Weine Wiqvist, vd för Avfall Sverige.
Close
Det finns inget samband mellan hur bra svenska hushåll sorterar sina sopor och att förbränningsanläggningarna importerar avfall, säger Weine Wiqvist, vd för Avfall Sverige.
Close

Sopsortering får inte vara för krånglig

Sverige importerar avfall för att förbränningsanläggningar inte ska stå tomma. Samtidigt säger branschen att vi slarvar med sopsorteringen. Matrester, glas och gamla tidningar bränns upp i stället för att återvinnas.

Weine Wiqvist är chef på Avfall Sverige, branschorganisationen som tagit reda på att två tredjedelar av avfallet i svenskarnas soppåsar är felsorterat. Varje år går 2 miljoner ton svenskt hushållsavfall och 2,5 miljoner ton industriavfall till förbränning. Dessutom importeras 1,5 miljoner ton sopor, i huvudsak från Storbritannien och Norge. Alltsammans blir till el och värme.

Varför importerar vi avfall?

– Prognoserna slog fel när det blev förbjudet att deponera sopor för drygt tio år sedan. Det byggdes förbränningsanläggningar som inte utnyttjades fullt när industrikrisen sedan gjorde att avfallet minskade över en natt. Sedan har det byggts nya fjärrvärmeverk som använder importerat avfall som bränsle i stället för olja och kol.

Men hur ser sopsorteringen ut i Storbritannien och Norge?

– De norska soporna är jämförbara med vårt eget restavfall. Och det vi får från Storbritannien är generellt sätt ofta bättre sorterat. Där slänger folk allt i en bytta och sedan sorteras papper, metall, matavfall och annat som ska återvinnas bort maskinellt.

Varför ska vi sortera själva om inte engelsmännen gör det?

– Det råder helt enkelt olika traditioner. Kvaliteten på det som återvinns blir bättre när sorteringen sker vid källan. Och rent psykologiskt blir nog den som själv sorterar soporna mer benägen att tänka på sin konsumtion …

Är det inte svårt att motivera svenskar att sortera när de slipper i England?

– Inget tyder på att sopimporten ändrar svenskarnas attityder. Det handlar mer om att sortering inte får vara krånglig.

Berätta mer om undersökningen av hushållens sopor!

– Det positiva är att det nästan inte finns något farligt kvar i hushållsavfallet, som batterier och kemikalier. Den mindre bra nyheten är att det finns ganska stora mängder tidningar och förpackningar kvar, fast de borde ha återvunnits. Människor är beredda att ställa upp om det är bekvämt att sortera och nära att göra sig av med det som ska återvinnas.

Vad används resultatet till?

– Vi i branschen ser vad vi bör förbättra.

– Den förändringen vi önskar oss mest rår vi dock inte över. Vi vill att ansvaret för insamlingen av förpackningar och annat som återvinns flyttas från tillverkarna till kommunerna. Regeringen tycker som vi, men den har ännu inte fått riksdagen med sig.

Vad ser du som det värsta miljöproblemet när det gäller avfallshantering?

– Det mest skrämmande är de gigantiska avstjälpningsplatserna runt megastäderna i utvecklingsländerna. 50 miljoner människor får sin närmiljö och sina livsvillkor förstörda, och samtidigt läcker gifter ut både i haven och upp i luftlagren.

– Här hemma är utmaningen att ta hand om nya material som vi inte vet så mycket om. Och att påverka tillverkarna så att mer kan återanvändas och återvinnas.

Till sist: Hur ska vi hantera julklappspapperet? Och tejpen?

– Lägg det bland pappersförpackningar, och ta bort tejpen om du hinner. Men återvinningen står inte och faller med lite tejp i papperscontainern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.

Sista resan för sopgubbarna på Liselotte Lööf

Renhållning. I dag jobbar ett 60-tal sopgubbar på Liselotte Lööf AB sin sista dag. Många av dem har kört in stockholmarnas avfall i 15–20 år eller mer. På måndag tar bolagen Reno Norden och Suez över kontrakten.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Hallå där!
Caroline Ekblom

Caroline Ekblom

… ekonomi- och hr-chef på AA Logistik i Västerås, som har fått Prevents stipendium för sina insatser inom arbetsmiljö. Hennes vision är att arbetsmiljön inte bara ska vara bra – utan bäst.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Jessica Karlsson med hundarna Foxy och Basse

Bästa jobbarkompisarna har fyra ben och svans

Månadens medlem. Foxy och Basse tillhör familjen. Samtidigt är de hennes bästa arbetskamrater. Väktaren Jessica Karlsson är hundförare och jobbar nätter i industriområden, parkeringsgarage och källare.