Starkare fack – med vilka medel?

Ledare. I USA är de fackliga rättigheterna svaga, liksom anställningstryggheten. Där har några fackförbund utvecklat en speciell strategi för att organisera medlemmar och stärka arbetarna.

Den går ut på att rekrytera och utbilda särskilda organizers, personer som sedan tar sig an arbetsplatser och företag där villkoren behöver förbättras. En stor del av jobbet sker utanför arbetsplatserna – eftersom det är svårt att verka öppet.

Målet är att hitta anställda som är beredda att ta på sig ledartröjan och identifiera konkreta problem som facket kan ta sig an.

Våren 2011 startade Transport ett liknande projekt. Orsaken var att förbundet tappat omkring 15 procent av medlemmarna efter att den borgerliga alliansen tagit över makten 2006 och snabbt chockhöjt a-kasseavgifterna.

Har arbetet fungerat bra och givit resultat i Transport?

Sedan projektet startade har förbundet satsat omkring 30 miljoner kronor på ”organizing”. Medlemsantalet har inte ökat, utan snarast krympt. Till omkring 60 500. Utan projektet hade förbundet krympt ännu mer, hävdar tillskyndarna.

Nu kan Transportarbetaren visa att det hur som helst finns flera faktorer som är viktiga att diskutera. Är det okej att kartlägga människors åsikter på det sätt som skett under projektarbetets gång?

Flera före detta organizers som tidningen pratat med är tveksamma till en arbetsmetod som gått ut på att ”starta bränder”. Det handlar om att hitta lagom stora, potentiella konflikthärdar på arbetsplatserna. Som att kaffet i automaten smakar skit. Eller att det är smutsigt och ostädat.

I ett fall där just städningen sattes i fokus fick Transport problem när företaget kontrade med att ta fram skyddsrondsprotokollen från de senaste åren. Där fanns inga noteringar om smuts och damm.

Organizingidén har i flera fall kommit att krocka med förbundets vanliga förhandlingsarbete. När konkreta problem kommit upp till ytan har ansvariga ombudsmän velat gå in och lösa tvisten med arbetsgivaren, enligt den ordning som regleras i kollektivavtalen. Det har givit upphov till interna diskussioner.

Ska Transport vara en förhandlande organisation? Eller en organiserande? Det är möjligt att frågan ställs på sin spets när förbundet samlas till kongress i juni 2017.

Det är nog ingen högoddsare att anta att de flesta ändå svarar: Både och!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.