Sopkonflikten i Stockholm

Sopkonflikten i Stockholm trappas upp

Renhållning. Strejken på miljöföretaget Reno Norden fortsätter. I dag på morgonen står även ett 30-tal sopbilar på Liselotte Lööf stilla. – Ännu är det ingen arbetsnedläggelse. Vi avvaktar ett svar från Stockholms vatten. Får vi ingen reaktionen är det möjligt att det bryter ut strejk även på Liselotte Lööf i eftermiddag, säger en miljöarbetare.

I onsdags förra veckan la ett 50-tal miljöarbetare på Reno Norden ner arbetet. Orsaken var främst hot om kraftiga lönesänkningar. Den utlösande faktorn blev en nyckelinventering där Reno Norden försöker tvinga sopgubbarna att lämna ifrån sig en mångårig kunskap om hämtställen och vilka nycklar som passar var.

Miljöarbetarna har vid flera tillfällen klargjort att de inte motsätter sig nyckelinventeringen, men de anser inte att det är deras sak att göra den.

Efter två dagars strejk tog Reno Norden fram storsläggan. På ett möte meddelade ledningen att de strejkande skulle krävas på skadestånd och avskedas.

Det var så sopgubbarna uppfattade beskedet. I efterhand har Reno Norden hävdat att det var ett missförstånd. Att miljöarbetarna har jobben kvar, förutsatt att de återupptar arbetet.

I Stockholm har sopgubbarna i många haft en unik sammanhållning. När strejken bröt ut blev reaktionerna starka bland miljöarbetarna på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören som hämtar in stockholmarnas hushållsavfall.

Vid femtiden på måndagsmorgonen samlades sopgubbarna på båda företagen till ett gemensamt möte. Efter en timslång diskussion beslutade Liselotte Lööfs anställda att låta bilarna stå kvar på uppställningsplatsen i bergrummet vid Norrtull.

En miljöarbetare säger:

– Vi är djupt oroade över den som händer. Vid varje ny upphandling ifrågasätts våra löner och anställningsvillkor. Det är en förnedrande process. Nu har många sopgubbar tröttnat.

– En del har redan sagt upp sig, andra är sjukskrivna på grund av pressen. I dag skickar vi en skrivelse till Stockholm Vatten. Vi kommer att ha ett nytt möte i eftermiddag. Får vi inte svar är det möjligt att det blir total arbetsnedläggelse även på Liselotte Lööf.

I Stockholm ökar trycket på Stockholm vatten och på Reno Norden. Stockholm Vatten kräver att företaget ska uppfylla avtalet. I många soprum växer avfallshögarna.

– Lägger Liselotte Lööf ner allt arbete lär det bli katastrof. Då stannar all sophämtning i Stockholms stad. Bollen ligger hos staden och Reno Norden. Sluta dumpa våra löner, säger en sopgubbe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Insänt-logga till webben

Förbjud lönesänkare

Insändare. Det borde vara en lag på att all personal som arbetar med sophämning ska vara fastanställd vid varje upphandling. Företag som sänker arbetstagarnas löner borde bötfällas och förbjudas på marknaden.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.