Sopgubbarna förlorade i AD

Sopgubbar. Stockholms sopgubbar gjorde sig skyldiga till en olovlig stridsåtgärd i somras, enligt Arbetsdomstolens dom i dag. Skadeståndet sätter domstolen till 3 500 kronor, 3 000 kronor eller 2 500 kronor för miljöarbetarna – beroende på om de har deltagit i de olika stridsåtgärder som domstolen pekar ut.

– Ja, vi förlorar målet, konstaterar Joakim Guttman, central ombudsman på Transport. Men i och med att domstolen har sänkt skadestånden står det klart att företagets beskrivning av händelserna inte stämmer helt.

– Det finns inga vinnare i en sådan här konflikt, utan nu har vi fått ett avslut på ett tråkigt kapitel, säger Peter Ekholm, vd på Reno Norden.

Båda sidor har väntat i månader på dagens dom från Arbetsdomstolen (AD): På ena sidan 49 miljöarbetare stämda för olovlig stridsåtgärd. På andra sidan renhållningsföretaget Reno Norden i Stockholm.

Bolaget hade stämt var och en av renhållningsarbetarna på 5 000 kronor.

Bakgrunden är den tvist som utspelade sig på renhållningsföretaget i juli förra året. Reno Norden försökte då tvinga de anställda att påbörja en nyckelinventering, trots att facket – Transport – slagit fast att uppgiften inte ingick i deras arbetsuppgifter. Sopgubbarna vägrade utföra inventeringen och den 6 juli hölls överläggningar som slutade med att de anställda tömde sina skåp och gick hem.

Företaget stämde miljöarbetarna inför AD och hävdade att de strejkade vilt. Sopgubbarna och Transport ansåg däremot att de anställda avskedades vid mötet den 6 juli. Därför var det aldrig fråga om en olovlig stridsåtgärd.

Arbetsgivarna hävdade också i AD att sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Företagets linje vann i huvudsak i dagens dom. AD skriver att det inte finns stöd för att arbetsgivaren hindrade sopgubbarna från att arbeta. Rätten bygger sin slutsats på överläggningsprotokoll, förhör, artiklar och nyhetsinslag om händelsen. Därför är slutsatsen att de som inte jobbade i stället gjorde sig skyldiga till den olovliga stridsåtgärden.

Att drygt 30 sopgubbar sjukanmälde sig den 7 juli eller någon av dagarna därpå betraktar AD också som en olovlig stridsåtgärd. Det var också rätt av arbetsgivaren att begära in sjukintyg redan från dag ett, enligt domen.

Däremot går domstolen på Transports och LO-TCO Rättsskydds linje när det handlar om uppsägningar. De sopgubbar som sade upp sig veckan efter att tvisten startade gjorde det inte ”som ett led i stridsåtgärden”, skriver AD.

– Ja, där fick vi rätt i domstolen, säger Joakim Guttman som också konstaterar att saken nu är färdigbehandlad.

Arbetsdomstolens avgörande går inte att överklaga.

Sopgubbarna ska betala skadestånd. För miljöarbetarna skiljer sig summorna åt. 3 500 kronor kostar det för sopgubbarna som var med när arbetet lades ner och sedan inte återkom i tjänst på grund av semester eller sjukskrivning. En femhundring lägre blev skadeståndet för dem som återgick i arbete efter en första dom i AD den 14 juli. 2 500 kronor är skadeståndet för dem som började jobba igen strax efter de första dagarna.

Sopgubbarna ska dessutom, tillsammans med Transport, betala motpartens rättegångskostnader. Cirka 238 000 kronor plus ränta för facket. Arbetstagarnas del landar på 5 693 kronor per person.

– Den kostnaden tar vi för dem som är med i Transport, säger Joakim Guttman.

Peter Ekholm, som tillhör den vinnande sidan, tycker att hela saken känns trist:

­ – Jag hoppas att vi kan lägga det här bakom oss nu.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    7 mars, 2018

    Petra:
    Så här skriver Arbetsdomstolen i sina domskäl: ”Mot bakgrund av det mycket stora antalet sjukanmälningar, både procentuellt sett och i jämförelse med sjukfrånvaron samma period tidigare år, får det antas att sjukanmälningarna har föregåtts av samråd bland arbetstagarna och att det var fråga om en åtgärd som vidtagits i kollektiva former.”
    Jag lägger en länk till domen i anslutning till artikeln.

  2. Petra:
    7 mars, 2018

    Så om man sjukskriver sig, så kan man nu anklagas för stridsåtgärd och stämmas?

  3. Mats Tällung:
    7 mars, 2018

    Det är åt helvete. AD är köpta och domarna därifrån går nästan alltid till arbetsköparna fördel.

  4. Johnsilver:
    7 mars, 2018

    Rätt ska vara rätt har man tecknat avtal så gäller fredsplikt för båda parter

  5. Anonym:
    7 mars, 2018

    Helt sjukt att arbetstagarna inte fick rätt vid tanke på beviset som läckte ut , ljudfilen som styrker att RenoNorden ljög i rätten..
    Vårt rättssystem är uppåner när de som gör fel får rätt..

Lästips:

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Transportarbetarens logga

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.