Pierre Mollestam, Helsingborg
Close
Pierre Mollestam hämtar soporna i Maria Park i Helsingborg. Villaägarna ska dra i reglaget på sändaren på soptunnan när de vill ha hämtning (infällda bilden).
Close

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

– Ur mitt perspektiv som chaufför ser jag inga problem. Jag får min runda i datorn inför varje dag, säger Pierre Mollestam.

Han är pionjären som hämtar villaägarnas sopor just den dag de vill ha tunnan tömd. Försöket i Maria Park i Helsingborg fortsätter till årsskiftet. I dagarna sätter intervjuer i gång med invånare, chaufförer och andra inom renhållningsbolaget NSR.

– Än så länge är det väldigt positivt, säger Björn Jacobsson IT-chef på bolaget.

Ok, medger både han och Pierre Mollestam: Tekniken har strulat ibland, men annat har de inte väntat sig när det handlar om det första större försöket i Europa.

Så här funkar sophämtning-på-begäran:

Villaägaren drar i ett reglage på sopkärlets lock när hen vill ha tömning. Datachipet sänder en signal till ett planeringsprogram på miljöföretaget. Och inom 24 timmar finns Pierre Mollestam på plats med sopbilen.

Betyder det inte mer sopbilskörande i området?

– Det är klart … jag är ju där varje dag. Men jag kommer snabbt därifrån också, svarar Pierre Mollestam.

– Vi ska jämföra antalet körda mil, antalet hämtningar och tiden bilen rullar, säger Björn Jacobsson som också räknar med att kunderna i försöksområdet sorterar bättre och i många fall beställer hämtning mer sällan än de hade tidigare,

Hur tror du att försöket med sophämtning på beställning kommer att sluta?

– En fortsättning kan vara att se över taxan så att kunderna faktiskt betalar för hur ofta de får hämtat, säger Björn Jacobsson.

– Ett annat alternativ är att vi lär oss hur folk vill ha det och bygger våra hämtningsscheman utifrån detta.

Transportarbetaren återkommer med frågan en bit in på nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt-logga till webben

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Transportarbetarens logga

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv terminaljobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo terminalanställda hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.