Snö och is – när har du rätt att stanna lastbilen?

Helgtrafik. Den gångna helgen har inte varit rolig i trafiken i Götaland. Snö och ishalka har ställt till det för alla trafikslag, men den tunga trafiken har kanske drabbats värst längs de stora Europavägarna. Transportarbetaren har talat med Magnus Panzarstål, som blev stående med sin bil vid Mullsjö i Västergötland. Och vi reder ut vad som gäller för dig som är chaufför när väglaget är livsfarligt.

Redan på natten mot lördagen inträffade flera olyckor i halkan.

En lastbil med frukt och grönt la sig tvärs över vägen vid Betlehem i närheten av Hjo och lasten ska enligt Aftonbladet ha spritts över vägbanan.

– Föraren klarade sig oskadd trots att han klämdes fast. Det är extremt halt i trakten, säger Thomas Gorner, vakthavande befäl vid polisen i region väst till tidningen under natten till lördagen.

En annan lastbil kanade av väg 26 i höjd med Sjörtorp vid Mariestad.

Magnus Panzarstål blev stående med sin bil norr om Slättäng vid Mullsjö, precis där väg 26 och 47 går ihop söderut.

– Det var två lastbilar som hade blivit stående i ishalkan i det lilla motlutet på väg 47 upp mot korsningen, säger han när Transportarbetaren når honom per telefon bakom ratten, strax innan han ska lossa vid en anläggning i närheten av småländska Värnamo.

Bilarna samlades på rad vid Slättäng och Magnus Panzarstål hade minst tio bilar bakom sig och fem framför, berättar han.

– Det var säkert lika många bilar som köade från andra hållet. Allt stod helt stilla.

Magnus Panzarstål är 29 år och har kört lastbil i snart tio år. I dag kör han för Sune Jansson åkeri i Uddevalla.

Den resa från Uddevalla till Jönköping, som normalt ska ta mellan två och en halv och tre timmar, blev i stället riktigt lång.

– Jag stod still i sju timmar innan jag kom loss vid fyra på natten. Det blev många timmar i hytten med blåst och snö utanför.

– När vi som köade kunde börja köra vidare söderut igen hade vi ett litet medlut så det var lätt att få den lilla ansats som behövdes. De som var på väg norrut fick köra runt de stillastående bilarna för att ta sig fram. De var riktigt rörigt men löste sig till slut, säger Magnus Panzarstål.

Det var inte bara vid Slättäng som det blev svärstopp för den tunga trafiken. Längs E6 norr om Göteborg var det problem och olyckor på flera platser.

På söndagsmorgonen kanade en lastbil in i mittbarriären mitt på Uddevallabron och flyttade betongsuggorna ett par meter i sidled in på motsatta körbanan på bron.

– Det berodde på vinden, det är halt och blåste så mycket så bilen blåste av vägen och in i mittbarriären, säger Håkan Axelsson, styrkeledare på räddningstjänsten, till tidningen Bohusläningen.

Ingen person skadades vid olyckan, men en tank skadades och diesel läckte ut på bron.

Vid Ödsmålsbron, också den på E6 mellan Stenungsund och Ljungskile, fick den tunga trafiken problem i blåsten på den spegelblanka vägbanan. Under kvällen och natten mot måndagen blev uppemot 100 långtradare stående längs motorvägen och blockerade delvis annan trafik.

– Vi har en backe där det historiskt sett varit problem för lastbilar tidigare men så många som jag ser i dag har det aldrig varit, säger Jörgen Simonsson, insatsledare på insatsledare på Södra Bohusläns räddningstjänstförbund, till Dagens Nyheter.

– Det är halt, det är en lång backe och så kör de långsamt och då fastnar de.

En del av lastbilarna kunde ta sig fram med hjälp av snökedjor, medan andra väntade på hjälp som plogning och saltning i höger körfält.

– Problemet i sådant här väder är att man inte kan göra något i förväg. Det blir dåligt väglag och då fastnar de, säger Lennart Helsing, kommunikatör på Trafikverket, till DN.

På E4 vid Ödeshög ställde sig en dragbil med trailer som en fällkniv tvärs över vägen. Polis och räddningstjänst stängde av vägen i flera timmar under natten mot måndag.

Även kollektivtrafiken har haft problem i dag, måndag. I Munkedal, norr om Uddevalla, kanade en skolbuss med 25 barn ombord av vägen och ned i diket, där den la sig snett på sidan med dörrarna nedåt. Ingen skadades vid olyckan, men barn och förare fick plockas ut ur bussen via stegar genom fönstren.

Frågan är då, kan man som förare säga att man inte vill köra i vilket väglag som helst?

Ja, det är möjligt att säga nej till att köra i exempelvis blixthalka.

Tidigare har Transports arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, berättat vilka regler som gäller för förarna. Så här skrev vi förra vintern:

Om det finns en omedelbar fara för liv eller hälsa har du, enligt arbetsmiljölagen, rätt att avbryta arbetet. Men du måste direkt informera arbetsgivaren om ditt beslut.

– Gör du inte det, kan du göra dig skyldig till arbetsvägran och kan få avdrag på lönen, säger Martin Miljeteig.

– Om du informerar arbetsgivaren kan du inte heller bli ersättningsskyldig gentemot kunden.

Men, om arbetsgivaren inte håller med om din riskbedömning, då?

– I så fall kontaktar du ditt skyddsombud, säger Martin Miljeteig.

– Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats så kontaktar du Transports lokalavdelning och det regionala skyddsombudet. Och så står du fast vid ditt beslut att parkera bilen. Det är du och ingen annan som kan avgöra om det känns tryggt att fortsätta köra eller inte.

Rädsla faller under den psykosociala arbetsmiljön och den är lika viktig som den fysiska.

– Det brukar aldrig vara något problem. Arbetsgivaren brukar respektera den yrkeskunskap som ligger bakom ett sådant beslut, säger Martin Miljeteig.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bara vi kan bedöma om vägarna är för farliga

Insändare. Sitter och läser om vinterväghållning. Ett gammalt regionalt skyddsombud sa en gång att vi som är ute och kör är lite av ”våra egna skyddsombud”. Det är bara vi själva som kan avgöra om det är säkert att framföra våra fordon under rådande omständigheter eller inte.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.