Speedwayentusiaster besöker Transports tält på Svanstabanan.
Close
Speedwayentusiaster i alla åldrar besökte Transports tält på Svanstabanan.
Close

Speedway blev final på uppsökeriveckan

I Nyköping avslutades uppsökeriveckan med speedway. Hemmalaget Griparna förlorade den första finalmatchen men stämningen var god i Transports tält.

–Transportare gillar motorsport.

Det konstaterar Tommy Wallin, ordförande för avdelning 7 i Nyköping med ett stort leende. När han står i Transports tält på Svanstabanan i den ljumma kvällen är det final i dubbel bemärkelse. Nyköpings hemmalag i speedway – Griparna, tar emot Västervik i den första av allsvenskans två finalmatcher. Och Transports avdelning 7 avslutar förbundets gemensamma uppsökerivecka. Tältet står på en strategisk plats där alla speedwayentusiaster passerar in på motorarenan.

– Ett bra tillfälle att träffa medlemmar, kanske värva någon ny och inte minst visa upp oss och prata fackliga frågor, säger Tommy Wallin.

Och många kommer förbi, stannar till och pratar en stund. De blygsamma ge-bortsakerna är populära. Godis, reflexer, mobilpekare, och framför allt de helt vanliga kulspetspennorna med logga på går åt. Pennorna tar helt slut eftersom de passar perfekt att föra protokoll i matchprogrammet med. Det är en hel del att hålla reda på – i varje heat delas det ut sex poäng: tre till vinnaren, två poäng till tvåan och en poäng till trean. Matchen körs i 15 heat och eventuellt några omkörningar.

Sektion 1 sponsrar Griparna och Transports logga är tryckt i matchprogrammet.

– Vi har fått matchbiljetter som vi lottat ut bland medlemmarna, säger studieorganisatören Susanne Lundberg.

I pauserna mellan heaten läser speakern upp några jinglar som avdelningen lämnat in. En är lite skämtsam: Transport är den enda sport du behöver, förutom speedway.

I en annan tackar Transport alla som skrivit på namninsamlingen för Fair Transport Europe, kampanjen för en sund åkerinäring utan dumpade löner och fusk med lagstiftningen. Med en miljon underskrifter hade man kunnat lägga fram förslag till EU-kommissionen

– Men det nådde vi inte, kampanjen tog slut i går och alla länder har inte jobbat på lika bra som vi i Norden, säger Susanne Lundberg.

Namnlistorna har funnits med vid avdelningens två tidigare uppsökeriaktiviteter under veckan vid rastplatsanläggningarna Nyköpingsbro och Sillekrog.

– Vi fick in ett 90-tal påskrifter där, säger Susanne.

Ordförande Tommy Wallin tycker att kampanjen har varit en bra öppning för att börja prata med både chaufförer och allmänhet.

– Alla är positiva till att skriva på för schysta villkor. Den här gången gick det också mycket lättare än vanligt att börja prata med utländska chaufförer tack vare att vi hade en medlem med oss, Suco Krcic, som pratar serbokroatiska och polska. Det var två jättelyckade dagar!

På speedwaybanan kör motorcyklarna på metanol i 130 kilometer utan bromsar. Det är spännande. I andra heatet kör hemmalagets Alexander Edberg in i sargen. Publiken håller andan när han blir liggande en lång stund, men efter omplåstring kör han igen. Det är jämnt ända till sista heatet, då förlorar Griparna och slutresultatet blir 44-46.

Men Tommy Wallin är positiv.

– Det är en match kvar och jag tycker Griparna körde bra i kväll. Jag tror de har en bra chans i returen i Västervik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.