Sopkonflikten i Stockholm

Sopkonflikten i Stockholm trappas upp

Renhållning. Strejken på miljöföretaget Reno Norden fortsätter. I dag på morgonen står även ett 30-tal sopbilar på Liselotte Lööf stilla. – Ännu är det ingen arbetsnedläggelse. Vi avvaktar ett svar från Stockholms vatten. Får vi ingen reaktionen är det möjligt att det bryter ut strejk även på Liselotte Lööf i eftermiddag, säger en miljöarbetare.

I onsdags förra veckan la ett 50-tal miljöarbetare på Reno Norden ner arbetet. Orsaken var främst hot om kraftiga lönesänkningar. Den utlösande faktorn blev en nyckelinventering där Reno Norden försöker tvinga sopgubbarna att lämna ifrån sig en mångårig kunskap om hämtställen och vilka nycklar som passar var.

Miljöarbetarna har vid flera tillfällen klargjort att de inte motsätter sig nyckelinventeringen, men de anser inte att det är deras sak att göra den.

Efter två dagars strejk tog Reno Norden fram storsläggan. På ett möte meddelade ledningen att de strejkande skulle krävas på skadestånd och avskedas.

Det var så sopgubbarna uppfattade beskedet. I efterhand har Reno Norden hävdat att det var ett missförstånd. Att miljöarbetarna har jobben kvar, förutsatt att de återupptar arbetet.

I Stockholm har sopgubbarna i många haft en unik sammanhållning. När strejken bröt ut blev reaktionerna starka bland miljöarbetarna på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören som hämtar in stockholmarnas hushållsavfall.

Vid femtiden på måndagsmorgonen samlades sopgubbarna på båda företagen till ett gemensamt möte. Efter en timslång diskussion beslutade Liselotte Lööfs anställda att låta bilarna stå kvar på uppställningsplatsen i bergrummet vid Norrtull.

En miljöarbetare säger:

– Vi är djupt oroade över den som händer. Vid varje ny upphandling ifrågasätts våra löner och anställningsvillkor. Det är en förnedrande process. Nu har många sopgubbar tröttnat.

– En del har redan sagt upp sig, andra är sjukskrivna på grund av pressen. I dag skickar vi en skrivelse till Stockholm Vatten. Vi kommer att ha ett nytt möte i eftermiddag. Får vi inte svar är det möjligt att det blir total arbetsnedläggelse även på Liselotte Lööf.

I Stockholm ökar trycket på Stockholm vatten och på Reno Norden. Stockholm Vatten kräver att företaget ska uppfylla avtalet. I många soprum växer avfallshögarna.

– Lägger Liselotte Lööf ner allt arbete lär det bli katastrof. Då stannar all sophämtning i Stockholms stad. Bollen ligger hos staden och Reno Norden. Sluta dumpa våra löner, säger en sopgubbe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Göteborgs hamn

Storstrejk i hamnarna

Hamn. Om en vecka utbryter strejk i alla hamnar med HF-medlemmar. Hamnarbetarförbundet kommer i dag med ett kraftfullt varsel som svar på arbetsgivarnas varslade lockout. När arbetet blockeras av HF kan även Transports medlemmar i hamnarna dras in i konflikten.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.