Snårig hamntvist avgörs i Arbetsdomstolen

Hamn. Behovsanställda i hamnarna, så kallad blixt, kan jobba i många år och utan att få företrädesrätt till ny anställning. Den rätten har parterna skrivit bort i kollektivavtalet. Nu ska Arbetsdomstolen (AD) pröva hur blixtjobb ska beräknas när det uppstår arbetsbrist.

Det är Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), som stämt Logent och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Tvisten handlar om två hamnarbetare i Göteborg som kom i kläm när terminalerna de jobbade för bytte operatör och det så småningom uppstod övertalighet på personal.

Ena fallet har sin upprinnelse 2010. Då överlät Göteborgs hamn verksamheten i bilhamnen till bolaget GCT. Det andra startade 2013. Bolaget Stuv AB lämnade över rodret till Logent, som ingår i samma koncern som Stuv.

Efter övergångarna uppstod arbetsbrist och de två hamnarbetarna, som hunnit bli fast anställda, sades upp.

HF anser att hamnbolagen bröt mot turordningsreglerna. Om de två arbetarna fått tillgodoräkna sig alla år som blixt hos de olika arbetsgivarna hade de kommit högre upp på turordningslistan och fått behålla jobben.

I Arbetsdomstolen hänvisade HF till andra hamnar där all blixttid räknats med – även när det skett så kallad verksamhetsövergång mellan bolag.

Det argumentet avfärdade arbetsgivarsidan med hänvisning till kollektivavtalet. I det finns skrivningen: ”Behovsanställning ger inte arbetstagaren företrädesrätt till ny anställning enligt lagen om anställningsskydd.”

Själva kärnfrågan för AD är hur de två hamnarbetarnas anställningar ska betraktas precis vid tiden för övergången mellan bolagen. Hade de påhugg den dagen? Eller bara ett ettårigt kontrakt, så kallad blixtbricka, som gav dem rätt att rycka in som blixt?

Hade hamnarbetarna bara haft en arbetsgivare hade saken varit klar. Då räknas tiden de haft som fast anställda ihop med de faktiskt arbetade blixtdagarna.

Dom väntas den 12 december. Transport berörs indirekt, eftersom det är Transport och Sveriges Hamnar som tecknar kollektivavtalet.

Peter Winstén, avtalssekreterare i Transport, förklarar att för blixtpersonal skriver hamnbolaget anställningsbevis som gäller ett år i taget. Men blixten är ändå formellt bara anställda precis de dagar de jobbar.

– Att vi gått med på att skriva bort företrädesrätten har historiska orsaker, säger Peter Winstén. Anställningsformen skapar otrygga jobb, men också en viss frihet för blixten. De är aldrig skyldiga att ställa upp. De har också bra villkor när de väl jobbar. Till skillnad från fast anställda får blixten alltid övertidsersättning, 100 procent, när arbete utförs utanför ordinarie dagtid, klockan 07 till 16.30.

– Det har också varit praxis att arbetsgivarna väljer blixt med lång tid i hamnen när bolagen ska tillsvidareanställa. Vi har även haft en tyst överenskommelse om att hamnarna i utbyte mot blixtsystemet inte anlitar bemanningsföretag. Tyvärr har bolagen börjad tumma på båda de sakerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Transportarbetarens logga

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Transportarbetarens logga

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.