Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Sultan Salimovic och hans taxiverksamhet har varit en följetong både i facket och i medierna. Tre av hans bolag har gått i konkurs de senaste åren.

I början av oktober dömdes han till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott och bokföringsbrott i Nyköpings tingsrätt. Han fick också näringsförbud i tre år.

Domen har inte vunnit laga kraft än och Sultan Salimovic vill inte svara på om han tänker överklaga.

Klart är i vart fall att Sultans familj klivit in i taxi- och färdtjänstbranschen. Hans 38-åriga hustru och 20-åriga dotter står som styrelseledamot respektive suppleant i K-holms vård och omsorg.

I Västrafiks senaste upphandling av färdtjänst vann bolaget kontrakt för totalt 16 bilar i Lidköping, Uddevalla och Vänersborg. Avtalet börjar gälla i juni 2018 och gäller så kallad avropstrafik.

Det innebär att ersättning bara betalas ut till bolaget när bilarna bokas för färdtjänst, sjukresor eller andra samhällsbetalda körningar. Upplägget bygger normalt på att chaufförerna tar även privatkörningar.

Katrineholms vård och omsorg skickade också in anbud vid Hallandstrafikens upphandling. Den 28 september kom tilldelningsbeslutet. I Halmstad och Kungsbacka får bolaget färdtjänstavtal värda totalt 39 miljoner kronor.

I Sörmland har Transports Nyköpingsavdelning lagt ner hundratals timmar på att hjälpa chaufförer som kört för Sultan Salimovic. Förarna har haft stora problem med löner, arbetstider, arbetsmiljö och bristfälliga bilar.

På västkusten befarar facket att Sultan finns med i bakgrunden i hustruns bolag.

– Vi misstänker ju att det råder ett bulvanförhållande. Men det är svårt att bevisa och för de offentliga upphandlarna är det ett dilemma. De har strikta regler som måste följas, säger ombudsman Lennart Sköld.

Transportarbetaren har sökt Sultans Salimovics hustru, utan framgång. Enligt Transportstyrelsen står hon som trafikansvarig i K-holms vård och omsorg och har avlagt de prov som krävs.

När Transportarbetaren frågar Sultan vilket roll han kommer att ha i bolaget säger han:

– Ingen alls. Du får ringa den som är ansvarig för bolaget, om du har frågor.

Det är ju din fru, kan du i så fall hälsa henne att jag försökt ringa…

– Det går inte. Jag är inte hemma.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jonas Lundberg, Taxi Kungsbacka.:
    18 oktober, 2017

    Detta förstör hela branschen. En bransch som redan ligger på marginalerna. Där man måste köra minst 200 tim/mån för att tjäna över 20 000 kr.
    Sveriges lägst betalda yrke om man räknar/arbetad timme blir än sämre med dessa bulvaner och bluffbolag.
    Låt han lösa det, men tacka ej ja till att köra för honom. Enda sättet för att han ska rensa bort sig själv, men uppstår väl i en ny upphandling i andra kommuner...
    Never ending story!

  2. Stefan ”Taxi-Chaufför i Katrineholm” Luukkonen:
    18 oktober, 2017

    Skamligt att det får fortsätta... Men inget får ju kosta idag. Kvaliten blir bara sämre och sämre. Tyvärr så tror jag att missnöjet kommer visa sig i kommande val.

  3. Thor.wikström:
    18 oktober, 2017

    Hallandstrafikens upphandling är ett stort skämt.

  4. Stefan Blomkvist:
    17 oktober, 2017

    Helt otroligt hur denne man och hans familj kan få bedriva verksamhet överhuvudtaget.

Lästips:

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.