykt upp, säger Transports ombudsman Lone Olsson.

Företaget har fram till den 25 oktober på sig att överklaga till Arbetsdomstolen.

Företaget skjuter på förhandling

Transport har kallat Ringduve taxi till förhandling om en lönetvist gällande en medlem som arbetar på företaget. Ringduve taxi lämnade först förhinder och har sedan valt att inte svara på Transports nya förfrågningar, berättar Lone Olsson.

– Om företaget går i konkurs efter rekonstruktionen är jag rädd att medlemmen inte kan få sina pengar. En lönefordran som är äldre än tre månader kommer långt ner i prioritet bland företagets fodringar, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Transportarbetarens logga

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Transportarbetarens logga

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.