Sopföretag går i konkurs

Renhållningsföretaget Samtek gick i konkurs i dag på förmiddagen. Omkring 25 anställda i Norrtälje och Västerås har blivit av med sin arbetsgivare.

Bakom konkursen ligger en längre tid med ekonomiska problem. Droppen blev en ekonomisk tvist med kommunala Uppsala vatten och avfall, som har anlitat en ny entreprenör.

– Jag har inte hunnit informera personalen ordentligt, säger Robert Ramming, som ansökte om konkurs i går, måndag.

Han vågar inte uttala sig om ifall konkursförvaltaren kommer att driva företaget vidare. Norrtälje kommun lovar dock att sophämtningen kommer att fortsätta som vanligt trots konkursen. Konkursförvaltaren Hans Ödén, som sitter inne med svaret på hur den närmaste framtiden ser ut, befinner sig i ett flygplan när Transportarbetaren söker honom.

För ombudsman Leif Valdén på Transports avdelning i Uppsala har Samtek varit en följetong.

– Nu får vi se vad som händer för killarna som jobbar där. Konkursen kanske är bra för dem – eller dålig.

– Men det börjar alltid med offentliga upphandlingar som pressar priserna, fortsätter han. I det läget lägger företag in anbud som det inte går att driva en seriös verksamhet med.

Samtek har fram till konkursen skött avfallshanteringen i Norrtälje tätort, de norra delarna av Norrtälje kommun samt ett område i Västerås. Vid senaste månadsskiftet fick företaget släppa ett område i Uppsala som hade upphandlats på nytt.

– Vi har ett ersättningskrav på Samtek, säger Magnus Källman, tillförordnad chef för avfallsdelen i Uppsala vatten och avfall.

Han förklarar:

– De har lämnat trasiga kärl efter sig, och så länge vi inte fick betalt för detta betalar vi inte företagets slutfaktura. Och för övrigt har vi haft relativt stora problem med sophämtningen det senaste halvåret. Samtek har inte hämtat i den omfattning som vi avtalat om.

Och när Uppsalabolaget inte betalade slutfakturan från Samtek, på en bit över miljonen, klev ägaren och vd:n av. Per Nordin lät i fredags sitt tidigare köp av Samtek gå tillbaka. Det var därför förra ägaren Robert Ramming undertecknade konkursansökan.

– Jag hoppas på en rekonstruktion, säger Per Nordin. Då kanske jag lägger ett bud på företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.