Sopkonflikten i Stockholm

Sopkonflikten i Stockholm trappas upp

Renhållning. Strejken på miljöföretaget Reno Norden fortsätter. I dag på morgonen står även ett 30-tal sopbilar på Liselotte Lööf stilla. – Ännu är det ingen arbetsnedläggelse. Vi avvaktar ett svar från Stockholms vatten. Får vi ingen reaktionen är det möjligt att det bryter ut strejk även på Liselotte Lööf i eftermiddag, säger en miljöarbetare.

I onsdags förra veckan la ett 50-tal miljöarbetare på Reno Norden ner arbetet. Orsaken var främst hot om kraftiga lönesänkningar. Den utlösande faktorn blev en nyckelinventering där Reno Norden försöker tvinga sopgubbarna att lämna ifrån sig en mångårig kunskap om hämtställen och vilka nycklar som passar var.

Miljöarbetarna har vid flera tillfällen klargjort att de inte motsätter sig nyckelinventeringen, men de anser inte att det är deras sak att göra den.

Efter två dagars strejk tog Reno Norden fram storsläggan. På ett möte meddelade ledningen att de strejkande skulle krävas på skadestånd och avskedas.

Det var så sopgubbarna uppfattade beskedet. I efterhand har Reno Norden hävdat att det var ett missförstånd. Att miljöarbetarna har jobben kvar, förutsatt att de återupptar arbetet.

I Stockholm har sopgubbarna i många haft en unik sammanhållning. När strejken bröt ut blev reaktionerna starka bland miljöarbetarna på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören som hämtar in stockholmarnas hushållsavfall.

Vid femtiden på måndagsmorgonen samlades sopgubbarna på båda företagen till ett gemensamt möte. Efter en timslång diskussion beslutade Liselotte Lööfs anställda att låta bilarna stå kvar på uppställningsplatsen i bergrummet vid Norrtull.

En miljöarbetare säger:

– Vi är djupt oroade över den som händer. Vid varje ny upphandling ifrågasätts våra löner och anställningsvillkor. Det är en förnedrande process. Nu har många sopgubbar tröttnat.

– En del har redan sagt upp sig, andra är sjukskrivna på grund av pressen. I dag skickar vi en skrivelse till Stockholm Vatten. Vi kommer att ha ett nytt möte i eftermiddag. Får vi inte svar är det möjligt att det blir total arbetsnedläggelse även på Liselotte Lööf.

I Stockholm ökar trycket på Stockholm vatten och på Reno Norden. Stockholm Vatten kräver att företaget ska uppfylla avtalet. I många soprum växer avfallshögarna.

– Lägger Liselotte Lööf ner allt arbete lär det bli katastrof. Då stannar all sophämtning i Stockholms stad. Bollen ligger hos staden och Reno Norden. Sluta dumpa våra löner, säger en sopgubbe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Transportarbetarens logga

Strejken avslutad – Foodora tecknar avtal med cykelbud

Avtal. Efter cykelbudens fem veckor långa strejk tecknar Foodora kollektivavtal i Norge. I veckan kommer Transport att kalla gigföretaget till förhandling.

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.