Snårig hamntvist avgörs i Arbetsdomstolen

Hamn. Behovsanställda i hamnarna, så kallad blixt, kan jobba i många år och utan att få företrädesrätt till ny anställning. Den rätten har parterna skrivit bort i kollektivavtalet. Nu ska Arbetsdomstolen (AD) pröva hur blixtjobb ska beräknas när det uppstår arbetsbrist.

Det är Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), som stämt Logent och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Tvisten handlar om två hamnarbetare i Göteborg som kom i kläm när terminalerna de jobbade för bytte operatör och det så småningom uppstod övertalighet på personal.

Ena fallet har sin upprinnelse 2010. Då överlät Göteborgs hamn verksamheten i bilhamnen till bolaget GCT. Det andra startade 2013. Bolaget Stuv AB lämnade över rodret till Logent, som ingår i samma koncern som Stuv.

Efter övergångarna uppstod arbetsbrist och de två hamnarbetarna, som hunnit bli fast anställda, sades upp.

HF anser att hamnbolagen bröt mot turordningsreglerna. Om de två arbetarna fått tillgodoräkna sig alla år som blixt hos de olika arbetsgivarna hade de kommit högre upp på turordningslistan och fått behålla jobben.

I Arbetsdomstolen hänvisade HF till andra hamnar där all blixttid räknats med – även när det skett så kallad verksamhetsövergång mellan bolag.

Det argumentet avfärdade arbetsgivarsidan med hänvisning till kollektivavtalet. I det finns skrivningen: ”Behovsanställning ger inte arbetstagaren företrädesrätt till ny anställning enligt lagen om anställningsskydd.”

Själva kärnfrågan för AD är hur de två hamnarbetarnas anställningar ska betraktas precis vid tiden för övergången mellan bolagen. Hade de påhugg den dagen? Eller bara ett ettårigt kontrakt, så kallad blixtbricka, som gav dem rätt att rycka in som blixt?

Hade hamnarbetarna bara haft en arbetsgivare hade saken varit klar. Då räknas tiden de haft som fast anställda ihop med de faktiskt arbetade blixtdagarna.

Dom väntas den 12 december. Transport berörs indirekt, eftersom det är Transport och Sveriges Hamnar som tecknar kollektivavtalet.

Peter Winstén, avtalssekreterare i Transport, förklarar att för blixtpersonal skriver hamnbolaget anställningsbevis som gäller ett år i taget. Men blixten är ändå formellt bara anställda precis de dagar de jobbar.

– Att vi gått med på att skriva bort företrädesrätten har historiska orsaker, säger Peter Winstén. Anställningsformen skapar otrygga jobb, men också en viss frihet för blixten. De är aldrig skyldiga att ställa upp. De har också bra villkor när de väl jobbar. Till skillnad från fast anställda får blixten alltid övertidsersättning, 100 procent, när arbete utförs utanför ordinarie dagtid, klockan 07 till 16.30.

– Det har också varit praxis att arbetsgivarna väljer blixt med lång tid i hamnen när bolagen ska tillsvidareanställa. Vi har även haft en tyst överenskommelse om att hamnarna i utbyte mot blixtsystemet inte anlitar bemanningsföretag. Tyvärr har bolagen börjad tumma på båda de sakerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Transportarbetarens logga

Två män gömda i lastbil i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Två unga män upptäcktes i helgen i en lastbilstrailer inne i Göteborgs roro-hamn. De greps, misstänkta för brott mot skyddslagen.

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.