Jonna Bornemark
Close
Filosofen Jonna Bornemark vid Södertörns högskola mäter inte sina steg. Men hon har koll på hur många gånger radioprogrammet Filosofiska rummet, om hur vi mäter och siffersätter, har delats i sociala medier.
Close

”Stå upp mot mätsamhället”

6 frågor. Vårt samhälle har drabbats av mäthysteri, anser filosofen Jonna Bornemark. Vi mäter hur lång tid en färdtjänstresa får ta, hur mycket en lager- och terminalarbetare ska hinna på en timme – och våra egna steg.

1. Hur hamnade vi i det du kallar ett mätsamhälle, där arbete siffersätts?

– Det har att göra med vår syn på kunskap och förnuft, där en kalkylerande rationalitet fått övertag. Jag säger inte att det alltid är fel att mäta, tvärtom, man ska organisera jobbet så bra som möjligt så att man får ut mest för pengarna. Men all kunskap låter sig inte mätas, som exempelvis hur färdtjänstföraren hanterar en svår mänsklig situation. Det måste finnas förståelse för att resenärer behöver olika mycket hjälp eller att det blir stopp i trafiken i de system som styr arbetet.

2. Du är kritisk mot att administrationen tar en allt större tugga av resurserna i olika verksamheter, särskilt inom välfärden?

– Administration ska vara till hjälp för verksamheten och inte hindra anställda att utföra ett professionellt arbete. Vi sätter för stor tilltro till stora övergripande styrningssystem och skriver manualer, för att göra människor utbytbara. Men vi kan inte skriva manualer för alla situationer. De skulle bli jättelika!

3. Dagens syn på kunskap är fattig och rätt enfaldig, anser du?

– Ja, men för att se det behöver man ta ett steg tillbaka och ta filosofer från en annan tid till hjälp. I dagens mätande strävar vi hela tiden efter att bli av med den mänskliga faktorn. Vi måste fråga oss: Vad är viktigt att mäta?

Krackelerade gatstenar
Mätsamhället leder till att många slits sönder av etisk stress och tvång att redovisa varje arbetsmoment.  Foto: Justina Öster

4. Varför har vi säljtävlingar på bensinmackar och pulsmätare på fritiden?

– För att det är enkelt att mäta. Men att en person är duktig på att sälja skumtomtar säger ingenting om hens förmåga att hantera knepiga situationer under sena kvällar.

5. Du har skrivit boken Det omätbaras renässans. Vad vill du uppnå?

– Jag vill se en förskjutning av vårt tänkande och ge större utrymme för omdöme och empati. I dag slits många sönder av etisk stress och tvång att redovisa varje arbetsmoment. Jag vill ge människor råg i ryggen att göra motstånd och försöka förändra. Mikromotstånd finns redan, anställda som säger till chefen: Jag hann inte det där för det här mellanmänskliga var viktigare.

6. Du talar om tillit i stället för tidshets, kontroller och misstänkliggörande?

– Människor är kloka och vi måste våga lita på att de gör sitt bästa. Forskning visar att personer som känner sig delaktiga och får vara med och styra över sitt arbete tar ansvar, trivs och håller över tid. Styrning är en viktig fråga för facket att driva.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daga Wennerström:
    8 januari, 2019

    När man bygger en bro är det viktigt att mäta rätt, inge fel med mätning det handlar bara om vad man mäter

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.