Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

– Nu ska vi dra lärdom av domen, säger Mikael Bäckström, kammaråklagare med trafikbrott som specialitet.

Han ledde förundersökningen mot det speditionsföretag som ställdes inför rätta, men överlät åt en annan åklagare att driva fallet i Uppsala tingsrätt. Det är Mikael Bäckström som nu ska gå igenom domen för att granska om han själv eller polisen har brustit i arbetssätt och behöver veta mer om vilka bevis som krävs.

– Lagen om beställaransvar är knepig och rätt så ny för polisen och oss åklagare, säger han. Den har ändrats i sommar, men är ändå så lik att vi kan dra slutsatser av den här domen.

Bakgrund:

Trafikpolisen stoppade för två år sedan en bulgarisk lastbil i Skutskär, utanför Gävle. Ekipaget var på väg med pappersbalar till Göteborgs hamn.

Chauffören, som kom från Makedonien, berättade att han kommit till Sverige i slutet av juli 2016 och i flera månaders tid hade kört inrikestrafik till och från Göteborgs hamn. Med några avstickare till Norge.

Utifrån fraktsedlar och körjournal misstänkte polisen att han hade brutit mot reglerna om cabotage, det vill säga att han hade kört fler än de tillåtna inrikestransporterna i Sverige. Även den firma som hade anlitat åkeriet granskades, en del av ett stort internationellt speditionsbolag.

Rättegången:

Onsdag för två veckor sedan hölls förhandlingarna i Uppsala tingsrätt.

Åklagaren Linn Lööw hävdade att speditören hade beställt 25 transporter som skett olovligt i Sverige. Det anlitade åkeriet är utan svenskt trafiktillstånd och transporterna har brutit mot cabotagereglerna, sa hon. Företagets vd nekade till brott.

Domen:

I dag slog tingsrätten fast att speditören inte har gjort sig skyldig till brott mot beställaransvaret. Domstolen fick ingen tydlig bild av hur transporterna hade utförts – vare sig från åklagaren eller genom bevisningen. Det fanns heller inga bevis för att det stämda företaget hade beställt fler än två av de 25 transporterna.

Dessutom går rätten på företagets linje: Även om olagliga transporter har körts hade beställaren ingen anledning att anta detta.

Det räcker alltså att en speditör kollar anlitade åkerier när de först anlitas, och att de då förbinder sig att följa lagarna. Plus att speditören sedan gör stickprovskontroller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. AnneM:
    22 september, 2018

    Vad tusan är detta?? nu blir jag arg!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.