Speedwayentusiaster besöker Transports tält på Svanstabanan.
Close
Speedwayentusiaster i alla åldrar besökte Transports tält på Svanstabanan.
Close

Speedway blev final på uppsökeriveckan

I Nyköping avslutades uppsökeriveckan med speedway. Hemmalaget Griparna förlorade den första finalmatchen men stämningen var god i Transports tält.

–Transportare gillar motorsport.

Det konstaterar Tommy Wallin, ordförande för avdelning 7 i Nyköping med ett stort leende. När han står i Transports tält på Svanstabanan i den ljumma kvällen är det final i dubbel bemärkelse. Nyköpings hemmalag i speedway – Griparna, tar emot Västervik i den första av allsvenskans två finalmatcher. Och Transports avdelning 7 avslutar förbundets gemensamma uppsökerivecka. Tältet står på en strategisk plats där alla speedwayentusiaster passerar in på motorarenan.

– Ett bra tillfälle att träffa medlemmar, kanske värva någon ny och inte minst visa upp oss och prata fackliga frågor, säger Tommy Wallin.

Och många kommer förbi, stannar till och pratar en stund. De blygsamma ge-bortsakerna är populära. Godis, reflexer, mobilpekare, och framför allt de helt vanliga kulspetspennorna med logga på går åt. Pennorna tar helt slut eftersom de passar perfekt att föra protokoll i matchprogrammet med. Det är en hel del att hålla reda på – i varje heat delas det ut sex poäng: tre till vinnaren, två poäng till tvåan och en poäng till trean. Matchen körs i 15 heat och eventuellt några omkörningar.

Sektion 1 sponsrar Griparna och Transports logga är tryckt i matchprogrammet.

– Vi har fått matchbiljetter som vi lottat ut bland medlemmarna, säger studieorganisatören Susanne Lundberg.

I pauserna mellan heaten läser speakern upp några jinglar som avdelningen lämnat in. En är lite skämtsam: Transport är den enda sport du behöver, förutom speedway.

I en annan tackar Transport alla som skrivit på namninsamlingen för Fair Transport Europe, kampanjen för en sund åkerinäring utan dumpade löner och fusk med lagstiftningen. Med en miljon underskrifter hade man kunnat lägga fram förslag till EU-kommissionen

– Men det nådde vi inte, kampanjen tog slut i går och alla länder har inte jobbat på lika bra som vi i Norden, säger Susanne Lundberg.

Namnlistorna har funnits med vid avdelningens två tidigare uppsökeriaktiviteter under veckan vid rastplatsanläggningarna Nyköpingsbro och Sillekrog.

– Vi fick in ett 90-tal påskrifter där, säger Susanne.

Ordförande Tommy Wallin tycker att kampanjen har varit en bra öppning för att börja prata med både chaufförer och allmänhet.

– Alla är positiva till att skriva på för schysta villkor. Den här gången gick det också mycket lättare än vanligt att börja prata med utländska chaufförer tack vare att vi hade en medlem med oss, Suco Krcic, som pratar serbokroatiska och polska. Det var två jättelyckade dagar!

På speedwaybanan kör motorcyklarna på metanol i 130 kilometer utan bromsar. Det är spännande. I andra heatet kör hemmalagets Alexander Edberg in i sargen. Publiken håller andan när han blir liggande en lång stund, men efter omplåstring kör han igen. Det är jämnt ända till sista heatet, då förlorar Griparna och slutresultatet blir 44-46.

Men Tommy Wallin är positiv.

– Det är en match kvar och jag tycker Griparna körde bra i kväll. Jag tror de har en bra chans i returen i Västervik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.