Stockholms Sopgubbar utanför Reno Norden.
Close
Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Sopkriget fortsätter

Sophämtning. Strejken är avblåst, men för Stockholms sopgubbar är striden långt ifrån över. I höst väntar en ny process i Arbetsdomstolen. Varje morgon står ett gäng miljöarbetare utanför Reno Norden, i en protest mot företaget och förarna som tagit över sopbilarna.

Sopgubbar utanför AD
Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.

Tisdag morgon den 22 augusti. Klockan har passerat halvsex och sopbil efter sopbil rullar ut från Reno Nordens uppställningsplats i Älvsjö. Flera förare viker ner blicken när de passerar grindarna. De flesta är inhyrda, efter sopgubbarnas massavhopp i somras.

Peder Murell är en av renhållarna som står med en protestbanderoll. I gruppen finns killar som jobbat på Reno Norden. Andra, som Peder, kommer från Liselotte Lööf – den andra av stadens två stora avfallsentreprenörer.

Om en dryg månad åker Liselotte Lööf ut. De anställda är uppsagda sedan länge. Peder Murell säger:

– Vi har slagits mot lönesänkningar i 20 år nu. Varje gång staden upphandlar blir vi uppsagda och får söka om jobben hos den nya entreprenören. Varje gång är det våra villkor som ska försämras, så att anbuden kan pressas.

– Nästan alla gubbar på Reno Norden har slutat. Den 1 oktober är vi borta också. Då har Stockholms förlorat 150 rutinerade sopgubbar. Det kommer att bli kaos. Det är trist att staden och politikerna inte fattar hur det är att köra sopor i Stockholm.

Både Murell och många andra renhållare ger samma beskrivning: Ingen kör hushållsavfall för att det roligt. Man jobbar snabbt och effektivt för det funnits morötter. Betinget. Att man går hem när man är klar. Och ett ackord som gjort att mycket arbete också inneburit en bra lön.

Lönenivån väckte debatt

Under sommaren skapade sopgubbarnas vilda strejk rubriker i flera veckor. Lönen – nivån – blev en het debattfråga. Är det rimligt att personer som kör avfall tjänar 10 000 mer än ett vårdbiträde?

I Stockholm har miljöarbetarna haft samma lönesystem i decennier. Det är en form av ackord där antalet hämtställen, kärl eller säckar, steg, trappor direkt påverkar lönen. Mer arbete innebär mer betalt.

På samma sätt får entreprenörerna betalt av Stockholms stad. Ju fler abonnenter och hämtställen desto mer ersättning. Sopgubbarna har kort sagt sett till att få en del av kakan.

När Stockholms stad drog i gång den senaste upphandlingen hamnade lönerna och sopgubbarnas arbetstider på nytt i fokus. Vinnarna – miljöföretagen Reno Norden och Suez – deklarerade båda att lönerna skulle sänkas. I Reno Norden, som blir stadens största entreprenör, skulle sopgubbarna dessutom få mer arbete.

Under våren samlades sopgubbarna till möten. Strategier diskuterades, precis som vid alla andra upphandlingar de senaste 20 åren. Miljöarbetarna har byggt upp en unik sammanhållning och styrka.

En del av styrkan har varit en speciell kunskap. Det handlar om nycklarna. Om enorma nyckelknippor som kan väga flera kilo. I praktiken är det ofta bara sopgubbarna som vet vilken nyckel som passar till vilket soprum. Något fungerande märkningssystem har inte funnits.

Stockholms stad har länge försökt tvinga sopgubbarna att lämna ifrån sig kunskapen, som blivit ett förhandlingsvapen.

Nyckelinventering

På försommaren tog Reno Norden ett drastiskt steg. Man skickade ut särskilda kontrollanter som skulle åka med i sopbilarna och notera vilken nyckel som passade till vilket soprum.

Det blev droppen. Reno Nordens sopgubbar la ner arbetet i protest. Exakt vad som hände sedan är parterna inte överens om. Miljöarbetarna anser att de blev avskedade på grått papper. Arbetsledarna tog ifrån dem nycklarna och gubbarna gick sedan och tömde sina klädskåp.

Möjligen insåg företaget att man agerat förhastat. Det normala vid olovliga stridsåtgärder är att arbetsgivaren först går till Arbetsdomstolen och sedan vidtar åtgärder.

Reno Norden gick snabbt ut med att det var ett missförstånd. Ingen var sparkad. Sopgubbarna hade anställningarna kvar. Om de återupptog arbetet.

Dagarna som följde blev dramatiska. Sopgubbarna på Liselotte Lööf la ner arbetet i sympati. Sopgubbarna på Reno Norden skickade över en lista till företaget med krav som måste uppfyllas – om renhållarna skulle återgå i tjänst.

I överläggningarna backade miljöarbetarna på flera punkter. Man erbjöd sig att gå ner fem procent i lön, men ackordssystemet – som också kallas poänglistan – måste bli kvar. Renhållarna sa också nej till mer jobb, fler hämtställen. Motiveringen var att gubbarna inte klarar högre belastning än i dag.

Förhandlingarna slutade med kollaps och massuppsägning. En majoritet av de anställda på Reno Norden sa upp sig själva i en samlad aktion. Sopgubbarna på Liselotte Lööf återupptog arbetet och jobbar nu tiden ut. Till den 30 september.

– Ingen av oss kommer att söka jobb hos Reno Norden eller på Suez med de villkor de erbjuder. Det är stora driftstörningar redan nu. I oktober blir det kaos, säger en anställd på Liselotte Lööf.

Under hösten väntar efterspelet. Reno Norden stämde ett 50-tal sopgubbar inför Arbetsdomstolen (AD), med krav på minst 5 000 kronor i skadestånd från var och en. Även Transport är stämt som fackförbund.

Olovlig strejk

Den 14 juli avgjordes första ronden i AD. Domstolen slog fast att strejken var olovlig och att miljöarbetarna skulle återuppta arbetet.

Nästa rond genomförs troligen den 2 oktober. Då ska AD ta ställning i skadeståndsfrågan. Fast processen kantas av frågetecken.

  • Skjuts den upp? Transport har genom sin ”advokatbyrå” LO-TCO Rättsskydd begärt anstånd. En dag räcker inte menar den fackliga sidan.
  • Hur länge strejkade sopgubbarna egentligen? Redan den 12 juli sa de flesta upp sig. Om en anställd inte jobbar under sin uppsägningstid, strejkar han eller hon då?
  • Ett 30-tal renhållare sjukskrev sig i samband med strejken. En del har skickat in läkarintyg. Gäller de? Var sjukskrivningarna och massuppsägningen i sig olovliga stridsåtgärder?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.