Stockholms sopgubbar.
Close
Sopgubbarna står inte med mössan i hand när upphandlingen görs om.
Close

Sopgubbar beredda på ny upphandling

Annonsen ligger ute. Renhållningsföretagen har börjat om med att räkna på sina anbud för att hämta hushållssopor i Stockholm. Men Stockholms sopgubbar står inte med mössan i hand och väntar.

– Det är bara bra att den här upphandlingen görs om, säger Mats Björnberg, ordförande i Transports miljösektion i Stockholm. Den hade ett märkligt upplägg.

– Men, fortsätter han, för att sophämtningen i den här staden ska fungera måste de företag som vinner upphandlingen ta med sig personalen som sköter den i dag. Personalen – och den kunskap som vi har.

I förra veckan kom beskedet till det kommunala bolaget Stockholm Vatten: Upphandlingen av sophämtning i hela staden måste göras om. Förvaltningsrätten gav tre företag som överklagade rätt.

Annonsen var fel formulerad. Upphandlingen är uppdelad i elva olika områden – men annonsen gick att tolka som om det handlar om en enda jätteupphandling av all sophämtning i hela staden.

Därmed gäller inte beskedet att Reno Norden blir kvar, att Liselotte Lööf åker ut och att Suez, alltså gamla Sita, kommer in.

– Vi har annonserat ut alla elva områdena igen, säger Katarina Johansson, ansvarig för hushållsavfall på Stockholm Vatten. Och vi kommer att göra om hela hanteringen … ta referenser på anbudsgivarna, bedöma deras beskrivningar av hur de ska utföra hämtningen och titta på priset.

Den gamla tidsplanen ska hålla, enligt Katarina Johansson. Nya entreprenörer ska starta verksamheten den 1 april nästa år. Och hon har alls inget emot att fler än två företag då tar över olika delar av staden.

– Det vore intressant att se hur olika bolag löser uppdraget, säger hon.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden i Sverige, är inte direkt nöjd med att upphandlingen görs om.

– Vi måste acceptera det förstås. Mina killar är redan i gång och formulerar ett nytt anbud.

Den 20 juli ska de nya anbuden ha kommit in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.