Weine Wiqvist, vd för Avfall Sverige.
Close
Det finns inget samband mellan hur bra svenska hushåll sorterar sina sopor och att förbränningsanläggningarna importerar avfall, säger Weine Wiqvist, vd för Avfall Sverige.
Close

Sopsortering får inte vara för krånglig

Sverige importerar avfall för att förbränningsanläggningar inte ska stå tomma. Samtidigt säger branschen att vi slarvar med sopsorteringen. Matrester, glas och gamla tidningar bränns upp i stället för att återvinnas.

Weine Wiqvist är chef på Avfall Sverige, branschorganisationen som tagit reda på att två tredjedelar av avfallet i svenskarnas soppåsar är felsorterat. Varje år går 2 miljoner ton svenskt hushållsavfall och 2,5 miljoner ton industriavfall till förbränning. Dessutom importeras 1,5 miljoner ton sopor, i huvudsak från Storbritannien och Norge. Alltsammans blir till el och värme.

Varför importerar vi avfall?

– Prognoserna slog fel när det blev förbjudet att deponera sopor för drygt tio år sedan. Det byggdes förbränningsanläggningar som inte utnyttjades fullt när industrikrisen sedan gjorde att avfallet minskade över en natt. Sedan har det byggts nya fjärrvärmeverk som använder importerat avfall som bränsle i stället för olja och kol.

Men hur ser sopsorteringen ut i Storbritannien och Norge?

– De norska soporna är jämförbara med vårt eget restavfall. Och det vi får från Storbritannien är generellt sätt ofta bättre sorterat. Där slänger folk allt i en bytta och sedan sorteras papper, metall, matavfall och annat som ska återvinnas bort maskinellt.

Varför ska vi sortera själva om inte engelsmännen gör det?

– Det råder helt enkelt olika traditioner. Kvaliteten på det som återvinns blir bättre när sorteringen sker vid källan. Och rent psykologiskt blir nog den som själv sorterar soporna mer benägen att tänka på sin konsumtion …

Är det inte svårt att motivera svenskar att sortera när de slipper i England?

– Inget tyder på att sopimporten ändrar svenskarnas attityder. Det handlar mer om att sortering inte får vara krånglig.

Berätta mer om undersökningen av hushållens sopor!

– Det positiva är att det nästan inte finns något farligt kvar i hushållsavfallet, som batterier och kemikalier. Den mindre bra nyheten är att det finns ganska stora mängder tidningar och förpackningar kvar, fast de borde ha återvunnits. Människor är beredda att ställa upp om det är bekvämt att sortera och nära att göra sig av med det som ska återvinnas.

Vad används resultatet till?

– Vi i branschen ser vad vi bör förbättra.

– Den förändringen vi önskar oss mest rår vi dock inte över. Vi vill att ansvaret för insamlingen av förpackningar och annat som återvinns flyttas från tillverkarna till kommunerna. Regeringen tycker som vi, men den har ännu inte fått riksdagen med sig.

Vad ser du som det värsta miljöproblemet när det gäller avfallshantering?

– Det mest skrämmande är de gigantiska avstjälpningsplatserna runt megastäderna i utvecklingsländerna. 50 miljoner människor får sin närmiljö och sina livsvillkor förstörda, och samtidigt läcker gifter ut både i haven och upp i luftlagren.

– Här hemma är utmaningen att ta hand om nya material som vi inte vet så mycket om. Och att påverka tillverkarna så att mer kan återanvändas och återvinnas.

Till sist: Hur ska vi hantera julklappspapperet? Och tejpen?

– Lägg det bland pappersförpackningar, och ta bort tejpen om du hinner. Men återvinningen står inte och faller med lite tejp i papperscontainern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Transportarbetarens logga

Färre anmälda arbetssjukdomar

Arbetsmiljö. Ny statistik från Arbetsmiljöverket visar att färre arbetssjukdomar anmäls. Alltjämt är det flest skador på jobbet inom transport och magasinering för kvinnor och miljöarbete för män.

Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.