Stockholms Sopgubbar utanför Reno Norden.
Close
Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Sopkriget fortsätter

Sophämtning. Strejken är avblåst, men för Stockholms sopgubbar är striden långt ifrån över. I höst väntar en ny process i Arbetsdomstolen. Varje morgon står ett gäng miljöarbetare utanför Reno Norden, i en protest mot företaget och förarna som tagit över sopbilarna.

Sopgubbar utanför AD
Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.

Tisdag morgon den 22 augusti. Klockan har passerat halvsex och sopbil efter sopbil rullar ut från Reno Nordens uppställningsplats i Älvsjö. Flera förare viker ner blicken när de passerar grindarna. De flesta är inhyrda, efter sopgubbarnas massavhopp i somras.

Peder Murell är en av renhållarna som står med en protestbanderoll. I gruppen finns killar som jobbat på Reno Norden. Andra, som Peder, kommer från Liselotte Lööf – den andra av stadens två stora avfallsentreprenörer.

Om en dryg månad åker Liselotte Lööf ut. De anställda är uppsagda sedan länge. Peder Murell säger:

– Vi har slagits mot lönesänkningar i 20 år nu. Varje gång staden upphandlar blir vi uppsagda och får söka om jobben hos den nya entreprenören. Varje gång är det våra villkor som ska försämras, så att anbuden kan pressas.

– Nästan alla gubbar på Reno Norden har slutat. Den 1 oktober är vi borta också. Då har Stockholms förlorat 150 rutinerade sopgubbar. Det kommer att bli kaos. Det är trist att staden och politikerna inte fattar hur det är att köra sopor i Stockholm.

Både Murell och många andra renhållare ger samma beskrivning: Ingen kör hushållsavfall för att det roligt. Man jobbar snabbt och effektivt för det funnits morötter. Betinget. Att man går hem när man är klar. Och ett ackord som gjort att mycket arbete också inneburit en bra lön.

Lönenivån väckte debatt

Under sommaren skapade sopgubbarnas vilda strejk rubriker i flera veckor. Lönen – nivån – blev en het debattfråga. Är det rimligt att personer som kör avfall tjänar 10 000 mer än ett vårdbiträde?

I Stockholm har miljöarbetarna haft samma lönesystem i decennier. Det är en form av ackord där antalet hämtställen, kärl eller säckar, steg, trappor direkt påverkar lönen. Mer arbete innebär mer betalt.

På samma sätt får entreprenörerna betalt av Stockholms stad. Ju fler abonnenter och hämtställen desto mer ersättning. Sopgubbarna har kort sagt sett till att få en del av kakan.

När Stockholms stad drog i gång den senaste upphandlingen hamnade lönerna och sopgubbarnas arbetstider på nytt i fokus. Vinnarna – miljöföretagen Reno Norden och Suez – deklarerade båda att lönerna skulle sänkas. I Reno Norden, som blir stadens största entreprenör, skulle sopgubbarna dessutom få mer arbete.

Under våren samlades sopgubbarna till möten. Strategier diskuterades, precis som vid alla andra upphandlingar de senaste 20 åren. Miljöarbetarna har byggt upp en unik sammanhållning och styrka.

En del av styrkan har varit en speciell kunskap. Det handlar om nycklarna. Om enorma nyckelknippor som kan väga flera kilo. I praktiken är det ofta bara sopgubbarna som vet vilken nyckel som passar till vilket soprum. Något fungerande märkningssystem har inte funnits.

Stockholms stad har länge försökt tvinga sopgubbarna att lämna ifrån sig kunskapen, som blivit ett förhandlingsvapen.

Nyckelinventering

På försommaren tog Reno Norden ett drastiskt steg. Man skickade ut särskilda kontrollanter som skulle åka med i sopbilarna och notera vilken nyckel som passade till vilket soprum.

Det blev droppen. Reno Nordens sopgubbar la ner arbetet i protest. Exakt vad som hände sedan är parterna inte överens om. Miljöarbetarna anser att de blev avskedade på grått papper. Arbetsledarna tog ifrån dem nycklarna och gubbarna gick sedan och tömde sina klädskåp.

Möjligen insåg företaget att man agerat förhastat. Det normala vid olovliga stridsåtgärder är att arbetsgivaren först går till Arbetsdomstolen och sedan vidtar åtgärder.

Reno Norden gick snabbt ut med att det var ett missförstånd. Ingen var sparkad. Sopgubbarna hade anställningarna kvar. Om de återupptog arbetet.

Dagarna som följde blev dramatiska. Sopgubbarna på Liselotte Lööf la ner arbetet i sympati. Sopgubbarna på Reno Norden skickade över en lista till företaget med krav som måste uppfyllas – om renhållarna skulle återgå i tjänst.

I överläggningarna backade miljöarbetarna på flera punkter. Man erbjöd sig att gå ner fem procent i lön, men ackordssystemet – som också kallas poänglistan – måste bli kvar. Renhållarna sa också nej till mer jobb, fler hämtställen. Motiveringen var att gubbarna inte klarar högre belastning än i dag.

Förhandlingarna slutade med kollaps och massuppsägning. En majoritet av de anställda på Reno Norden sa upp sig själva i en samlad aktion. Sopgubbarna på Liselotte Lööf återupptog arbetet och jobbar nu tiden ut. Till den 30 september.

– Ingen av oss kommer att söka jobb hos Reno Norden eller på Suez med de villkor de erbjuder. Det är stora driftstörningar redan nu. I oktober blir det kaos, säger en anställd på Liselotte Lööf.

Under hösten väntar efterspelet. Reno Norden stämde ett 50-tal sopgubbar inför Arbetsdomstolen (AD), med krav på minst 5 000 kronor i skadestånd från var och en. Även Transport är stämt som fackförbund.

Olovlig strejk

Den 14 juli avgjordes första ronden i AD. Domstolen slog fast att strejken var olovlig och att miljöarbetarna skulle återuppta arbetet.

Nästa rond genomförs troligen den 2 oktober. Då ska AD ta ställning i skadeståndsfrågan. Fast processen kantas av frågetecken.

  • Skjuts den upp? Transport har genom sin ”advokatbyrå” LO-TCO Rättsskydd begärt anstånd. En dag räcker inte menar den fackliga sidan.
  • Hur länge strejkade sopgubbarna egentligen? Redan den 12 juli sa de flesta upp sig. Om en anställd inte jobbar under sin uppsägningstid, strejkar han eller hon då?
  • Ett 30-tal renhållare sjukskrev sig i samband med strejken. En del har skickat in läkarintyg. Gäller de? Var sjukskrivningarna och massuppsägningen i sig olovliga stridsåtgärder?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Transportarbetarens logga

Strejker riskerar lamslå Finland

Konflikt. Flyg- och busstrafik stannar, förskolor och restauranger stänger ned – Finland stannar i månadsskiftet när över 100 000 arbetare och tjänstemän strejkar i protest mot regeringens arbetsmarknadspolitik och nedskärningar.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.