Magnus Dufva lossar i snömodden.
Close
Magnus Dufva lossar i snömodden.
Close

Snökaoset problem för yrkesförarna

Århundradets snöoväder ställer till det rejält för trafiken i Stockholmsområdet. Både för privatbilister och yrkeschaufförer. – Jag kunde inte komma loss på fem timmar i går, berättar lastbilschauffören Ingemar Wall.

Det var under natten till i går som snöovädret drog in över ostkusten och lamslog Stockholmsområdet

Ovanligt stora snömängder i kombination med halka gjorde det omöjligt för många att ta sig fram.

Distributionschauffören Ingemar Wall skulle ta sig från arbetsgivare DHL i Västberga och norrut för att lossa och lasta i Bro. Men han kom aldrig dit.

– Jag fastnade direkt när jag körde upp på Essingeleden. En bil och ett släp hade ställt sig tvärs över vägen. Till slut var det några andra chaufförer som hjälpte till med kättingar och en kranbil som lyckades få bort släpet så att det gick att komma fram.

Men Ingemar kom inte långt innan han fastnade igen. Den här gången var det han som satt fast. På väg upp för en rondellinfart med lite lutning släppte greppet.

– Jag hade inget fäste alls, jag var tvungen att stanna. Jag kom varken fram eller tillbaka. Andra bilar kunde tränga sig förbi, men jag hade ett släp som var lastat och kom inte vidare.

I fem timmar satt han fast. På vägbanan var det flera centimeter snö med is under. Varken att skotta bort snön runt bilen eller hälla ut grus hjälpte. Till slut kom Ingmars förman med hjullastare och lyckades putta på så han fick grepp nog att fara vidare.

I dag har han varit hemma och vilat. 14 timmar i lastbilen utan mat eller dryck tärde på krafterna. I morgon hoppas han på att gatorna är i bättre skick.

– Jag tror att de som plogar gör vad de kan. Men när till exempel Essingeleden korkas igen kommer ju inte plogbilarna fram.

De som bor i andra delar av Sverige tycker kanske att det blir kaos i huvudstaden varje år när första snön faller. Men i år är det exceptionellt. Så här mycket snö har inte fallit i november sedan mätningarna startade 1905.  Mitt i Stockholm, på observatoriekullen, mätte snödjupet 39 centimeter på torsdagsmorgonen.

Under onsdagen blev taxibolagen nerringda när folk inte kunde ta sig hem med vare sig egna bilar eller kollektivtrafik. Men många gånger kom inte heller taxibilarna fram. Saied Tagavi, som kör för Taxi Stockholm, ställde bilen och åkte hem efter att ha försökt arbeta en stund i går.

– Jag ringde till min åkare och sa att det var omöjligt att jobba. Vägarna var usla och farliga. Det gick inte att komma någon vart. Det var totalt stopp.

Även sopgubbarna hade problem. Jan Spanedal kör hushållssopor i Stockholms innerstad.

– Vi har tagit oss fram hela tiden. Men det är väldigt dåligt skottat.

Det stora problemet för Jan och hans kollegor är kärlen.

– Säckar är bättre än kärl. På många ställen går det inte att rulla kärlen. De är gjorda i Europa för länder där det aldrig är snö. Säckarna kan vi alltid släpa, men i dag och i går har vi fått lämna kvar kärlen på många ställen. Det är säkert 1,5 ton sopor som vi inte kunnat tömma.

På en bakgata mitt i Stockholm står Schenkerchauffören Magnus Dufva och lossar kartonger från bilen till en pirra. Han har tagit sig fram och leverat det mesta, både i dag och i går.

– Men det är mycket snö på trottoarerna och i lastzoner, så det är svårt att lossa. Man får göra det bästa av situationen.

Och det blir långa omvägar med pirran där bilen inte går att köra in.

Även i andra delar av landet har det tidiga snövädret ställt till med problem. Många bilar, både personbilar och lastbilar har åkt av vägen i halkan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anna Arvidsson

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

lastbilar i kö efter dikeskörning

Vägen är blockerad

Chaufförer. I fyra timmar stod trafiken stilla. Vägen var blockerad av en lastbil som behövde bärgas upp ur diket – och som sedan inte kunde komma i gång för egen maskin. Strax därpå gick nästa trailerdragare ner i diket.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.