Som ett skepp i mörka natten

Krönika. Dessa nattkörningar. När andra duschar för att lägga sig, kanske i sked med sin kära, har jag startat upp lastbilen, svängt ut från terminalen och spanar framåt längs motorvägen i regn och snöglopp. Arbetsnätterna frestar på. Ändå är en del saker enklare då. Tiden går fortare än på dagen och allt det bekanta i hytten ger ändå en lite ombonad känsla.

Men då jag passerar förbi städernas hyreshus med enstaka upplysta fönster, kommer avunden över mig när jag tänker på vad de kanske håller på med där inne. Om de gör barn efter en kväll med ost och vin? Eller avslutar en festkväll med tomma vinflaskor på bordet. Medan jag far vidare som ”Den flygande holländaren”, skeppet som aldrig kommer i hamn.

I antologin ”Efter oss” har jag med ett par texter. Och på något sätt känns boken som ett av de där husen jag kör förbi. Ett slags vilande kraft, full av liv men där också döden är närvarande.

Som i Carola Ankarborgs text med en nästan skrämmande rationalitet från ett äldreboende. ”Vi har lämnat dörren öppen för att höra när den kommer – döden”.

Eller i Erik Pousettes dikt Siffror ”och de oändliga ögonblicken / samlade och sorterade / utan slut, utan början”.

Svårast är det att läsa Nguse Habte Hadeges, själv flykting, och hans skildring av en flyktingbåt som förliser utanför Lampedusa. Om en liten flicka med en brun leksakshare i handen. Mörkret, kylan, vågorna och de avlägsna ljusen från Lampedusa. Allt griper tag i mig i denna berättelse ur verkligheten.

Benny Holmberg beskriver havet på ett annat sätt då en nyss påmönstrade sextonåring kliver ombord på sitt första fartyg. En äldre sjöman sticker ut huvudet ur en ventil och ett helt sjömansliv passerar då denne förklarar: ”Du blir till en befaren sjöbuse. Allt det vackra är borta, all din ungdom förflugen. Du minns inte barndomen. Minns ingenting egentligen. / Sjömanskapet kommer att göra dig galen. Vänd medan tid är! Rädda vad som räddas kan! Ditt liv kommer att förändras.”

Jag behöver väl knappast påpeka att det finns vissa likheter med chaufförslivet.

Boken är bra i det stora hela. Den engagerar och väcker tankar om livet. Fast det blir mycket på en gång och när jag läst ut den är jag ändå rätt nöjd med att lämna den bakom mig.

Ungefär som i körningarna då städernas hyreshus försvinner i backspeglarna och jag fortsätter ensam ut i natten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Hamnkonflikten i Göteborg
Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. "Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas", skriver Dagens Nyheters före detta politiska chefredaktör Svante Nycander.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!