Sophämtningen i Stockholm måste ut på anbud igen

Sophämtningen i Stockholm måste upphandlas på nytt. Förvaltningsrättens besked är att uppdraget inte annonserades ut på ett riktigt sätt. Tre mindre företag överklagade – och fick rätt.

– Vi har inte bestämt om vi ska annonsera ut uppdraget direkt igen – eller om vi ska överklaga förvaltningsrättens dom, säger Katarina Johansson, ansvarig för hushållsavfall på kommunala bolaget Stockholm Vatten.

Beslut om detta ska fattas på torsdagen, då bolagets vd är tillbaka på kontoret.

– Om vi går ut med en ny annons kommer de nya entreprenörerna hinna ta över uppdragen den 1 april nästa år, som planerat, säger Katarina Johansson. Vi behöver bara ge dem dispens en tid för de nya bilar vi kräver. Inget företag kan ju investera i de modernaste sopbilarna innan det vet om det får uppdraget.

För en dryg månad sedan var det klart vilka som ska sköta soptömningen i Stockholm stad: När Stockholm Vatten hade analyserat anbuden var beslutet att Reno Norden skulle stanna kvar, att Liselotte Lööf åkte ut och att Suez, alltså gamla Sita, skulle komma in.

Sophämtningen är uppdelad i elva områden och de segrande företagen hade lagt in anbud för vart och ett av dem. Men just det har nu stoppat processen. Förvaltningsrätten i Stockholm konstaterar att detta inte var tillräckligt tydligt i annonsen.

– Vi hade missat att bocka i en ruta som visade att det handlar om elva olika områden, säger Katarina Johansson. Domstolen har kommit fram till att det därför gick att missförstå den – och tro att det handlade om en enda jätteupphandling av all sophämtning i hela staden.

Tre mindre företag, som tidigare inte har varit aktuella för att hämta hushållssopor i Stockholm, överklagade upphandlingen och resultatet på de grunderna. Renall, Miljötrans och Husgärdet står bakom överklagandet.

Större renhållningsföretag som inte fick något av uppdragen har också överklagat, men den frågan blev aldrig aktuell för domstolen att ta upp. Den dom som föll i går, tisdag, säger ju att hela upphandlingen måste annonseras ut igen och göras om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.