Sopkonflikten i Stockholm

Sopkonflikten i Stockholm trappas upp

Renhållning. Strejken på miljöföretaget Reno Norden fortsätter. I dag på morgonen står även ett 30-tal sopbilar på Liselotte Lööf stilla. – Ännu är det ingen arbetsnedläggelse. Vi avvaktar ett svar från Stockholms vatten. Får vi ingen reaktionen är det möjligt att det bryter ut strejk även på Liselotte Lööf i eftermiddag, säger en miljöarbetare.

I onsdags förra veckan la ett 50-tal miljöarbetare på Reno Norden ner arbetet. Orsaken var främst hot om kraftiga lönesänkningar. Den utlösande faktorn blev en nyckelinventering där Reno Norden försöker tvinga sopgubbarna att lämna ifrån sig en mångårig kunskap om hämtställen och vilka nycklar som passar var.

Miljöarbetarna har vid flera tillfällen klargjort att de inte motsätter sig nyckelinventeringen, men de anser inte att det är deras sak att göra den.

Efter två dagars strejk tog Reno Norden fram storsläggan. På ett möte meddelade ledningen att de strejkande skulle krävas på skadestånd och avskedas.

Det var så sopgubbarna uppfattade beskedet. I efterhand har Reno Norden hävdat att det var ett missförstånd. Att miljöarbetarna har jobben kvar, förutsatt att de återupptar arbetet.

I Stockholm har sopgubbarna i många haft en unik sammanhållning. När strejken bröt ut blev reaktionerna starka bland miljöarbetarna på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören som hämtar in stockholmarnas hushållsavfall.

Vid femtiden på måndagsmorgonen samlades sopgubbarna på båda företagen till ett gemensamt möte. Efter en timslång diskussion beslutade Liselotte Lööfs anställda att låta bilarna stå kvar på uppställningsplatsen i bergrummet vid Norrtull.

En miljöarbetare säger:

– Vi är djupt oroade över den som händer. Vid varje ny upphandling ifrågasätts våra löner och anställningsvillkor. Det är en förnedrande process. Nu har många sopgubbar tröttnat.

– En del har redan sagt upp sig, andra är sjukskrivna på grund av pressen. I dag skickar vi en skrivelse till Stockholm Vatten. Vi kommer att ha ett nytt möte i eftermiddag. Får vi inte svar är det möjligt att det blir total arbetsnedläggelse även på Liselotte Lööf.

I Stockholm ökar trycket på Stockholm vatten och på Reno Norden. Stockholm Vatten kräver att företaget ska uppfylla avtalet. I många soprum växer avfallshögarna.

– Lägger Liselotte Lööf ner allt arbete lär det bli katastrof. Då stannar all sophämtning i Stockholms stad. Bollen ligger hos staden och Reno Norden. Sluta dumpa våra löner, säger en sopgubbe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Strejkande lastbilschauförer blockerar motorväg i Brasilien.

Strejkande chaufförer får ner dieselpriset

Chaufförer. Lastbilsstrejken i Brasilien har fått världens femte största land att stanna av. Ingen bensin och mat har levererats på åtta dagar. Nu tvingas regeringen ge efter och sänker dieselpriset.

Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).