Sopföretag går i konkurs

Renhållningsföretaget Samtek gick i konkurs i dag på förmiddagen. Omkring 25 anställda i Norrtälje och Västerås har blivit av med sin arbetsgivare.

Bakom konkursen ligger en längre tid med ekonomiska problem. Droppen blev en ekonomisk tvist med kommunala Uppsala vatten och avfall, som har anlitat en ny entreprenör.

– Jag har inte hunnit informera personalen ordentligt, säger Robert Ramming, som ansökte om konkurs i går, måndag.

Han vågar inte uttala sig om ifall konkursförvaltaren kommer att driva företaget vidare. Norrtälje kommun lovar dock att sophämtningen kommer att fortsätta som vanligt trots konkursen. Konkursförvaltaren Hans Ödén, som sitter inne med svaret på hur den närmaste framtiden ser ut, befinner sig i ett flygplan när Transportarbetaren söker honom.

För ombudsman Leif Valdén på Transports avdelning i Uppsala har Samtek varit en följetong.

– Nu får vi se vad som händer för killarna som jobbar där. Konkursen kanske är bra för dem – eller dålig.

– Men det börjar alltid med offentliga upphandlingar som pressar priserna, fortsätter han. I det läget lägger företag in anbud som det inte går att driva en seriös verksamhet med.

Samtek har fram till konkursen skött avfallshanteringen i Norrtälje tätort, de norra delarna av Norrtälje kommun samt ett område i Västerås. Vid senaste månadsskiftet fick företaget släppa ett område i Uppsala som hade upphandlats på nytt.

– Vi har ett ersättningskrav på Samtek, säger Magnus Källman, tillförordnad chef för avfallsdelen i Uppsala vatten och avfall.

Han förklarar:

– De har lämnat trasiga kärl efter sig, och så länge vi inte fick betalt för detta betalar vi inte företagets slutfaktura. Och för övrigt har vi haft relativt stora problem med sophämtningen det senaste halvåret. Samtek har inte hämtat i den omfattning som vi avtalat om.

Och när Uppsalabolaget inte betalade slutfakturan från Samtek, på en bit över miljonen, klev ägaren och vd:n av. Per Nordin lät i fredags sitt tidigare köp av Samtek gå tillbaka. Det var därför förra ägaren Robert Ramming undertecknade konkursansökan.

– Jag hoppas på en rekonstruktion, säger Per Nordin. Då kanske jag lägger ett bud på företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?