Sopkonflikten i Stockholm

Sopkonflikten i Stockholm trappas upp

Renhållning. Strejken på miljöföretaget Reno Norden fortsätter. I dag på morgonen står även ett 30-tal sopbilar på Liselotte Lööf stilla. – Ännu är det ingen arbetsnedläggelse. Vi avvaktar ett svar från Stockholms vatten. Får vi ingen reaktionen är det möjligt att det bryter ut strejk även på Liselotte Lööf i eftermiddag, säger en miljöarbetare.

I onsdags förra veckan la ett 50-tal miljöarbetare på Reno Norden ner arbetet. Orsaken var främst hot om kraftiga lönesänkningar. Den utlösande faktorn blev en nyckelinventering där Reno Norden försöker tvinga sopgubbarna att lämna ifrån sig en mångårig kunskap om hämtställen och vilka nycklar som passar var.

Miljöarbetarna har vid flera tillfällen klargjort att de inte motsätter sig nyckelinventeringen, men de anser inte att det är deras sak att göra den.

Efter två dagars strejk tog Reno Norden fram storsläggan. På ett möte meddelade ledningen att de strejkande skulle krävas på skadestånd och avskedas.

Det var så sopgubbarna uppfattade beskedet. I efterhand har Reno Norden hävdat att det var ett missförstånd. Att miljöarbetarna har jobben kvar, förutsatt att de återupptar arbetet.

I Stockholm har sopgubbarna i många haft en unik sammanhållning. När strejken bröt ut blev reaktionerna starka bland miljöarbetarna på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören som hämtar in stockholmarnas hushållsavfall.

Vid femtiden på måndagsmorgonen samlades sopgubbarna på båda företagen till ett gemensamt möte. Efter en timslång diskussion beslutade Liselotte Lööfs anställda att låta bilarna stå kvar på uppställningsplatsen i bergrummet vid Norrtull.

En miljöarbetare säger:

– Vi är djupt oroade över den som händer. Vid varje ny upphandling ifrågasätts våra löner och anställningsvillkor. Det är en förnedrande process. Nu har många sopgubbar tröttnat.

– En del har redan sagt upp sig, andra är sjukskrivna på grund av pressen. I dag skickar vi en skrivelse till Stockholm Vatten. Vi kommer att ha ett nytt möte i eftermiddag. Får vi inte svar är det möjligt att det blir total arbetsnedläggelse även på Liselotte Lööf.

I Stockholm ökar trycket på Stockholm vatten och på Reno Norden. Stockholm Vatten kräver att företaget ska uppfylla avtalet. I många soprum växer avfallshögarna.

– Lägger Liselotte Lööf ner allt arbete lär det bli katastrof. Då stannar all sophämtning i Stockholms stad. Bollen ligger hos staden och Reno Norden. Sluta dumpa våra löner, säger en sopgubbe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.