Starkare fack – med vilka medel?

Ledare. I USA är de fackliga rättigheterna svaga, liksom anställningstryggheten. Där har några fackförbund utvecklat en speciell strategi för att organisera medlemmar och stärka arbetarna.

Den går ut på att rekrytera och utbilda särskilda organizers, personer som sedan tar sig an arbetsplatser och företag där villkoren behöver förbättras. En stor del av jobbet sker utanför arbetsplatserna – eftersom det är svårt att verka öppet.

Målet är att hitta anställda som är beredda att ta på sig ledartröjan och identifiera konkreta problem som facket kan ta sig an.

Våren 2011 startade Transport ett liknande projekt. Orsaken var att förbundet tappat omkring 15 procent av medlemmarna efter att den borgerliga alliansen tagit över makten 2006 och snabbt chockhöjt a-kasseavgifterna.

Har arbetet fungerat bra och givit resultat i Transport?

Sedan projektet startade har förbundet satsat omkring 30 miljoner kronor på ”organizing”. Medlemsantalet har inte ökat, utan snarast krympt. Till omkring 60 500. Utan projektet hade förbundet krympt ännu mer, hävdar tillskyndarna.

Nu kan Transportarbetaren visa att det hur som helst finns flera faktorer som är viktiga att diskutera. Är det okej att kartlägga människors åsikter på det sätt som skett under projektarbetets gång?

Flera före detta organizers som tidningen pratat med är tveksamma till en arbetsmetod som gått ut på att ”starta bränder”. Det handlar om att hitta lagom stora, potentiella konflikthärdar på arbetsplatserna. Som att kaffet i automaten smakar skit. Eller att det är smutsigt och ostädat.

I ett fall där just städningen sattes i fokus fick Transport problem när företaget kontrade med att ta fram skyddsrondsprotokollen från de senaste åren. Där fanns inga noteringar om smuts och damm.

Organizingidén har i flera fall kommit att krocka med förbundets vanliga förhandlingsarbete. När konkreta problem kommit upp till ytan har ansvariga ombudsmän velat gå in och lösa tvisten med arbetsgivaren, enligt den ordning som regleras i kollektivavtalen. Det har givit upphov till interna diskussioner.

Ska Transport vara en förhandlande organisation? Eller en organiserande? Det är möjligt att frågan ställs på sin spets när förbundet samlas till kongress i juni 2017.

Det är nog ingen högoddsare att anta att de flesta ändå svarar: Både och!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Hamnkonflikten i Göteborg
Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. "Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas", skriver Dagens Nyheters före detta politiska chefredaktör Svante Nycander.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.