Två inrikeschaufförer äter lunch vid vägen.
Close
Två inrikeschaufförer äter lunch vid vägen.
Close

Special: Polen

Åkeri. I EU:s västländer välkomnas de skärpta reglerna för internationella lastbilstransporter. I öst är motståndet kompakt. Varför vill länder som Polen inte stoppa lönedumpning och cabotagefusk? Transportarbetaren åkte till Gdynia med blocket fullt av frågor.

Gdynia
Från den polska hamnstaden Gdynia går godsfärjor till Karlskrona. Många av dragbilarna är polska, men på väntplanen står också lastbilar från bland annat Litauen, Ukraina och Rumänien. Foto: Justina Öster

”Ett hårt slag mot polsk åkerinäring”

Åkeri. Polen är en av de stater som konsekvent röstat nej till skärpta regler för åkerier och chaufförer som kör i andra EU-länder. Varför? Hur ser polska åkare på låglönekonkurrens, om de själva skulle drabbas? Vi tog färjan till Gdynia för att få svar.

Läs hela artikeln här.

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.
Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage. Foto: Jan Lindkvist

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Läs hela artikeln här.

 

”Mina arbetstider orsakar en ständig dragkamp i familjen. Min hustru vill att jag ska vara hemma mer”, säger Mariusz som bara vill ha förnamnet i tidningen.
”Mina arbetstider orsakar en ständig dragkamp i familjen. Min hustru vill att jag ska vara hemma mer”, säger Mariusz som bara vill ha förnamnet i tidningen. Foto: Justina Öster

Arbetstiderna tär på familjelivet

Åkeri. Mariusz har jobbat elva år som utlandschaufför på TS Transport service i Gdynia. Han trivs, men överväger ändå att söka annat jobb.

– Trycket är stort från hustrun. Hon vill att jag ska vara hemma mer, säger han.

Läs hela artikeln här.

Kamila Gorka säljer både vindrutetorkare, bensin, godis, korv och sprit. Hon trivs med jobbet och kollegorna. ”Vi är som en stor familj här på företaget”, säger hon. Till vänster fixar kollegan Monica Moś till cigaretthyllan.
Kamila Gorka säljer både vindrutetorkare, bensin, godis, korv och sprit. Hon trivs med jobbet och kollegorna. ”Vi är som en stor familj här på företaget”, säger hon. Till vänster fixar kollegan Monica Moś till cigaretthyllan. Foto: Justina Öster

Unga lockas av mackjobb

Bensinstation. Att jobba på mack är populärt, framför allt bland yngre, säger Kamila Gorka, som jobbar på TS Transports egen bensinstation.

Fast snart kan det vara slut. Macken bär sig inte.

Läs hela artikeln här.

Anhängarna till Polens styrande högernationalistiska parti, Lag och rättvisa, trotsar solen för att hylla sittande president, Andrzej Duda. Åtskilliga damer i mogen ålder ansluter på torget, men också barnfamiljer som fått höjt barnbidrag. I mängden skymtar fackföreningen Solodaritets, Solidarność, fana från region Gdansk, trots ledaren Lech Walesas fördömande av Dudas politik.
Anhängarna till Polens styrande högernationalistiska parti, Lag och rättvisa, trotsar solen för att hylla sittande president, Andrzej Duda. Åtskilliga damer i mogen ålder ansluter på torget, men också barnfamiljer som fått höjt barnbidrag. I mängden skymtar fackföreningen Solodaritets, Solidarność, fana från region Gdansk, trots ledaren Lech Walesas fördömande av Dudas politik. Foto: Justina Öster

Extremnationalist fortsätter styra landet

Valår. När Transportarbetaren besöker Polen har värmen kopplat greppet om hela Östersjöregionen.

Den korta kuststräckan vid Gdynia och Gdansk är landets egen Riviera. För 38 miljoner invånare.

Läs hela artikeln här.

 

 

 

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

”Mina arbetstider orsakar en ständig dragkamp i familjen. Min hustru vill att jag ska vara hemma mer”, säger Mariusz som bara vill ha förnamnet i tidningen.

Arbetstiderna tär på familjelivet

Åkeri. Mariusz har jobbat elva år som utlandschaufför på TS Transport service i Gdynia. Han trivs, men överväger ändå att söka annat jobb. – Trycket är stort från hustrun. Hon vill att jag ska vara hemma mer, säger han.

Kamila Gorka säljer både vindrutetorkare, bensin, godis, korv och sprit. Hon trivs med jobbet och kollegorna. ”Vi är som en stor familj här på företaget”, säger hon. Till vänster fixar kollegan Monica Moś till cigaretthyllan.

Unga lockas av mackjobb

Bensinstation. Att jobba på mack är populärt, framför allt bland yngre, säger Kamila Gorka, som jobbar på TS Transports egen bensinstation. Fast snart kan det vara slut. Macken bär sig inte.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Arbetsplats: Uddevalla hamn
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.