Transportgatan 7 i Göteborg.
Close
Ett halvdussin åkerier och en dieselmack samsas på adressen Transportgatan 7 i Göteborg. Ett av företagen är Trans Cargo.
Close

Snabba cash i åkeribranschen

Fönstret lyser svagt i kontorsbaracken. Ett par dragbilar står parkerade innanför staketet. Inget skvallrar om att åkeriets ägare står åtalade för grova ekobrott. Trans Cargo är ännu en härva i en bransch där mycket pengar är i omlopp och kraven närmast obefintliga för den som vill starta eget.

Det är fredagen den 15 januari 2016. Göteborgs tingsrätt har precis avslutat rättegången mot huvudmännen i Trans Cargo transport & spedition i Göteborg.

Åklagaren yrkar på fängelse för luftfakturor, svarta löner till chaufförerna och momsfiffel. Sammanlagt har företaget blåst staten på 14 miljoner kronor i skatter och avgifter, hävdar åklagaren.

Fast rättegången väcker frågor. Det gör polisens 1 200 sidor långa förundersökning också.

Totalt tre personer åtalas – åkarparet och en målvakt. Men vem bär egentligen huvudansvaret för fifflet? Var det hustrun trots allt? Hon som tagit på sig rollen som företrädare i bolaget? Som samtidigt haft ansvar för sju barn hemma.

Vilken roll hade egentligen transport­ledaren? Och speditören som själv betalade ut löner när chaufförerna ställde bilarna i protest mot utebliven betalning? Har revisorn skött sitt jobb, som inte ens kollade om det fanns fler bankkonton i företaget? Dolda konton som användes för att slussa miljontals kronor till Spanien.

Dragbilsåkeriet Trans Cargo startades 2003, med Johan som huvudman (fingerat namn). Fast Johan kunde inte själv stå för bolaget eller trafiktillståndet. Han har tidigare drivit flera åkerier i konkurs.

I ett av de kraschade bolagen fick Svenssons egen mamma, 75 år, hoppa in som företrädare. Som tack dömdes hon senare för bokföringsbrott.

Johan har också en barndomskompis, vi kan kalla honom Ronny. En perfekt målvakt. Ronny har grava alkoholproblem och bedöms som intellektuellt funktionshindrad. Han har genom åren förmåtts eller lurats att kliva in i flera av Johans bolagsstyrelser.

I november 2012 dömdes Ronny till åtta månaders fängelse för grovt bokföringsbrott och en serie rattfyllor.

En detalj förtjänar att nämnas. Ronny hamnade så småningom i Göteborgs kommuns omvårdnad. Han blev då placerad i så kallad daglig verksamhet. Hos Trans Cargo. Med åkeriledningen som handledare. Som bäddat för nya målvaktuppdrag ska det visa sig.

Tillbaka till Trans Cargo och historiken. Vi är framme vid 2005 och Johans hustru står nu som ensam företrädare i bolaget.

Trafiken snurrar på. Som mest finns uppåt 40 dragbilar i stallet.

Fast på senhösten 2005 händer en olycka. En av chaufförerna blir påkörd av en truck och skadas allvarligt. Föraren inser att det saknas kollektivavtal och försäkringar och kontaktar facket.

Transport går in och kräver avtal. Åkeriet vägrar. Först när facket utlyser blockad går Trans Cargo med på att teckna kollektivavtal.

Det är en skenmanöver. Efter uppgörelsen med facket flyttar Trans Cargo snabbt över chaufförerna till olika brevlådeföretag i England, Danmark eller Baltikum. Bolag som kontrolleras av Johan eller släktingar till honom. I tre av bolagen får målvakten Ronny ta plats som vd.

Skatteverket börjar nysta i affärerna. Den första razzian görs redan 2014 i åkeriets lokaler. Utredarna beslagtar mängder av handlingar, bland annat luftfakturor som ställs ut från brevlådeföretagen. Räkningar som skulle ge sken av Trans Cargo köpt in chaufförtjänster från bemanningsföretag.

Underlagen till fakturorna är knapphändiga. Ofta står det bara: ”Utförda uppdrag enl ök”.

Det ser onekligen lite lustigt ut när man tittar på fakturorna från ett av brevlådeföretagen, Auto continent. På raden för ”referens” står hustrun som köpare och maken Johan som säljare av chaufförstjänsterna.

Lönerna till förarna är ett kapitel för sig. De är i huvudsak svarta och har i stor utsträckning betalats ut via målvakten Ronnys privata bankkonto.

Trans Cargo kör för flera olika speditörer. Många av fakturorna som åkeriet skickar i väg till dem säljs omedelbart vidare till finansbolaget J I Finance, som tar 1–2 procent för att driva in ”skulden”.

Det kan vara ett sätt för seriösa småfirmor att snabbare få betalt för utfört jobb.

I Trans Cargo blir det en metod att gömma undan pengar. Stora summor som kommer via J I Finance styrs in på ett dolt, oredovisat konto.

Det dröjer fram till oktober 2015 innan Johan häktas. Han misstänks för grova skattebrott, bokföringsbrott och penning­tvätt under åren 2012 till 2014. I paketet ingår svarta löner för minst 20 chaufförer och fyra miljoner kronor som styrts rakt ner i företagsledarens egen ficka. Utan att det bokförts.

En serie förhör inleds. Johan nekar till brott och påstår att det är hustrun som ansvarat för Trans Cargo. Hon har samarbetat med trafikledaren på kontoret, hävdar Johan. Själv har han bara hjälpt till att göra ”vissa betalningar”. Han uppger även att han inte kan identifiera en enda av chaufförerna på Trans Cargo. Inte annat än hans egen bror, som kör en av dragbilarna.

Den 10 oktober 2015 är det hustruns tur att förhöras av polisen. Hon har ensam stått för Trans Cargo och för trafiktillståndet i tio år. Utredarna förklarar att hon nu är ansvarig för svarta löner på åtta miljoner, momsfiffel på 1,7 miljoner och för att ha fört över 3,5 miljoner till privata konton i Spanien. Hon har heller inte deklarerat för en egen inkomst på 550 000 kronor.

När anklagelserna lästs upp faller hon i gråt. Säger:

”Jag är väldigt chockad.”

Vad är det som chockat dig, undrar utredaren.

”Allt. Skulle jag ha tjänat 500 000 kronor? Jag förstår inte vad det kommer från?”

För polisen uppger hustrun att hon aldrig jobbat med Trans Cargo. Under de aktuella åren har hon mest varit föräldraledig. Med parets sju barn mellan tre och 20 år.

I de fortsatta förhören uppger hustrun att hon inte betalat några räkningar, att hon över huvud taget inte haft tillgång till kontona och inte ens haft nyckel till åkeriets lokaler. I stället har hon skrivit på fullmakter som givit maken total kontroll.

När hon blir klar över att maken skyller på henne och sannolikt förfalskat hennes namnteckning kommer nya tårar:

”Jag blir väldigt ledsen… riskerar vår familj. Han har lurat mig. Han har lurat mig något så fruktansvärt.”

I början av december 2015 försattes Trans Cargo i konkurs. Två månader senare rullade dragbilarna fortfarande – nu i det nybildade bolaget Transcargo Sweden AB. Som företrädare sitter Johans dotter, 20 år gammal, och brodern. Han som är chaufför.

Flera källor uppger för Transport­arbetaren att verksamheten drivs via samma transportledare som tidigare och att Johan då och då syns vid åkeriet på Transportgatan 7. Vem driver verksamheten? Var är chaufförerna anställda?

Den 20-åriga dottern är i dag den enda som har ett offentligt mobilnummer. När Transportarbetaren ringer lägger hon på luren efter tre sekunder, utan kommentar.

Vi har också skickat sms till dottern och bett om kontakt. Med henne och med Johan och hans hustru. Något svar kommer aldrig.

Tingsrättens dom skulle ha fallit den 12 februari. Den sköts upp i sista stund, till den 26 februari. Orsaken är hög arbetsbelastningen i rätten, uppger notarien.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.