Snart slutar fler med morgonutdelningen

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda har levt vidare utan morgonutdelning sedan i maj. Förändringen är under utvärdering – men klart är att flera tidningar kommer att följa efter.

Mittmedia, mediebjässen som ger ut ÖA och en rad andra lokala och regionala tidningar, är på gång igen den 1 oktober. Då blir Nynäshamns Posten postutdelad, och läsarna får den framåt eftermiddagen.

– Det blir nog inte lika stor sak eftersom NP är en tvådagarstidning, konstaterar Per Bowallius, vd på Mittmedia.

Han berättar att den indragna morgonutdelningen i Nynäshamn och Örnsköldsvik med omnejd får rulla på under hösten. Sedan kommer förändringen att utvärderas, med sikte på framtiden för andra tidningar inom koncernen.

– Förutsättningarna är olika utifrån geografin, säger han. Jag kan inte säga än om och var vi kommer att gå vidare.

Per Bowallius kan däremot förklara vad som ligger bakom Mittmedias linje. Bakgrunden är att tidningsbuden gör samma runda oavsett om fler och fler prenumeranter säger upp papperstidningen, kanske för att gå över till en digital prenumeration.

– Kostnadsstrukturen är en av de stora utmaningarna i mediebranschen. När våra tidningar tappar i upplaga har vi ändå legat kvar med samma distributionskostnader. Med postutdelning betalar vi för varje ex, säger Per Bowallius.

På ÖA konstaterar chefredaktör Karin Näslund att den indragna morgonutdelningen har fungerat bättre än förväntat:

– Många har valt bort papperstidningen och bytt till e-tidning. Om vi tittar på totalt antal betalande läsare så har det inte minskat så mycket sedan vi informerade om den här förändringen för snart ett år sen, och i augusti hade vi fler digitala prenumeranter än printprenumeranter.

Några siffror på upplageförändringar eller det ekonomiska utfallet vill varken hon eller vd Per Bowallius dela med sig av innan utvärderingen är klar.

– Det viktiga för oss är att vi kan fortsätta bedriva vår lokala journalistik, säger Karin Näslund.

Medan Mittmedia blickar mot en framtid utan tidningsbud väljer andra mediekoncerner att låta utdelningsföretagen söka flera intäkter. Där delar buden ut post, paket och reklam. I något fall frukostbröd på lördagsmorgnarna.

Varför har Mittmedia tagit täten när det gäller att avskaffa morgonutdelningen?

– Vi har jobbat länge med digitaliseringen. Och vi märker att allt fler läsare föredrar den digitala tidningen, säger Per Bowallius.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Dick Karlström

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Transportarbetarens logga

Sista tidningen

Tidningsbud. Valborgsmässoafton är sista arbetsdagen för tidningsbuden. Örnsköldsviks Allehanda ska i stället delas ut med post.

Alexander Sjöberg

Tidnings buden har kniven på strupen

Fokus: Framtiden. Valet ser enkelt ut när morgontidningarnas upplagor rasar: Antingen tar tidningsbuden med sig många fler produkter – eller så läggs utdelningen ner. I Örnsköldsvik har buden just sagts upp. I Linköping bär de med sig frallor till lördagsfrukosten.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Dyra resor även i Byggnads

Facket. Även fackförbundet Byggnads uppmärksammas nu för dyra resor. Vid en kongress i Sydafrika hösten 2017 åkte två personer i ledningen business class, trots att förbundet har ett resereglemente som säger att flygresor ska ske i ekonomiklass.

Taxiåkare döms till fängelse och näringsförbud

Taxi. I dag föll domen i Svea hovrätt. Den omdebatterade taxi- och färdtjänstföretagaren Sultan Salimovic döms för grovt skattebrott till sex månaders fängelse och näringsförbud i tre år.

Krav på TMA-skydd rivs upp för hundratals bärgningsfirmor

Bärgning. Arbetsmiljöverket har tänkt klart. Myndigheten river upp alla generella beslut om TMA-fordon vid bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. – Det är chockerande. Vi kommer att överklaga till högsta instans, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

LO utvärderar fackets valrörelse

Facket. LO funderar på hur arbetarfacken lyckades få gehör i valet. Två fristående utredare ska granska vad bland annat 650 000 samtal med LO-medlemmarna fick för resultat.

Striden om oljehamnen avblåst – Circle K blir kvar till 2033

Energi. Circle K får fortsätta oljehanteringen vid Bergs hamn i Nacka i ytterligare 15 år. Striden om marken där oljecisternerna ligger har förts i domstol och Nacka kommun ville sparka ut oljebolaget redan den 31 december 2018. Nu har parterna förlikats och rättsprocesserna begravts.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.