Årets kollektivavtal

Sociala krav från politiker – sänkt lön för taxichaufförer

Taxi. Cabonlines förare i Stockholm ska få avtalspension och försäkringar. Notan får anställda stå för själva.

Cabonlines bolag Taxi Kurir och Sverigetaxi kör färdtjänst i Stockholm. Sedan förra året med ett avtal där krav ställs på kollektivavtalsliknande villkor.

De två företagen anställer inga egna chaufförer. Chaufförer anställs av åkerier anslutna till bolagens växlar.

Tidigare har Cabonline rekommenderat åkerier att betala chaufförer en rak procentlön på 37 procent plus semesterersättning på inkört belopp när momsen räknats bort. Nu rekommender de en sänkning.

Enligt ett internt nyhetsbrev har Cabonline som mål att samtliga anslutna åkerier med anställda förare ska vara anslutna till Fora under 2020. Fora är ett paket med försäkringar och tjänstepension som alla chaufförer med kollektivavtal har. Det kostar pengar. Därför föreslår Cabonline att anslutna åkerier ska göra en så kallad löneväxling. Chaufförerna ska helt enkelt betala Fora-paketet själva och få lönen sänkt till 35,7 procent av inkört belopp netto. Det blir ungefär 700 kronor mindre i månaden i lön för en chaufför som kör in 50 000 kronor i månaden.

– Det är oacceptabelt! Chaufförer tjänar dåligt redan innan sänkningen. De jobbar många och långa pass för att få en lön som räcker till mat och hyra. Nu kommer de att bli ännu mera stressade att få ihop en inkomst som går att leva på. Det ger konsekvenser för förares hälsa och sociala liv, men också för trafiksäkerheten. Stressade förare ger stressad trafik, säger Sofia Lindqvist, utredare på Transport som just nu djupdyker i taxibranschens villkor.

Så här kan man göra trots politiska löften och ambitioner om att den nya upphandlingslagen skulle ge chaufförerna bättre villkor genom krav på kollektivavtalsliknande villkor.

Hur har det blivit så? Regionen i Stockholm har till största del upphandlat färdtjänst av företag som kombinerar privata körningar med samhällsbetalda resor, det kallas ofta blandad körning. Chaufförens ena resa kan vara en privatkund till Arlanda, nästa en patient från hem till sjukhus.

I kollektivavtalet för taxi från 2017 står det att månadslön ska betalas till förare som till 100 procent av sin arbetstid kör färdtjänst.

Vid andra fall står det fritt att välja bland andra avlöningsformer i avtalet. En av dem är procentlön. Hur många procent anges inte utan är en fråga om överenskommelse eller förhandling. Ingenting i reglerna om upphandling, som beslutades 2017 i riksdagen, hindrar en arbetsgivare från att sänka procentlönen.

Däremot är även avtalslösa arbetsgivare som kör till exempel färdtjänst skyldiga att betala garantilönen i kollektivavtal, åtminstone för den tid som chauffören kört upphandlad trafik. Garantilönen beräknas på heltid och är sedan den förra sommaren 20 423 kronor i Stockholm och 19 653 kronor i övriga landet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran:
    28 februari, 2020

    Verkar vara på det viset i Malmö också att cabonline har sänkt priset på färdtjänsten. Vid lite kontroll av nya priset så tappar vi ca 40-50kr på varje tur.Det blir mycket STOR LÖNESÄNKNING i månaden .(ca 200kr om dagen gånger 21dagar nära 4300kr i månaden, ev mer detta är för jävligt)

  2. Andreas Abrahamsson:
    12 februari, 2020

    Dax att sätta ner foten i hela EU!!

  3. Roj:
    11 februari, 2020

    Det krävs att länsstyrelsen sätter ett tak för antalet förare som får trafikera Stockholm och alla andra städer. För att kunna jobba enligt svensk modell, 8 timmar om dagen och kunna få en vettig lön behövs det förändringar i branschen nu. Vi får lida som chaufförer på våran hälsas bekostnad, politiker måste sluta spela ett spel med oss....

  4. Biniam:
    10 februari, 2020

    Det är på tok för många taxi och uber bilar!!!
    Mindre bilar skulle ge bättre förtjänst.

  5. Robert:
    10 februari, 2020

    Kan inte fatta att arbetsförmedlingen skickar folk till Cabonline med lönebidrag men det är väl på order av regeringen så de kan frisera arbetlöshetssiffrorna

  6. Edde Barrberg:
    10 februari, 2020

    Det är åt helvete.Största felet är att det är för många taxibilar.Mindre antal bilar mera förtjånst till förare och åkare.

  7. Anonym:
    8 februari, 2020

    Det bästa anledningem att lämna taxibranchen för alltid 😂👍

  8. Margit Maždin:
    7 februari, 2020

    Äntligen lyfts denna fråga ut i ljuset!

Lästips:

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.