Ledare. I USA är de fackliga rättigheterna svaga, liksom anställningstryggheten. Där har några fackförbund utvecklat en speciell strategi för att organisera medlemmar och stärka arbetarna.
Den går ut på att rekrytera och utbilda särskilda organizers, personer som sedan tar sig an arbetsplatser och företag där villkoren behöver förbättras. En stor del av jobbet sker utanför arbetsplatserna – eftersom det är svårt att verka öppet.
Målet är att hitta anställda som är beredda att ta på sig ledartröjan och identifiera konkreta problem som facket kan ta sig an.
Våren 2011 startade Transport ett liknande projekt. Orsaken var att förbundet tappat omkring 15 procent av medlemmarna efter att den borgerliga alliansen tagit över makten 2006 och snabbt chockhöjt a-kasseavgifterna.
Har arbetet fungerat bra och givit resultat i Transport?
Sedan projektet startade har förbundet satsat omkring 30 miljoner kronor på ”organizing”. Medlemsantalet har inte ökat, utan snarast krympt. Till omkring 60 500. Utan projektet hade förbundet krympt ännu mer, hävdar tillskyndarna.
Nu kan Transportarbetaren visa att det hur som helst finns flera faktorer som är viktiga att diskutera. Är det okej att kartlägga människors åsikter på det sätt som skett under projektarbetets gång?
Flera före detta organizers som tidningen pratat med är tveksamma till en arbetsmetod som gått ut på att ”starta bränder”. Det handlar om att hitta lagom stora, potentiella konflikthärdar på arbetsplatserna. Som att kaffet i automaten smakar skit. Eller att det är smutsigt och ostädat.
I ett fall där just städningen sattes i fokus fick Transport problem när företaget kontrade med att ta fram skyddsrondsprotokollen från de senaste åren. Där fanns inga noteringar om smuts och damm.
Organizingidén har i flera fall kommit att krocka med förbundets vanliga förhandlingsarbete. När konkreta problem kommit upp till ytan har ansvariga ombudsmän velat gå in och lösa tvisten med arbetsgivaren, enligt den ordning som regleras i kollektivavtalen. Det har givit upphov till interna diskussioner.
Ska Transport vara en förhandlande organisation? Eller en organiserande? Det är möjligt att frågan ställs på sin spets när förbundet samlas till kongress i juni 2017.
Det är nog ingen högoddsare att anta att de flesta ändå svarar: Både och!