Stockholms Sopgubbar utanför Reno Norden.
Close
Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Sopkriget fortsätter

Sophämtning. Strejken är avblåst, men för Stockholms sopgubbar är striden långt ifrån över. I höst väntar en ny process i Arbetsdomstolen. Varje morgon står ett gäng miljöarbetare utanför Reno Norden, i en protest mot företaget och förarna som tagit över sopbilarna.

Sopgubbar utanför AD
Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.

Tisdag morgon den 22 augusti. Klockan har passerat halvsex och sopbil efter sopbil rullar ut från Reno Nordens uppställningsplats i Älvsjö. Flera förare viker ner blicken när de passerar grindarna. De flesta är inhyrda, efter sopgubbarnas massavhopp i somras.

Peder Murell är en av renhållarna som står med en protestbanderoll. I gruppen finns killar som jobbat på Reno Norden. Andra, som Peder, kommer från Liselotte Lööf – den andra av stadens två stora avfallsentreprenörer.

Om en dryg månad åker Liselotte Lööf ut. De anställda är uppsagda sedan länge. Peder Murell säger:

– Vi har slagits mot lönesänkningar i 20 år nu. Varje gång staden upphandlar blir vi uppsagda och får söka om jobben hos den nya entreprenören. Varje gång är det våra villkor som ska försämras, så att anbuden kan pressas.

– Nästan alla gubbar på Reno Norden har slutat. Den 1 oktober är vi borta också. Då har Stockholms förlorat 150 rutinerade sopgubbar. Det kommer att bli kaos. Det är trist att staden och politikerna inte fattar hur det är att köra sopor i Stockholm.

Både Murell och många andra renhållare ger samma beskrivning: Ingen kör hushållsavfall för att det roligt. Man jobbar snabbt och effektivt för det funnits morötter. Betinget. Att man går hem när man är klar. Och ett ackord som gjort att mycket arbete också inneburit en bra lön.

Lönenivån väckte debatt

Under sommaren skapade sopgubbarnas vilda strejk rubriker i flera veckor. Lönen – nivån – blev en het debattfråga. Är det rimligt att personer som kör avfall tjänar 10 000 mer än ett vårdbiträde?

I Stockholm har miljöarbetarna haft samma lönesystem i decennier. Det är en form av ackord där antalet hämtställen, kärl eller säckar, steg, trappor direkt påverkar lönen. Mer arbete innebär mer betalt.

På samma sätt får entreprenörerna betalt av Stockholms stad. Ju fler abonnenter och hämtställen desto mer ersättning. Sopgubbarna har kort sagt sett till att få en del av kakan.

När Stockholms stad drog i gång den senaste upphandlingen hamnade lönerna och sopgubbarnas arbetstider på nytt i fokus. Vinnarna – miljöföretagen Reno Norden och Suez – deklarerade båda att lönerna skulle sänkas. I Reno Norden, som blir stadens största entreprenör, skulle sopgubbarna dessutom få mer arbete.

Under våren samlades sopgubbarna till möten. Strategier diskuterades, precis som vid alla andra upphandlingar de senaste 20 åren. Miljöarbetarna har byggt upp en unik sammanhållning och styrka.

En del av styrkan har varit en speciell kunskap. Det handlar om nycklarna. Om enorma nyckelknippor som kan väga flera kilo. I praktiken är det ofta bara sopgubbarna som vet vilken nyckel som passar till vilket soprum. Något fungerande märkningssystem har inte funnits.

Stockholms stad har länge försökt tvinga sopgubbarna att lämna ifrån sig kunskapen, som blivit ett förhandlingsvapen.

Nyckelinventering

På försommaren tog Reno Norden ett drastiskt steg. Man skickade ut särskilda kontrollanter som skulle åka med i sopbilarna och notera vilken nyckel som passade till vilket soprum.

Det blev droppen. Reno Nordens sopgubbar la ner arbetet i protest. Exakt vad som hände sedan är parterna inte överens om. Miljöarbetarna anser att de blev avskedade på grått papper. Arbetsledarna tog ifrån dem nycklarna och gubbarna gick sedan och tömde sina klädskåp.

Möjligen insåg företaget att man agerat förhastat. Det normala vid olovliga stridsåtgärder är att arbetsgivaren först går till Arbetsdomstolen och sedan vidtar åtgärder.

Reno Norden gick snabbt ut med att det var ett missförstånd. Ingen var sparkad. Sopgubbarna hade anställningarna kvar. Om de återupptog arbetet.

Dagarna som följde blev dramatiska. Sopgubbarna på Liselotte Lööf la ner arbetet i sympati. Sopgubbarna på Reno Norden skickade över en lista till företaget med krav som måste uppfyllas – om renhållarna skulle återgå i tjänst.

I överläggningarna backade miljöarbetarna på flera punkter. Man erbjöd sig att gå ner fem procent i lön, men ackordssystemet – som också kallas poänglistan – måste bli kvar. Renhållarna sa också nej till mer jobb, fler hämtställen. Motiveringen var att gubbarna inte klarar högre belastning än i dag.

Förhandlingarna slutade med kollaps och massuppsägning. En majoritet av de anställda på Reno Norden sa upp sig själva i en samlad aktion. Sopgubbarna på Liselotte Lööf återupptog arbetet och jobbar nu tiden ut. Till den 30 september.

– Ingen av oss kommer att söka jobb hos Reno Norden eller på Suez med de villkor de erbjuder. Det är stora driftstörningar redan nu. I oktober blir det kaos, säger en anställd på Liselotte Lööf.

Under hösten väntar efterspelet. Reno Norden stämde ett 50-tal sopgubbar inför Arbetsdomstolen (AD), med krav på minst 5 000 kronor i skadestånd från var och en. Även Transport är stämt som fackförbund.

Olovlig strejk

Den 14 juli avgjordes första ronden i AD. Domstolen slog fast att strejken var olovlig och att miljöarbetarna skulle återuppta arbetet.

Nästa rond genomförs troligen den 2 oktober. Då ska AD ta ställning i skadeståndsfrågan. Fast processen kantas av frågetecken.

  • Skjuts den upp? Transport har genom sin ”advokatbyrå” LO-TCO Rättsskydd begärt anstånd. En dag räcker inte menar den fackliga sidan.
  • Hur länge strejkade sopgubbarna egentligen? Redan den 12 juli sa de flesta upp sig. Om en anställd inte jobbar under sin uppsägningstid, strejkar han eller hon då?
  • Ett 30-tal renhållare sjukskrev sig i samband med strejken. En del har skickat in läkarintyg. Gäller de? Var sjukskrivningarna och massuppsägningen i sig olovliga stridsåtgärder?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Arbetsdomstolens entré

Sopgubbarna förlorade i AD

Sopgubbar. Stockholms sopgubbar gjorde sig skyldiga till en olovlig stridsåtgärd i somras, enligt Arbetsdomstolens dom i dag. Skadeståndet sätter domstolen till 3 500 kronor, 3 000 kronor eller 2 500 kronor för miljöarbetarna – beroende på om de har deltagit i de olika stridsåtgärder som domstolen pekar ut.

Transportarbetarens logga

AD:s dom i sopkonflikten skjuts upp i tre veckor

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen i det omfattande målet där omkring 50 miljöarbetare stämts för olovlig stridsåtgärd. Förhandlingen hölls i mitten av december och domen skulle ursprungligen ha meddelats den 7 februari. Nytt datum är den 28 februari klockan elva.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.