Snårig hamntvist avgörs i Arbetsdomstolen

Hamn. Behovsanställda i hamnarna, så kallad blixt, kan jobba i många år och utan att få företrädesrätt till ny anställning. Den rätten har parterna skrivit bort i kollektivavtalet. Nu ska Arbetsdomstolen (AD) pröva hur blixtjobb ska beräknas när det uppstår arbetsbrist.

Det är Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), som stämt Logent och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Tvisten handlar om två hamnarbetare i Göteborg som kom i kläm när terminalerna de jobbade för bytte operatör och det så småningom uppstod övertalighet på personal.

Ena fallet har sin upprinnelse 2010. Då överlät Göteborgs hamn verksamheten i bilhamnen till bolaget GCT. Det andra startade 2013. Bolaget Stuv AB lämnade över rodret till Logent, som ingår i samma koncern som Stuv.

Efter övergångarna uppstod arbetsbrist och de två hamnarbetarna, som hunnit bli fast anställda, sades upp.

HF anser att hamnbolagen bröt mot turordningsreglerna. Om de två arbetarna fått tillgodoräkna sig alla år som blixt hos de olika arbetsgivarna hade de kommit högre upp på turordningslistan och fått behålla jobben.

I Arbetsdomstolen hänvisade HF till andra hamnar där all blixttid räknats med – även när det skett så kallad verksamhetsövergång mellan bolag.

Det argumentet avfärdade arbetsgivarsidan med hänvisning till kollektivavtalet. I det finns skrivningen: ”Behovsanställning ger inte arbetstagaren företrädesrätt till ny anställning enligt lagen om anställningsskydd.”

Själva kärnfrågan för AD är hur de två hamnarbetarnas anställningar ska betraktas precis vid tiden för övergången mellan bolagen. Hade de påhugg den dagen? Eller bara ett ettårigt kontrakt, så kallad blixtbricka, som gav dem rätt att rycka in som blixt?

Hade hamnarbetarna bara haft en arbetsgivare hade saken varit klar. Då räknas tiden de haft som fast anställda ihop med de faktiskt arbetade blixtdagarna.

Dom väntas den 12 december. Transport berörs indirekt, eftersom det är Transport och Sveriges Hamnar som tecknar kollektivavtalet.

Peter Winstén, avtalssekreterare i Transport, förklarar att för blixtpersonal skriver hamnbolaget anställningsbevis som gäller ett år i taget. Men blixten är ändå formellt bara anställda precis de dagar de jobbar.

– Att vi gått med på att skriva bort företrädesrätten har historiska orsaker, säger Peter Winstén. Anställningsformen skapar otrygga jobb, men också en viss frihet för blixten. De är aldrig skyldiga att ställa upp. De har också bra villkor när de väl jobbar. Till skillnad från fast anställda får blixten alltid övertidsersättning, 100 procent, när arbete utförs utanför ordinarie dagtid, klockan 07 till 16.30.

– Det har också varit praxis att arbetsgivarna väljer blixt med lång tid i hamnen när bolagen ska tillsvidareanställa. Vi har även haft en tyst överenskommelse om att hamnarna i utbyte mot blixtsystemet inte anlitar bemanningsföretag. Tyvärr har bolagen börjad tumma på båda de sakerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Två män gömda i lastbil i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Två unga män upptäcktes i helgen i en lastbilstrailer inne i Göteborgs roro-hamn. De greps, misstänkta för brott mot skyddslagen.

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Transportarbetarens logga

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.