Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Sultan Salimovic och hans taxiverksamhet har varit en följetong både i facket och i medierna. Tre av hans bolag har gått i konkurs de senaste åren.

I början av oktober dömdes han till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott och bokföringsbrott i Nyköpings tingsrätt. Han fick också näringsförbud i tre år.

Domen har inte vunnit laga kraft än och Sultan Salimovic vill inte svara på om han tänker överklaga.

Klart är i vart fall att Sultans familj klivit in i taxi- och färdtjänstbranschen. Hans 38-åriga hustru och 20-åriga dotter står som styrelseledamot respektive suppleant i K-holms vård och omsorg.

I Västrafiks senaste upphandling av färdtjänst vann bolaget kontrakt för totalt 16 bilar i Lidköping, Uddevalla och Vänersborg. Avtalet börjar gälla i juni 2018 och gäller så kallad avropstrafik.

Det innebär att ersättning bara betalas ut till bolaget när bilarna bokas för färdtjänst, sjukresor eller andra samhällsbetalda körningar. Upplägget bygger normalt på att chaufförerna tar även privatkörningar.

Katrineholms vård och omsorg skickade också in anbud vid Hallandstrafikens upphandling. Den 28 september kom tilldelningsbeslutet. I Halmstad och Kungsbacka får bolaget färdtjänstavtal värda totalt 39 miljoner kronor.

I Sörmland har Transports Nyköpingsavdelning lagt ner hundratals timmar på att hjälpa chaufförer som kört för Sultan Salimovic. Förarna har haft stora problem med löner, arbetstider, arbetsmiljö och bristfälliga bilar.

På västkusten befarar facket att Sultan finns med i bakgrunden i hustruns bolag.

– Vi misstänker ju att det råder ett bulvanförhållande. Men det är svårt att bevisa och för de offentliga upphandlarna är det ett dilemma. De har strikta regler som måste följas, säger ombudsman Lennart Sköld.

Transportarbetaren har sökt Sultans Salimovics hustru, utan framgång. Enligt Transportstyrelsen står hon som trafikansvarig i K-holms vård och omsorg och har avlagt de prov som krävs.

När Transportarbetaren frågar Sultan vilket roll han kommer att ha i bolaget säger han:

– Ingen alls. Du får ringa den som är ansvarig för bolaget, om du har frågor.

Det är ju din fru, kan du i så fall hälsa henne att jag försökt ringa…

– Det går inte. Jag är inte hemma.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jonas Lundberg, Taxi Kungsbacka.:
    18 oktober, 2017

    Detta förstör hela branschen. En bransch som redan ligger på marginalerna. Där man måste köra minst 200 tim/mån för att tjäna över 20 000 kr.
    Sveriges lägst betalda yrke om man räknar/arbetad timme blir än sämre med dessa bulvaner och bluffbolag.
    Låt han lösa det, men tacka ej ja till att köra för honom. Enda sättet för att han ska rensa bort sig själv, men uppstår väl i en ny upphandling i andra kommuner...
    Never ending story!

  2. Stefan ”Taxi-Chaufför i Katrineholm” Luukkonen:
    18 oktober, 2017

    Skamligt att det får fortsätta... Men inget får ju kosta idag. Kvaliten blir bara sämre och sämre. Tyvärr så tror jag att missnöjet kommer visa sig i kommande val.

  3. Thor.wikström:
    18 oktober, 2017

    Hallandstrafikens upphandling är ett stort skämt.

  4. Stefan Blomkvist:
    17 oktober, 2017

    Helt otroligt hur denne man och hans familj kan få bedriva verksamhet överhuvudtaget.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Färdtjänstförare Keolis Jönköping.

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

Värt att veta om nya taxiavtalet

Taxi. Det nya avtalet för taxiförare väcker många frågor. Precis som tidigare öppnar uppgörelsen för olika avlöningsformer. På företag som saknar avtal är lönesättningen dessutom fri. Fast här kan skärpta krav i kommunala upphandlingar ändå få stor betydelse för chaufförerna.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?