Magnus Dufva lossar i snömodden.
Close
Magnus Dufva lossar i snömodden.
Close

Snökaoset problem för yrkesförarna

Århundradets snöoväder ställer till det rejält för trafiken i Stockholmsområdet. Både för privatbilister och yrkeschaufförer. – Jag kunde inte komma loss på fem timmar i går, berättar lastbilschauffören Ingemar Wall.

Det var under natten till i går som snöovädret drog in över ostkusten och lamslog Stockholmsområdet

Ovanligt stora snömängder i kombination med halka gjorde det omöjligt för många att ta sig fram.

Distributionschauffören Ingemar Wall skulle ta sig från arbetsgivare DHL i Västberga och norrut för att lossa och lasta i Bro. Men han kom aldrig dit.

– Jag fastnade direkt när jag körde upp på Essingeleden. En bil och ett släp hade ställt sig tvärs över vägen. Till slut var det några andra chaufförer som hjälpte till med kättingar och en kranbil som lyckades få bort släpet så att det gick att komma fram.

Men Ingemar kom inte långt innan han fastnade igen. Den här gången var det han som satt fast. På väg upp för en rondellinfart med lite lutning släppte greppet.

– Jag hade inget fäste alls, jag var tvungen att stanna. Jag kom varken fram eller tillbaka. Andra bilar kunde tränga sig förbi, men jag hade ett släp som var lastat och kom inte vidare.

I fem timmar satt han fast. På vägbanan var det flera centimeter snö med is under. Varken att skotta bort snön runt bilen eller hälla ut grus hjälpte. Till slut kom Ingmars förman med hjullastare och lyckades putta på så han fick grepp nog att fara vidare.

I dag har han varit hemma och vilat. 14 timmar i lastbilen utan mat eller dryck tärde på krafterna. I morgon hoppas han på att gatorna är i bättre skick.

– Jag tror att de som plogar gör vad de kan. Men när till exempel Essingeleden korkas igen kommer ju inte plogbilarna fram.

De som bor i andra delar av Sverige tycker kanske att det blir kaos i huvudstaden varje år när första snön faller. Men i år är det exceptionellt. Så här mycket snö har inte fallit i november sedan mätningarna startade 1905.  Mitt i Stockholm, på observatoriekullen, mätte snödjupet 39 centimeter på torsdagsmorgonen.

Under onsdagen blev taxibolagen nerringda när folk inte kunde ta sig hem med vare sig egna bilar eller kollektivtrafik. Men många gånger kom inte heller taxibilarna fram. Saied Tagavi, som kör för Taxi Stockholm, ställde bilen och åkte hem efter att ha försökt arbeta en stund i går.

– Jag ringde till min åkare och sa att det var omöjligt att jobba. Vägarna var usla och farliga. Det gick inte att komma någon vart. Det var totalt stopp.

Även sopgubbarna hade problem. Jan Spanedal kör hushållssopor i Stockholms innerstad.

– Vi har tagit oss fram hela tiden. Men det är väldigt dåligt skottat.

Det stora problemet för Jan och hans kollegor är kärlen.

– Säckar är bättre än kärl. På många ställen går det inte att rulla kärlen. De är gjorda i Europa för länder där det aldrig är snö. Säckarna kan vi alltid släpa, men i dag och i går har vi fått lämna kvar kärlen på många ställen. Det är säkert 1,5 ton sopor som vi inte kunnat tömma.

På en bakgata mitt i Stockholm står Schenkerchauffören Magnus Dufva och lossar kartonger från bilen till en pirra. Han har tagit sig fram och leverat det mesta, både i dag och i går.

– Men det är mycket snö på trottoarerna och i lastzoner, så det är svårt att lossa. Man får göra det bästa av situationen.

Och det blir långa omvägar med pirran där bilen inte går att köra in.

Även i andra delar av landet har det tidiga snövädret ställt till med problem. Många bilar, både personbilar och lastbilar har åkt av vägen i halkan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Ställ bilen om halkan blir allt för svår

Vintern slog till med kraft i helgen och med den en rad trafikolyckor. Som chaufför har du rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.