Blommor och ljus hedrade terrorattackens offer.
Close
Blommor och ljus hedrade terrorattackens offer.
Close

Spendrupschauffören berättar om kapningen

Terrordåd. Nycklarna satt i tändningslåset och dörren var olåst. Chauffören som fick sin bil kapad och använd till terrordådet på Drottninggatan berättar för första gången sin historia. Han beskriver kaparens galna blick och säger att mannen var maskerad.

Den 7 april förra året kördes en lastbil rakt in i folkmassan på Drottninggatan i Stockholm och kraschade sedan in i varuhuset Åhléns. Fem människor dödades.

En chaufför som körde öl och läsk åt Spendrups fick sin bil kapad intill en restaurang dit han levererade sina varor. Chauffören har i dag för första gången själv berättat om händelsen. Han är intervjuad i Dagens Nyheter.

– Jag har fått en annan bild av lastbilar. Förut var det bara en lastbil som jag använde för att jobba. Nu har jag förstått att man kan använda lastbilar mot människor. Att en lastbil kan vara ett vapen, säger han till DN.

Artikeln beskriver också att bilens nycklar satt i tändningslåset och att dörren var olåst när varorna lossades. Spendrups presschef Rose-Marie Hertzman säger till DN att det är rutin att nyckeln sitter kvar när chaufförer ska lasta av, detta för att hydrauliken ska fungera och lastbilen stå plant. Däremot ska dörren vara låst.

Chauffören berättar att lastbilen var borta när han kom ut från restaurangen. Men han fick syn på den direkt när den hastigt körde rakt mot honom, mot färdriktningen på den enkelriktade gatan. Själv sprang han ut i gatan och försökte stoppa föraren.

– Då såg jag att han var maskerad och att han hade en galen blick. Han ökade farten, som om han tänkte köra över mig. Jag fick kasta mig åt sidan, säger han till DN.

Spendrupschaufförens beskrivning av kaparen hjälpte polisen att förstå vem de skulle gripa. Mannen sågs senare på övervakningskameran på väg ner i tunnelbanan.

Chauffören har börjat jobba igen, men inte full tid. I morgon tisdag planerar åklagare Hans Ihrman att väcka åtal mot den man som misstänks för dådet på Drottninggatan i Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Transportarbetarens logga

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv terminaljobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo terminalanställda hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.