Sopkaos i Stockholm efter ny upphandling

Sopor ligger kvar på gårdarna. De nya bilarna fungerade inte som de skulle. Datasystemet som skulle planera hämtningsrutten bröt samman. Sopkärlen frös fast. Det mesta har gått snett när Ragn-Sells tagit över hämtningsuppdraget i Stockholm – till ett pris som är 35 procent lägre än konkurrenternas.

– Priset för upphandlingen ligger inte bakom problemen, säger Jonas Roupé, marknadsdirektör på Ragn-Sells. Det är en rad olyckliga omständigheter som ställt till det för oss. Nu gör vi allt för att lösa detta.

Från årsskiftet tog företaget över hämtningen av behållare som står på flerbostadshusens gårdar på närmare 3 000 ställen i Stockholm. Till detta krävs kranbilar som lyfter upp behållarna, som finns under jord, sedan öppnas behållarnas botten och soporna hälls ner i sopbilen.

Ragn-Sells köpte in fem nya bilar och anställde tio personer för uppdraget.

– Det här är en ny verksamhet för oss, berättar Håkan Bolk, Transports huvudskyddsombud på företaget. Och i slutet av förra veckan fick jag de första signalerna om att det var mycket problem. Ändå hade de nya börjat redan i november för att lära sig jobbet och trimma in fordonen.

Jonas Roupé berättar att Ragn-Sells under den kommande helgen hyr in förare från fristående åkerier samt lånar personal från andra sopföretag för att komma ifatt och transportera bort sopbergen på bostadsgårdarna.

Ragn-Sells vann upphandlingen, som gjordes av kommunala Stockholm Vatten, med ett pris som är 35 procent lägre än den närmaste konkurrentens. I priset ingår hämtning, tömning och bortforsling av soporna. Det räknas per behållare, och det vinnande anbudet ligger på 858 000 kronor per månad och kärl.

Kontraktet är värt 24 miljoner kronor och går ut den 31 mars 2017.

– Vi kunde pressa priset för att vi kör tvåskift, säger Jonas Roupé. Våra bilar ska rulla två rundor per dag – med två olika chaufförer.

Men var ni tillräckligt förberedda på uppdraget?

– Jag vet inte vad jag ska svara på det. Men uppenbarligen går det aldrig att förbereda sig tillräckligt mycket för ett nytt uppdrag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?