Starkare fack – med vilka medel?

Ledare. I USA är de fackliga rättigheterna svaga, liksom anställningstryggheten. Där har några fackförbund utvecklat en speciell strategi för att organisera medlemmar och stärka arbetarna.

Den går ut på att rekrytera och utbilda särskilda organizers, personer som sedan tar sig an arbetsplatser och företag där villkoren behöver förbättras. En stor del av jobbet sker utanför arbetsplatserna – eftersom det är svårt att verka öppet.

Målet är att hitta anställda som är beredda att ta på sig ledartröjan och identifiera konkreta problem som facket kan ta sig an.

Våren 2011 startade Transport ett liknande projekt. Orsaken var att förbundet tappat omkring 15 procent av medlemmarna efter att den borgerliga alliansen tagit över makten 2006 och snabbt chockhöjt a-kasseavgifterna.

Har arbetet fungerat bra och givit resultat i Transport?

Sedan projektet startade har förbundet satsat omkring 30 miljoner kronor på ”organizing”. Medlemsantalet har inte ökat, utan snarast krympt. Till omkring 60 500. Utan projektet hade förbundet krympt ännu mer, hävdar tillskyndarna.

Nu kan Transportarbetaren visa att det hur som helst finns flera faktorer som är viktiga att diskutera. Är det okej att kartlägga människors åsikter på det sätt som skett under projektarbetets gång?

Flera före detta organizers som tidningen pratat med är tveksamma till en arbetsmetod som gått ut på att ”starta bränder”. Det handlar om att hitta lagom stora, potentiella konflikthärdar på arbetsplatserna. Som att kaffet i automaten smakar skit. Eller att det är smutsigt och ostädat.

I ett fall där just städningen sattes i fokus fick Transport problem när företaget kontrade med att ta fram skyddsrondsprotokollen från de senaste åren. Där fanns inga noteringar om smuts och damm.

Organizingidén har i flera fall kommit att krocka med förbundets vanliga förhandlingsarbete. När konkreta problem kommit upp till ytan har ansvariga ombudsmän velat gå in och lösa tvisten med arbetsgivaren, enligt den ordning som regleras i kollektivavtalen. Det har givit upphov till interna diskussioner.

Ska Transport vara en förhandlande organisation? Eller en organiserande? Det är möjligt att frågan ställs på sin spets när förbundet samlas till kongress i juni 2017.

Det är nog ingen högoddsare att anta att de flesta ändå svarar: Både och!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

David Ericssons senaste krönikor

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Asylpolitiken måste ändras

Ledare. I Sverige pågår just nu ett utdraget drama i tusentals akter. Det handlar om asylsökanden som lever i oviss väntan på beslut från Migrationsverket. Får de stanna? Eller blir det avslag och utvisning?

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.