Snö och is – när har du rätt att stanna lastbilen?

Helgtrafik. Den gångna helgen har inte varit rolig i trafiken i Götaland. Snö och ishalka har ställt till det för alla trafikslag, men den tunga trafiken har kanske drabbats värst längs de stora Europavägarna. Transportarbetaren har talat med Magnus Panzarstål, som blev stående med sin bil vid Mullsjö i Västergötland. Och vi reder ut vad som gäller för dig som är chaufför när väglaget är livsfarligt.

Redan på natten mot lördagen inträffade flera olyckor i halkan.

En lastbil med frukt och grönt la sig tvärs över vägen vid Betlehem i närheten av Hjo och lasten ska enligt Aftonbladet ha spritts över vägbanan.

– Föraren klarade sig oskadd trots att han klämdes fast. Det är extremt halt i trakten, säger Thomas Gorner, vakthavande befäl vid polisen i region väst till tidningen under natten till lördagen.

En annan lastbil kanade av väg 26 i höjd med Sjörtorp vid Mariestad.

Magnus Panzarstål blev stående med sin bil norr om Slättäng vid Mullsjö, precis där väg 26 och 47 går ihop söderut.

– Det var två lastbilar som hade blivit stående i ishalkan i det lilla motlutet på väg 47 upp mot korsningen, säger han när Transportarbetaren når honom per telefon bakom ratten, strax innan han ska lossa vid en anläggning i närheten av småländska Värnamo.

Bilarna samlades på rad vid Slättäng och Magnus Panzarstål hade minst tio bilar bakom sig och fem framför, berättar han.

– Det var säkert lika många bilar som köade från andra hållet. Allt stod helt stilla.

Magnus Panzarstål är 29 år och har kört lastbil i snart tio år. I dag kör han för Sune Jansson åkeri i Uddevalla.

Den resa från Uddevalla till Jönköping, som normalt ska ta mellan två och en halv och tre timmar, blev i stället riktigt lång.

– Jag stod still i sju timmar innan jag kom loss vid fyra på natten. Det blev många timmar i hytten med blåst och snö utanför.

– När vi som köade kunde börja köra vidare söderut igen hade vi ett litet medlut så det var lätt att få den lilla ansats som behövdes. De som var på väg norrut fick köra runt de stillastående bilarna för att ta sig fram. De var riktigt rörigt men löste sig till slut, säger Magnus Panzarstål.

Det var inte bara vid Slättäng som det blev svärstopp för den tunga trafiken. Längs E6 norr om Göteborg var det problem och olyckor på flera platser.

På söndagsmorgonen kanade en lastbil in i mittbarriären mitt på Uddevallabron och flyttade betongsuggorna ett par meter i sidled in på motsatta körbanan på bron.

– Det berodde på vinden, det är halt och blåste så mycket så bilen blåste av vägen och in i mittbarriären, säger Håkan Axelsson, styrkeledare på räddningstjänsten, till tidningen Bohusläningen.

Ingen person skadades vid olyckan, men en tank skadades och diesel läckte ut på bron.

Vid Ödsmålsbron, också den på E6 mellan Stenungsund och Ljungskile, fick den tunga trafiken problem i blåsten på den spegelblanka vägbanan. Under kvällen och natten mot måndagen blev uppemot 100 långtradare stående längs motorvägen och blockerade delvis annan trafik.

– Vi har en backe där det historiskt sett varit problem för lastbilar tidigare men så många som jag ser i dag har det aldrig varit, säger Jörgen Simonsson, insatsledare på insatsledare på Södra Bohusläns räddningstjänstförbund, till Dagens Nyheter.

– Det är halt, det är en lång backe och så kör de långsamt och då fastnar de.

En del av lastbilarna kunde ta sig fram med hjälp av snökedjor, medan andra väntade på hjälp som plogning och saltning i höger körfält.

– Problemet i sådant här väder är att man inte kan göra något i förväg. Det blir dåligt väglag och då fastnar de, säger Lennart Helsing, kommunikatör på Trafikverket, till DN.

På E4 vid Ödeshög ställde sig en dragbil med trailer som en fällkniv tvärs över vägen. Polis och räddningstjänst stängde av vägen i flera timmar under natten mot måndag.

Även kollektivtrafiken har haft problem i dag, måndag. I Munkedal, norr om Uddevalla, kanade en skolbuss med 25 barn ombord av vägen och ned i diket, där den la sig snett på sidan med dörrarna nedåt. Ingen skadades vid olyckan, men barn och förare fick plockas ut ur bussen via stegar genom fönstren.

Frågan är då, kan man som förare säga att man inte vill köra i vilket väglag som helst?

Ja, det är möjligt att säga nej till att köra i exempelvis blixthalka.

Tidigare har Transports arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, berättat vilka regler som gäller för förarna. Så här skrev vi förra vintern:

Om det finns en omedelbar fara för liv eller hälsa har du, enligt arbetsmiljölagen, rätt att avbryta arbetet. Men du måste direkt informera arbetsgivaren om ditt beslut.

– Gör du inte det, kan du göra dig skyldig till arbetsvägran och kan få avdrag på lönen, säger Martin Miljeteig.

– Om du informerar arbetsgivaren kan du inte heller bli ersättningsskyldig gentemot kunden.

Men, om arbetsgivaren inte håller med om din riskbedömning, då?

– I så fall kontaktar du ditt skyddsombud, säger Martin Miljeteig.

– Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats så kontaktar du Transports lokalavdelning och det regionala skyddsombudet. Och så står du fast vid ditt beslut att parkera bilen. Det är du och ingen annan som kan avgöra om det känns tryggt att fortsätta köra eller inte.

Rädsla faller under den psykosociala arbetsmiljön och den är lika viktig som den fysiska.

– Det brukar aldrig vara något problem. Arbetsgivaren brukar respektera den yrkeskunskap som ligger bakom ett sådant beslut, säger Martin Miljeteig.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bara vi kan bedöma om vägarna är för farliga

Insändare. Sitter och läser om vinterväghållning. Ett gammalt regionalt skyddsombud sa en gång att vi som är ute och kör är lite av ”våra egna skyddsombud”. Det är bara vi själva som kan avgöra om det är säkert att framföra våra fordon under rådande omständigheter eller inte.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.