Eric Shabaj och Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi). Stockholm.
Close
Eric Shabaj och Dennis Blomqvist är aktiva i fackklubben på Bzzt. Ungefär 60 procent av arbetarna är med i facket.
Close

Snabbväxande fackklubb för podtaxins pionjärer

Taxi. De är små, tysta och ser ut som ufo:n. Det handlar om en ny typ av miljövänliga taxifordon. Och om ett företag som kontaktade facket för att försöka göra rätt från början.

– Vi är definitivt pionjärer. Podtaxi finns bara i Stockholm, än så länge, säger Eric Shabaj och Dennis Blomqvist, som på kort tid fått ihop omkring 65 medlemmar till den nybildade fackklubben.

Företaget Bzzt startades 2017, med ordentligt med riskkapital i bakfickan.

Idén är att köra kunder i Stockholms innerstad med små trehjuliga el-mopeder.

Eric och Dennis var bland de första som anställdes, som förare.

De är entusiastiska. Över själva upplägget med små el-drivna fordon. Över en växande skara nyfikna kunder. Över en arbetsgivare som bryter mönstret…

– Vi har en väldigt bra dialog med ledningen, säger Eric Shabaj. Fast allt är inte perfekt. Företaget har tecknat kollektivavtal med Transport, men det är tyvärr inte helt anpassat för vår verksamhet.

Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi) i Stockholm.
Dennis Blomqvist manövrerar den eldrivna podtaxin på Stockholms slaskiga vintergator.  Foto: Jan Lindkvist

Eric Shabaj och Dennis Blomqvist beskriver trehjulingarna, som vid en provåkning känns större än vad de ser ut.

De har plats för förare och en eller två passagerare. Två förutsätter ett minimum av bagage. Taxipodarna drivs med två elmotorer, en för varje bakhjul. En laddning räcker runt 2 till 2,5 timmar alternativt fem eller sex mil – beroende på årstid.

– När laddningen börjar ta slut byter föraren helt enkelt fordon i något av våra två garage, förklarar Dennis.

Mobilapp

Efter 18 månaders verksamhet har bolaget, Bzzt AB, ett 50-tal taxipodar och närmare 110 förare. Tolv nya fordon är på ingång. Körningarna baseras helt på en mobilapp där kunderna beställer och betalar resan i förväg.

– Vi tar över huvud taget inte upp resenärer vid trottoarkanten. Fast många skulle vilja att vi gjorde det, säger Eric.

Både Eric Shabaj och Dennis Blomqvist är numera ”teamleaders”. De kör ibland, men jobbar huvudsakligen som trafikledare. De beskriver förarna – kollegorna – som en brokig samling.

– Vi har förare som är mellan 18 och 75 år. Snittåldern är runt 30 år. För många är det första riktiga jobbet. Men de allra flesta har sökt sig hit för att det är något nytt. Något som är bra för miljön, säger Dennis.

Många av förarna har heller ingen större erfarenhet av facket eller arbetsrättsliga frågor. Ändå har Dennis och Eric lyckats rekrytera 60 procent av dem till Transport.

I november bildade medlemmarna en fackklubb där Eric Shabaj valdes till ordförande och Dennis Blomqvist till sekreterare. Eric säger:

– Företaget är positivt till facket och att vi bildat en klubb. De är nya företagare som försöker göra rätt, fast det kan ta lite tid ibland.

På den fackliga åtgärdslistan finns arbetsmiljön. Podarna har visserligen värme och ett slags gardindörrar, men på vintern blir det ändå kallt om benen.

Bzzt bryter av mot många andra företag som poppat upp i den nya gig- eller plattformsekonomin. Podförarna har riktiga anställningar och företaget har skrivit på Transports taxiavtal.

Schemaläggningen är en fråga som fackklubben driver. Som det är nu får chaufförerna själva boka arbetspass tills de får ihop full arbetstid – hel eller deltid. Schemat spikas sedan för en vecka framåt.

– Det är inte en optimal lösning. Vi skulle vilja ha schema en månad framåt. Men det är lite tricksigt. Helgpassen är inte så populära och kan vara svåra att fylla. En bra ob-ersättning skulle underlätta, säger Dennis Blomqvist.

Garantilön

Lönen är en fråga som klubben jobbar med. Företaget tillämpar taxiavtalets omdebatterade procentlön. Vanliga taxichaufförer brukar få omkring 37 procent på inkörda pengar.

De Bzzt-anställda får en procent.

– En dagskassa hos oss, säger Dennis, brukar ligga kring 600 kronor. En procent på det blir sex kronor i dagslön. Det är förstås orimligt. I stället betalar företaget ut avtalets garantilön, som är strax under 20 000 kronor.

– Det är inte mycket och lönen gör att vi har ganska stor personalomsättning. För 18-åringar som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa är det en hygglig inkomst, men inte för andra.

Bzzt har några hemsnickrade tillägg – i stället för ob och övertid som normalt inte utgår vid procentlön.

Eric Shabaj och Dennis Blomqvist förklarar att företagets mål egentligen är att det ska vara gratis att resa med podtaxi.

Förhoppningen är att intäkterna ska komma från reklam och från tillskott från kommunen.

De två teamledarna berättar om en stark ”vi-känsla” i företaget. Och om en kundkrets som skiljer sig från de vanliga taxiresenärerna. Dennis säger:

– Vi kör bara i en begränsad zon inom Stockholms tullar. Södermalm ingår inte, även om vi hoppas kunna utvidga dit så småningom. Vi har bara korta, snabba körningar, de som de vanliga taxichaufförerna inte vill ta.

– Vi skjutsar skolbarn till plugget, kändisar, tanter på 80 år. Fast främst är det förstås yngre människor som lockas av konceptet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Jarnefjord:
    30 januari, 2019

    Roligt att det går bra för Bzzt och att det finns ett en klubb där nu. Texten stämmer dock inte riktigt. Företaget startade långt tidigare i Göteborg och Lerum. Det var dessutom vi Transport som kontaktade företaget och dess VD ang avtal. VD och styrelse blev väldigt entusiastiska till vårt förslag. Avtalets skrevs först i Göteborg.
    Bzzt kombinerar den ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarheten på ett bra och spännande sätt.

Lästips:

Gatans röster – kör

Gatans röster sjunger för livet

Körsång. Starka viljor. Starka känslor. Starka karaktärer. När medlemmarna i kören Gatans röster, tar ton vibrerar lokalen av energi. Gamla låtar får helt ny innebörd.

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.