Som ett skepp i mörka natten

Krönika. Dessa nattkörningar. När andra duschar för att lägga sig, kanske i sked med sin kära, har jag startat upp lastbilen, svängt ut från terminalen och spanar framåt längs motorvägen i regn och snöglopp. Arbetsnätterna frestar på. Ändå är en del saker enklare då. Tiden går fortare än på dagen och allt det bekanta i hytten ger ändå en lite ombonad känsla.

Men då jag passerar förbi städernas hyreshus med enstaka upplysta fönster, kommer avunden över mig när jag tänker på vad de kanske håller på med där inne. Om de gör barn efter en kväll med ost och vin? Eller avslutar en festkväll med tomma vinflaskor på bordet. Medan jag far vidare som ”Den flygande holländaren”, skeppet som aldrig kommer i hamn.

I antologin ”Efter oss” har jag med ett par texter. Och på något sätt känns boken som ett av de där husen jag kör förbi. Ett slags vilande kraft, full av liv men där också döden är närvarande.

Som i Carola Ankarborgs text med en nästan skrämmande rationalitet från ett äldreboende. ”Vi har lämnat dörren öppen för att höra när den kommer – döden”.

Eller i Erik Pousettes dikt Siffror ”och de oändliga ögonblicken / samlade och sorterade / utan slut, utan början”.

Svårast är det att läsa Nguse Habte Hadeges, själv flykting, och hans skildring av en flyktingbåt som förliser utanför Lampedusa. Om en liten flicka med en brun leksakshare i handen. Mörkret, kylan, vågorna och de avlägsna ljusen från Lampedusa. Allt griper tag i mig i denna berättelse ur verkligheten.

Benny Holmberg beskriver havet på ett annat sätt då en nyss påmönstrade sextonåring kliver ombord på sitt första fartyg. En äldre sjöman sticker ut huvudet ur en ventil och ett helt sjömansliv passerar då denne förklarar: ”Du blir till en befaren sjöbuse. Allt det vackra är borta, all din ungdom förflugen. Du minns inte barndomen. Minns ingenting egentligen. / Sjömanskapet kommer att göra dig galen. Vänd medan tid är! Rädda vad som räddas kan! Ditt liv kommer att förändras.”

Jag behöver väl knappast påpeka att det finns vissa likheter med chaufförslivet.

Boken är bra i det stora hela. Den engagerar och väcker tankar om livet. Fast det blir mycket på en gång och när jag läst ut den är jag ändå rätt nöjd med att lämna den bakom mig.

Ungefär som i körningarna då städernas hyreshus försvinner i backspeglarna och jag fortsätter ensam ut i natten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

En sopig sommar

Davids krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.