Annons:

Sopgubbarna förlorade i AD

Sopgubbar. Stockholms sopgubbar gjorde sig skyldiga till en olovlig stridsåtgärd i somras, enligt Arbetsdomstolens dom i dag. Skadeståndet sätter domstolen till 3 500 kronor, 3 000 kronor eller 2 500 kronor för miljöarbetarna – beroende på om de har deltagit i de olika stridsåtgärder som domstolen pekar ut.

– Ja, vi förlorar målet, konstaterar Joakim Guttman, central ombudsman på Transport. Men i och med att domstolen har sänkt skadestånden står det klart att företagets beskrivning av händelserna inte stämmer helt.

– Det finns inga vinnare i en sådan här konflikt, utan nu har vi fått ett avslut på ett tråkigt kapitel, säger Peter Ekholm, vd på Reno Norden.

Båda sidor har väntat i månader på dagens dom från Arbetsdomstolen (AD): På ena sidan 49 miljöarbetare stämda för olovlig stridsåtgärd. På andra sidan renhållningsföretaget Reno Norden i Stockholm.

Bolaget hade stämt var och en av renhållningsarbetarna på 5 000 kronor.

Bakgrunden är den tvist som utspelade sig på renhållningsföretaget i juli förra året. Reno Norden försökte då tvinga de anställda att påbörja en nyckelinventering, trots att facket – Transport – slagit fast att uppgiften inte ingick i deras arbetsuppgifter. Sopgubbarna vägrade utföra inventeringen och den 6 juli hölls överläggningar som slutade med att de anställda tömde sina skåp och gick hem.

Företaget stämde miljöarbetarna inför AD och hävdade att de strejkade vilt. Sopgubbarna och Transport ansåg däremot att de anställda avskedades vid mötet den 6 juli. Därför var det aldrig fråga om en olovlig stridsåtgärd.

Arbetsgivarna hävdade också i AD att sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Företagets linje vann i huvudsak i dagens dom. AD skriver att det inte finns stöd för att arbetsgivaren hindrade sopgubbarna från att arbeta. Rätten bygger sin slutsats på överläggningsprotokoll, förhör, artiklar och nyhetsinslag om händelsen. Därför är slutsatsen att de som inte jobbade i stället gjorde sig skyldiga till den olovliga stridsåtgärden.

Att drygt 30 sopgubbar sjukanmälde sig den 7 juli eller någon av dagarna därpå betraktar AD också som en olovlig stridsåtgärd. Det var också rätt av arbetsgivaren att begära in sjukintyg redan från dag ett, enligt domen.

Däremot går domstolen på Transports och LO-TCO Rättsskydds linje när det handlar om uppsägningar. De sopgubbar som sade upp sig veckan efter att tvisten startade gjorde det inte ”som ett led i stridsåtgärden”, skriver AD.

– Ja, där fick vi rätt i domstolen, säger Joakim Guttman som också konstaterar att saken nu är färdigbehandlad.

Arbetsdomstolens avgörande går inte att överklaga.

Sopgubbarna ska betala skadestånd. För miljöarbetarna skiljer sig summorna åt. 3 500 kronor kostar det för sopgubbarna som var med när arbetet lades ner och sedan inte återkom i tjänst på grund av semester eller sjukskrivning. En femhundring lägre blev skadeståndet för dem som återgick i arbete efter en första dom i AD den 14 juli. 2 500 kronor är skadeståndet för dem som började jobba igen strax efter de första dagarna.

Sopgubbarna ska dessutom, tillsammans med Transport, betala motpartens rättegångskostnader. Cirka 238 000 kronor plus ränta för facket. Arbetstagarnas del landar på 5 693 kronor per person.

– Den kostnaden tar vi för dem som är med i Transport, säger Joakim Guttman.

Peter Ekholm, som tillhör den vinnande sidan, tycker att hela saken känns trist:

­ – Jag hoppas att vi kan lägga det här bakom oss nu.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    7 mars, 2018

    Petra:
    Så här skriver Arbetsdomstolen i sina domskäl: ”Mot bakgrund av det mycket stora antalet sjukanmälningar, både procentuellt sett och i jämförelse med sjukfrånvaron samma period tidigare år, får det antas att sjukanmälningarna har föregåtts av samråd bland arbetstagarna och att det var fråga om en åtgärd som vidtagits i kollektiva former.”
    Jag lägger en länk till domen i anslutning till artikeln.

  2. Petra:
    7 mars, 2018

    Så om man sjukskriver sig, så kan man nu anklagas för stridsåtgärd och stämmas?

  3. Mats Tällung:
    7 mars, 2018

    Det är åt helvete. AD är köpta och domarna därifrån går nästan alltid till arbetsköparna fördel.

  4. Johnsilver:
    7 mars, 2018

    Rätt ska vara rätt har man tecknat avtal så gäller fredsplikt för båda parter

  5. Anonym:
    7 mars, 2018

    Helt sjukt att arbetstagarna inte fick rätt vid tanke på beviset som läckte ut , ljudfilen som styrker att RenoNorden ljög i rätten..
    Vårt rättssystem är uppåner när de som gör fel får rätt..

Lästips:

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Transportarbetarens logga

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Transportarbetarens logga

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.