Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

– Nu ska vi dra lärdom av domen, säger Mikael Bäckström, kammaråklagare med trafikbrott som specialitet.

Han ledde förundersökningen mot det speditionsföretag som ställdes inför rätta, men överlät åt en annan åklagare att driva fallet i Uppsala tingsrätt. Det är Mikael Bäckström som nu ska gå igenom domen för att granska om han själv eller polisen har brustit i arbetssätt och behöver veta mer om vilka bevis som krävs.

– Lagen om beställaransvar är knepig och rätt så ny för polisen och oss åklagare, säger han. Den har ändrats i sommar, men är ändå så lik att vi kan dra slutsatser av den här domen.

Bakgrund:

Trafikpolisen stoppade för två år sedan en bulgarisk lastbil i Skutskär, utanför Gävle. Ekipaget var på väg med pappersbalar till Göteborgs hamn.

Chauffören, som kom från Makedonien, berättade att han kommit till Sverige i slutet av juli 2016 och i flera månaders tid hade kört inrikestrafik till och från Göteborgs hamn. Med några avstickare till Norge.

Utifrån fraktsedlar och körjournal misstänkte polisen att han hade brutit mot reglerna om cabotage, det vill säga att han hade kört fler än de tillåtna inrikestransporterna i Sverige. Även den firma som hade anlitat åkeriet granskades, en del av ett stort internationellt speditionsbolag.

Rättegången:

Onsdag för två veckor sedan hölls förhandlingarna i Uppsala tingsrätt.

Åklagaren Linn Lööw hävdade att speditören hade beställt 25 transporter som skett olovligt i Sverige. Det anlitade åkeriet är utan svenskt trafiktillstånd och transporterna har brutit mot cabotagereglerna, sa hon. Företagets vd nekade till brott.

Domen:

I dag slog tingsrätten fast att speditören inte har gjort sig skyldig till brott mot beställaransvaret. Domstolen fick ingen tydlig bild av hur transporterna hade utförts – vare sig från åklagaren eller genom bevisningen. Det fanns heller inga bevis för att det stämda företaget hade beställt fler än två av de 25 transporterna.

Dessutom går rätten på företagets linje: Även om olagliga transporter har körts hade beställaren ingen anledning att anta detta.

Det räcker alltså att en speditör kollar anlitade åkerier när de först anlitas, och att de då förbinder sig att följa lagarna. Plus att speditören sedan gör stickprovskontroller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. AnneM:
    22 september, 2018

    Vad tusan är detta?? nu blir jag arg!!

Lästips:

Löfte: Han tar tag i åkerifrågan första dagen

EU-politik. LO:s kandidat Johan Danielsson är Socialdemokraternas andranamn till vårens EU-val. Han lovar att ta tag i problemen i transportbranschen direkt.

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Transportarbetarens logga

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.