Sopkaos i Stockholm efter ny upphandling

Sopor ligger kvar på gårdarna. De nya bilarna fungerade inte som de skulle. Datasystemet som skulle planera hämtningsrutten bröt samman. Sopkärlen frös fast. Det mesta har gått snett när Ragn-Sells tagit över hämtningsuppdraget i Stockholm – till ett pris som är 35 procent lägre än konkurrenternas.

– Priset för upphandlingen ligger inte bakom problemen, säger Jonas Roupé, marknadsdirektör på Ragn-Sells. Det är en rad olyckliga omständigheter som ställt till det för oss. Nu gör vi allt för att lösa detta.

Från årsskiftet tog företaget över hämtningen av behållare som står på flerbostadshusens gårdar på närmare 3 000 ställen i Stockholm. Till detta krävs kranbilar som lyfter upp behållarna, som finns under jord, sedan öppnas behållarnas botten och soporna hälls ner i sopbilen.

Ragn-Sells köpte in fem nya bilar och anställde tio personer för uppdraget.

– Det här är en ny verksamhet för oss, berättar Håkan Bolk, Transports huvudskyddsombud på företaget. Och i slutet av förra veckan fick jag de första signalerna om att det var mycket problem. Ändå hade de nya börjat redan i november för att lära sig jobbet och trimma in fordonen.

Jonas Roupé berättar att Ragn-Sells under den kommande helgen hyr in förare från fristående åkerier samt lånar personal från andra sopföretag för att komma ifatt och transportera bort sopbergen på bostadsgårdarna.

Ragn-Sells vann upphandlingen, som gjordes av kommunala Stockholm Vatten, med ett pris som är 35 procent lägre än den närmaste konkurrentens. I priset ingår hämtning, tömning och bortforsling av soporna. Det räknas per behållare, och det vinnande anbudet ligger på 858 000 kronor per månad och kärl.

Kontraktet är värt 24 miljoner kronor och går ut den 31 mars 2017.

– Vi kunde pressa priset för att vi kör tvåskift, säger Jonas Roupé. Våra bilar ska rulla två rundor per dag – med två olika chaufförer.

Men var ni tillräckligt förberedda på uppdraget?

– Jag vet inte vad jag ska svara på det. Men uppenbarligen går det aldrig att förbereda sig tillräckligt mycket för ett nytt uppdrag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.