Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Starta fackklubb på jobbet!

Snabbkollen. Vill du förändra något på din arbetsplats? Finns det en fackklubb? Annars kan ett första steg vara att starta en. Så här gör du!

1. Hitta intresserade

Börja med att prata med dina kollegor. Är de med i facket? Eller vill de gå med? Är de intresserade av att engagera sig för en bättre arbetsplats? Och har de tid?

– Det kan vara lättare att engagera kollegorna kring en specifik fråga som ni vill förändra. Tycker ni att det är för jäkligt att företaget tar betalt för kaffet i fikarummet? Börja där, säger Johanna Bergsten, som bland annat arbetar med att stötta nya fackklubbar på Transports avdelning 32 i Sundsvall.

 

2. Kalla till ett möte

Bjud in dina kollegor till ett informellt möte där ni kan prata ihop er om vad ni vill. Vad är syftet med att starta en klubb? Vilka problem har ni på arbetsplatsen? Hur ser tidsplanen ut?

 

3. Bilda en informell sammanslutning

Innan ni tar kontakt med avdelningen och tar itu med de formella stegen för att starta en klubb kan det vara bra att ni är samkörda. Slut er samman till en informell grupp, utan krav på stadgar och regler, och fortsätt att träffas då och då.

– Det kan vara bra att provköra lite innan man tar kontakt med avdelningen. Det ger gruppen en chans att prata ihop sig ännu mer om vad man vill och vart man ska, säger Johanna Bergsten.

 

4. Kontakta avdelningen

Boka in ett möte med er lokala Transportavdelning. Där finns förtroendevalda och anställda som vet allt om hur man formellt går tillväga för att dra i gång en fackklubb på arbetsplatsen.

 

5. Det måste inte vara en klubb

Jobbar du på en liten arbetsplats kanske inte en fackklubb på företaget är rätt sätt att engagera sig. För att starta en klubb krävs självklart att antalet engagerade medlemmar är tillräckligt många för att fylla upp en styrelse. Men det finns andra sätt att engagera sig. På flera platser finns branschöverskridande klubbar. Där samlas anställda på små arbetsplatser som jobbar inom samma bransch. Finns det ingen sån klubb kan du också engagera dig direkt i din sektion. Och även de som är för få för att starta en klubb kan samlas kring fackliga frågor på arbetsplatsen.

– Det finns inget som säger att man inte kan organisera sig utan att ha en klubb. Man kan till exempel starta en kommitté, som är en mindre formell sammanslutning, säger Johanna Bergsten.

 

6. Utbilda er!

När arbetet med att starta klubben är i rullning är det viktigt att ni som startar den lär er mer om vad det innebär att arbeta fackligt. I samarbete med avdelningen hittar ni rätt kurser för blivande styrelse och medlemmar i klubben.

 

7. Glöm inte att ha kul!

Att engagera sig fackligt handlar inte bara om att förändra missförhållanden. Tillåt er att ha kul när ni träffas och glöm inte att det kan ta tid att nå förändring.

– Att ha en klubb handlar inte bara om att bråka med chefen, man måste ha lite roligt också och fira sina vinster, säger Johanna Bergsten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Husflytt Kiruna

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

En låda med gamla bilder fanns kvar när det gamla hamnkontoret skulle utrymmas. I mitten syns Börje Lindstrand, Potatisen kallad, enligt före detta kranföraren Rolf Landin som minns det mesta. Årtalet är okänt.

Vem bryr sig om en vanlig arbetares vardag?

Kultur. När Helsingborg bygger en ny stadsdel i Oceanhamnen finns de med: berättelserna om kaffet på Ingas café, hur kvinnokarlen Rune Takläggare flirtade och när den spritsmugglande vaktmästaren åkte fast.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Daniel Bergman håller ett öga på trafiken. Hastig­heterna går ner först när det bildats kö.

Yrke: Krockskydd

Bärgning. TMA-chaufförens jobb är att rädda liv. Bilens lysande bakparti hjälper till att undvika olyckor. Och när smällen väl kommer ska skyddet rädda livet på både olycksfågeln och de som är på väg att bli överkörda.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.