Sopgubbarna förlorade i AD

Sopgubbar. Stockholms sopgubbar gjorde sig skyldiga till en olovlig stridsåtgärd i somras, enligt Arbetsdomstolens dom i dag. Skadeståndet sätter domstolen till 3 500 kronor, 3 000 kronor eller 2 500 kronor för miljöarbetarna – beroende på om de har deltagit i de olika stridsåtgärder som domstolen pekar ut.

– Ja, vi förlorar målet, konstaterar Joakim Guttman, central ombudsman på Transport. Men i och med att domstolen har sänkt skadestånden står det klart att företagets beskrivning av händelserna inte stämmer helt.

– Det finns inga vinnare i en sådan här konflikt, utan nu har vi fått ett avslut på ett tråkigt kapitel, säger Peter Ekholm, vd på Reno Norden.

Båda sidor har väntat i månader på dagens dom från Arbetsdomstolen (AD): På ena sidan 49 miljöarbetare stämda för olovlig stridsåtgärd. På andra sidan renhållningsföretaget Reno Norden i Stockholm.

Bolaget hade stämt var och en av renhållningsarbetarna på 5 000 kronor.

Bakgrunden är den tvist som utspelade sig på renhållningsföretaget i juli förra året. Reno Norden försökte då tvinga de anställda att påbörja en nyckelinventering, trots att facket – Transport – slagit fast att uppgiften inte ingick i deras arbetsuppgifter. Sopgubbarna vägrade utföra inventeringen och den 6 juli hölls överläggningar som slutade med att de anställda tömde sina skåp och gick hem.

Företaget stämde miljöarbetarna inför AD och hävdade att de strejkade vilt. Sopgubbarna och Transport ansåg däremot att de anställda avskedades vid mötet den 6 juli. Därför var det aldrig fråga om en olovlig stridsåtgärd.

Arbetsgivarna hävdade också i AD att sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Företagets linje vann i huvudsak i dagens dom. AD skriver att det inte finns stöd för att arbetsgivaren hindrade sopgubbarna från att arbeta. Rätten bygger sin slutsats på överläggningsprotokoll, förhör, artiklar och nyhetsinslag om händelsen. Därför är slutsatsen att de som inte jobbade i stället gjorde sig skyldiga till den olovliga stridsåtgärden.

Att drygt 30 sopgubbar sjukanmälde sig den 7 juli eller någon av dagarna därpå betraktar AD också som en olovlig stridsåtgärd. Det var också rätt av arbetsgivaren att begära in sjukintyg redan från dag ett, enligt domen.

Däremot går domstolen på Transports och LO-TCO Rättsskydds linje när det handlar om uppsägningar. De sopgubbar som sade upp sig veckan efter att tvisten startade gjorde det inte ”som ett led i stridsåtgärden”, skriver AD.

– Ja, där fick vi rätt i domstolen, säger Joakim Guttman som också konstaterar att saken nu är färdigbehandlad.

Arbetsdomstolens avgörande går inte att överklaga.

Sopgubbarna ska betala skadestånd. För miljöarbetarna skiljer sig summorna åt. 3 500 kronor kostar det för sopgubbarna som var med när arbetet lades ner och sedan inte återkom i tjänst på grund av semester eller sjukskrivning. En femhundring lägre blev skadeståndet för dem som återgick i arbete efter en första dom i AD den 14 juli. 2 500 kronor är skadeståndet för dem som började jobba igen strax efter de första dagarna.

Sopgubbarna ska dessutom, tillsammans med Transport, betala motpartens rättegångskostnader. Cirka 238 000 kronor plus ränta för facket. Arbetstagarnas del landar på 5 693 kronor per person.

– Den kostnaden tar vi för dem som är med i Transport, säger Joakim Guttman.

Peter Ekholm, som tillhör den vinnande sidan, tycker att hela saken känns trist:

­ – Jag hoppas att vi kan lägga det här bakom oss nu.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    7 mars, 2018

    Petra:
    Så här skriver Arbetsdomstolen i sina domskäl: ”Mot bakgrund av det mycket stora antalet sjukanmälningar, både procentuellt sett och i jämförelse med sjukfrånvaron samma period tidigare år, får det antas att sjukanmälningarna har föregåtts av samråd bland arbetstagarna och att det var fråga om en åtgärd som vidtagits i kollektiva former.”
    Jag lägger en länk till domen i anslutning till artikeln.

  2. Petra:
    7 mars, 2018

    Så om man sjukskriver sig, så kan man nu anklagas för stridsåtgärd och stämmas?

  3. Mats Tällung:
    7 mars, 2018

    Det är åt helvete. AD är köpta och domarna därifrån går nästan alltid till arbetsköparna fördel.

  4. Johnsilver:
    7 mars, 2018

    Rätt ska vara rätt har man tecknat avtal så gäller fredsplikt för båda parter

  5. Anonym:
    7 mars, 2018

    Helt sjukt att arbetstagarna inte fick rätt vid tanke på beviset som läckte ut , ljudfilen som styrker att RenoNorden ljög i rätten..
    Vårt rättssystem är uppåner när de som gör fel får rätt..

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Transportarbetarens logga

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?