Annons:

Snart slutar fler med morgonutdelningen

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda har levt vidare utan morgonutdelning sedan i maj. Förändringen är under utvärdering – men klart är att flera tidningar kommer att följa efter.

Mittmedia, mediebjässen som ger ut ÖA och en rad andra lokala och regionala tidningar, är på gång igen den 1 oktober. Då blir Nynäshamns Posten postutdelad, och läsarna får den framåt eftermiddagen.

– Det blir nog inte lika stor sak eftersom NP är en tvådagarstidning, konstaterar Per Bowallius, vd på Mittmedia.

Han berättar att den indragna morgonutdelningen i Nynäshamn och Örnsköldsvik med omnejd får rulla på under hösten. Sedan kommer förändringen att utvärderas, med sikte på framtiden för andra tidningar inom koncernen.

– Förutsättningarna är olika utifrån geografin, säger han. Jag kan inte säga än om och var vi kommer att gå vidare.

Per Bowallius kan däremot förklara vad som ligger bakom Mittmedias linje. Bakgrunden är att tidningsbuden gör samma runda oavsett om fler och fler prenumeranter säger upp papperstidningen, kanske för att gå över till en digital prenumeration.

– Kostnadsstrukturen är en av de stora utmaningarna i mediebranschen. När våra tidningar tappar i upplaga har vi ändå legat kvar med samma distributionskostnader. Med postutdelning betalar vi för varje ex, säger Per Bowallius.

På ÖA konstaterar chefredaktör Karin Näslund att den indragna morgonutdelningen har fungerat bättre än förväntat:

– Många har valt bort papperstidningen och bytt till e-tidning. Om vi tittar på totalt antal betalande läsare så har det inte minskat så mycket sedan vi informerade om den här förändringen för snart ett år sen, och i augusti hade vi fler digitala prenumeranter än printprenumeranter.

Några siffror på upplageförändringar eller det ekonomiska utfallet vill varken hon eller vd Per Bowallius dela med sig av innan utvärderingen är klar.

– Det viktiga för oss är att vi kan fortsätta bedriva vår lokala journalistik, säger Karin Näslund.

Medan Mittmedia blickar mot en framtid utan tidningsbud väljer andra mediekoncerner att låta utdelningsföretagen söka flera intäkter. Där delar buden ut post, paket och reklam. I något fall frukostbröd på lördagsmorgnarna.

Varför har Mittmedia tagit täten när det gäller att avskaffa morgonutdelningen?

– Vi har jobbat länge med digitaliseringen. Och vi märker att allt fler läsare föredrar den digitala tidningen, säger Per Bowallius.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Dick Karlström

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Transportarbetarens logga

Sista tidningen

Tidningsbud. Valborgsmässoafton är sista arbetsdagen för tidningsbuden. Örnsköldsviks Allehanda ska i stället delas ut med post.

Alexander Sjöberg

Tidnings buden har kniven på strupen

Fokus: Framtiden. Valet ser enkelt ut när morgontidningarnas upplagor rasar: Antingen tar tidningsbuden med sig många fler produkter – eller så läggs utdelningen ner. I Örnsköldsvik har buden just sagts upp. I Linköping bär de med sig frallor till lördagsfrukosten.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.