Annons:
Annons:
Tonny Falk
Close
Varje dag rullar mellan 200 och 300 lastbilar in på kretsloppsanläggningen Högbytorp, norr om Stockholm. Tonny Falk är en av dem som hanterar farligt avfall.
Close
Avtalsrörelsen

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Miljöarbetarna på Högbytorp i Upplands-Bro hanterar närmare 1,5 miljoner ton avfall under ett år. Det mesta kommer i lastbilar från industrier, byggen, kommuner och butiker. Vi snackar oljor, aska, asbest, slam, giftig jord, metaller, papper, trä och plast. Bland annat.

– Vi får in lite cyanid då och då också, berättar Sune Frövall inne på sorteringen.

(Cyanid: den lägsta konstaterade dödliga dosen är 0,56 milligram per kilo kroppsvikt för människa som får det i sig, reds anm.)

En biltur inne på området går både upp på leriga gamla deponiberg och ner till högarna med matavfall, som är måsarnas favorittillhåll. Så här beskriver Ragn-Sells sin anläggning:

”Sveriges ledande kretsloppsanläggning heter Högbytorp och ligger utanför Stockholm. Här möter vår gedigna kunskap om avfallshantering modern teknik och den senaste forskningen.”

Lagom till fikat vid niotiden fylls borden med kaffemuggar, en och annan macka – och mycket prat.

– Viktigast är att vi jobbar säkert, säger Thomas Holmqvist, ett av tre skyddsombud på Högbytorp.

Jobbarkompisen är inte med i facket längre, han gick ur efter en tidigare historia som gav mindre betalt under semestern.

– Men, fräser Thomas Holmqvist till. Det där hände för flera år sedan, nu kan förhandlarna försöka få tillbaka det i ett bättre avtal.

När det begav sig förlorade Transport tvisten om semesterpengarna i Arbetsdomstolen. Med sökorden ”komplicerad semestertvist” hittar du hela historien på tidningens webb.

Lönehöjning

Vid bordet intill pausar Sebastian Norén från jobbet att lasta ut färdigsorterade jordar och asfalt på tippen. Han har en önskan inför avtalsrörelsen.

– Jag vill ha mer i lön!

Dumperföraren Ove Madsen är missnöjd med den senaste treåriga uppgörelsen. Mest för att han vill ha lönehöjningarna jämnt fördelade under avtalsåren, inte vänta till sista året på den största ökningen. En del talar för att han blir bönhörd i år, då facken vill ha ettåriga avtal och Coronaviruset har fått börsen i gungning.

– Arbetstidsförkortning vore också bra. Det är inte relevant att vi ska jobba 40 timmar i veckan när många andra branscher har 38.

Påverka schemat

Arbetstiden – och kontrollen över den – är tyngsta frågan i årets avtalsrörelse för Håkan Bolk. Han är huvudskyddsombud på Ragn-Sells i Stockholm och har sitt kontor på Högbytorp. Han är också en av de yrkesverksamma och fackligt engagerade som sitter i Transports stora avtalsdelegation inom miljö.

– För mig personligen är det viktigaste att vi få får mer att säga till om och att vi ska kunna påverka schemat.

Han vill också se tydligare krav på arbetsgivaren när det handlar om rehabilitering. Till exempel att stora Ragn-Sells ska leta alternativa jobb i alla koncernens bolag när någon är utsliten.

– Tyvärr kommer den frågan inte med i avtalsrörelsen, säger han.

Lön och arbetstid

Strax före sex på morgonen rullade Robert Wåhlander ut från Högbytorp. Han hämtar hushållssopor på landsbygden i Bålsta och Bro. Mellan kärlen hinner han svara på några frågor inför nya kollektivavtalet.

– Jag brinner för lönen och arbetstiderna. Och jag tycker att beting är en otroligt bra morot för oss sopgubbar, att få gå hem när vi är klara.

Robert Wåhlanders jobb är upphandlat och i oktober går uppdraget över till en annan firma.

– Jag vet inte om jag vill följa med ännu. Det beror på lönen, arbetstiderna och det där med betinget.

Just upphandlingar av hushållssopor är huvudskyddsombudet Håkan Bolks andra viktigaste fråga. Han hoppas få med den i avtalsförhandlingarna.

– De som hämtar soporna lever i en ständig otrygghet. Med upphandlingarna kan de förlora sina jobb vart tredje eller femte år.

– Branschen behöver införa nya regler om att personalen ska få följa med till det nya företaget, tycker Håkan Bolk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

Transportarbetarens logga

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Tomas Eneroth.

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Dödsolycka i hamnen
Dödsolycka i Oxelösunds hamn

Vem bär ansvar för 21-årige Nimas död?

Arbetsmiljö. I mars 2018 omkom den 21-årige stuveriarbetaren Nima i Oxelösunds hamn. Han hade klättrat ner i ett utrymme i fartyget där kol-lasten ätit upp syret. I dagarna avslutas maratonrättegången mot hamnbolaget och två ansvariga chefer.

Declan Duff i Oxelösund. Bilden är tagen av en sjöfartsintresserad privatperson, dagen efter dödsolyckan.

”Det får inte hända igen”

Arbetsmiljö. Hur kunde olyckan hända? Varför valde åklagaren att väcka åtal när många andra dödsolyckor i arbetslivet inte leder till att någon ställs till svars?

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Avtalsstriden
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Erland Olauson

”Förstaavtalet ska alltid gälla”

Hamn. Att Hamnarbetarförbundet har ett eget kollektivavtal ska inte påverka Transports förhandlingsposition i hamnarna. Det säger Erland Olauson, jurist och före detta avtalssekreterare i LO.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Djup klyfta mellan parterna

Hamn. För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.

Farlig arbetsmiljö
Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Skylt "Lekande barn"

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?