Stockholms sopgubbar.
Close
Sopgubbarna står inte med mössan i hand när upphandlingen görs om.
Close

Sopgubbar beredda på ny upphandling

Annonsen ligger ute. Renhållningsföretagen har börjat om med att räkna på sina anbud för att hämta hushållssopor i Stockholm. Men Stockholms sopgubbar står inte med mössan i hand och väntar.

– Det är bara bra att den här upphandlingen görs om, säger Mats Björnberg, ordförande i Transports miljösektion i Stockholm. Den hade ett märkligt upplägg.

– Men, fortsätter han, för att sophämtningen i den här staden ska fungera måste de företag som vinner upphandlingen ta med sig personalen som sköter den i dag. Personalen – och den kunskap som vi har.

I förra veckan kom beskedet till det kommunala bolaget Stockholm Vatten: Upphandlingen av sophämtning i hela staden måste göras om. Förvaltningsrätten gav tre företag som överklagade rätt.

Annonsen var fel formulerad. Upphandlingen är uppdelad i elva olika områden – men annonsen gick att tolka som om det handlar om en enda jätteupphandling av all sophämtning i hela staden.

Därmed gäller inte beskedet att Reno Norden blir kvar, att Liselotte Lööf åker ut och att Suez, alltså gamla Sita, kommer in.

– Vi har annonserat ut alla elva områdena igen, säger Katarina Johansson, ansvarig för hushållsavfall på Stockholm Vatten. Och vi kommer att göra om hela hanteringen … ta referenser på anbudsgivarna, bedöma deras beskrivningar av hur de ska utföra hämtningen och titta på priset.

Den gamla tidsplanen ska hålla, enligt Katarina Johansson. Nya entreprenörer ska starta verksamheten den 1 april nästa år. Och hon har alls inget emot att fler än två företag då tar över olika delar av staden.

– Det vore intressant att se hur olika bolag löser uppdraget, säger hon.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden i Sverige, är inte direkt nöjd med att upphandlingen görs om.

– Vi måste acceptera det förstås. Mina killar är redan i gång och formulerar ett nytt anbud.

Den 20 juli ska de nya anbuden ha kommit in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.