Transportgatan 7 i Göteborg.
Close
Ett halvdussin åkerier och en dieselmack samsas på adressen Transportgatan 7 i Göteborg. Ett av företagen är Trans Cargo.
Close

Snabba cash i åkeribranschen

Fönstret lyser svagt i kontorsbaracken. Ett par dragbilar står parkerade innanför staketet. Inget skvallrar om att åkeriets ägare står åtalade för grova ekobrott. Trans Cargo är ännu en härva i en bransch där mycket pengar är i omlopp och kraven närmast obefintliga för den som vill starta eget.

Det är fredagen den 15 januari 2016. Göteborgs tingsrätt har precis avslutat rättegången mot huvudmännen i Trans Cargo transport & spedition i Göteborg.

Åklagaren yrkar på fängelse för luftfakturor, svarta löner till chaufförerna och momsfiffel. Sammanlagt har företaget blåst staten på 14 miljoner kronor i skatter och avgifter, hävdar åklagaren.

Fast rättegången väcker frågor. Det gör polisens 1 200 sidor långa förundersökning också.

Totalt tre personer åtalas – åkarparet och en målvakt. Men vem bär egentligen huvudansvaret för fifflet? Var det hustrun trots allt? Hon som tagit på sig rollen som företrädare i bolaget? Som samtidigt haft ansvar för sju barn hemma.

Vilken roll hade egentligen transport­ledaren? Och speditören som själv betalade ut löner när chaufförerna ställde bilarna i protest mot utebliven betalning? Har revisorn skött sitt jobb, som inte ens kollade om det fanns fler bankkonton i företaget? Dolda konton som användes för att slussa miljontals kronor till Spanien.

Dragbilsåkeriet Trans Cargo startades 2003, med Johan som huvudman (fingerat namn). Fast Johan kunde inte själv stå för bolaget eller trafiktillståndet. Han har tidigare drivit flera åkerier i konkurs.

I ett av de kraschade bolagen fick Svenssons egen mamma, 75 år, hoppa in som företrädare. Som tack dömdes hon senare för bokföringsbrott.

Johan har också en barndomskompis, vi kan kalla honom Ronny. En perfekt målvakt. Ronny har grava alkoholproblem och bedöms som intellektuellt funktionshindrad. Han har genom åren förmåtts eller lurats att kliva in i flera av Johans bolagsstyrelser.

I november 2012 dömdes Ronny till åtta månaders fängelse för grovt bokföringsbrott och en serie rattfyllor.

En detalj förtjänar att nämnas. Ronny hamnade så småningom i Göteborgs kommuns omvårdnad. Han blev då placerad i så kallad daglig verksamhet. Hos Trans Cargo. Med åkeriledningen som handledare. Som bäddat för nya målvaktuppdrag ska det visa sig.

Tillbaka till Trans Cargo och historiken. Vi är framme vid 2005 och Johans hustru står nu som ensam företrädare i bolaget.

Trafiken snurrar på. Som mest finns uppåt 40 dragbilar i stallet.

Fast på senhösten 2005 händer en olycka. En av chaufförerna blir påkörd av en truck och skadas allvarligt. Föraren inser att det saknas kollektivavtal och försäkringar och kontaktar facket.

Transport går in och kräver avtal. Åkeriet vägrar. Först när facket utlyser blockad går Trans Cargo med på att teckna kollektivavtal.

Det är en skenmanöver. Efter uppgörelsen med facket flyttar Trans Cargo snabbt över chaufförerna till olika brevlådeföretag i England, Danmark eller Baltikum. Bolag som kontrolleras av Johan eller släktingar till honom. I tre av bolagen får målvakten Ronny ta plats som vd.

Skatteverket börjar nysta i affärerna. Den första razzian görs redan 2014 i åkeriets lokaler. Utredarna beslagtar mängder av handlingar, bland annat luftfakturor som ställs ut från brevlådeföretagen. Räkningar som skulle ge sken av Trans Cargo köpt in chaufförtjänster från bemanningsföretag.

Underlagen till fakturorna är knapphändiga. Ofta står det bara: ”Utförda uppdrag enl ök”.

Det ser onekligen lite lustigt ut när man tittar på fakturorna från ett av brevlådeföretagen, Auto continent. På raden för ”referens” står hustrun som köpare och maken Johan som säljare av chaufförstjänsterna.

Lönerna till förarna är ett kapitel för sig. De är i huvudsak svarta och har i stor utsträckning betalats ut via målvakten Ronnys privata bankkonto.

Trans Cargo kör för flera olika speditörer. Många av fakturorna som åkeriet skickar i väg till dem säljs omedelbart vidare till finansbolaget J I Finance, som tar 1–2 procent för att driva in ”skulden”.

Det kan vara ett sätt för seriösa småfirmor att snabbare få betalt för utfört jobb.

I Trans Cargo blir det en metod att gömma undan pengar. Stora summor som kommer via J I Finance styrs in på ett dolt, oredovisat konto.

Det dröjer fram till oktober 2015 innan Johan häktas. Han misstänks för grova skattebrott, bokföringsbrott och penning­tvätt under åren 2012 till 2014. I paketet ingår svarta löner för minst 20 chaufförer och fyra miljoner kronor som styrts rakt ner i företagsledarens egen ficka. Utan att det bokförts.

En serie förhör inleds. Johan nekar till brott och påstår att det är hustrun som ansvarat för Trans Cargo. Hon har samarbetat med trafikledaren på kontoret, hävdar Johan. Själv har han bara hjälpt till att göra ”vissa betalningar”. Han uppger även att han inte kan identifiera en enda av chaufförerna på Trans Cargo. Inte annat än hans egen bror, som kör en av dragbilarna.

Den 10 oktober 2015 är det hustruns tur att förhöras av polisen. Hon har ensam stått för Trans Cargo och för trafiktillståndet i tio år. Utredarna förklarar att hon nu är ansvarig för svarta löner på åtta miljoner, momsfiffel på 1,7 miljoner och för att ha fört över 3,5 miljoner till privata konton i Spanien. Hon har heller inte deklarerat för en egen inkomst på 550 000 kronor.

När anklagelserna lästs upp faller hon i gråt. Säger:

”Jag är väldigt chockad.”

Vad är det som chockat dig, undrar utredaren.

”Allt. Skulle jag ha tjänat 500 000 kronor? Jag förstår inte vad det kommer från?”

För polisen uppger hustrun att hon aldrig jobbat med Trans Cargo. Under de aktuella åren har hon mest varit föräldraledig. Med parets sju barn mellan tre och 20 år.

I de fortsatta förhören uppger hustrun att hon inte betalat några räkningar, att hon över huvud taget inte haft tillgång till kontona och inte ens haft nyckel till åkeriets lokaler. I stället har hon skrivit på fullmakter som givit maken total kontroll.

När hon blir klar över att maken skyller på henne och sannolikt förfalskat hennes namnteckning kommer nya tårar:

”Jag blir väldigt ledsen… riskerar vår familj. Han har lurat mig. Han har lurat mig något så fruktansvärt.”

I början av december 2015 försattes Trans Cargo i konkurs. Två månader senare rullade dragbilarna fortfarande – nu i det nybildade bolaget Transcargo Sweden AB. Som företrädare sitter Johans dotter, 20 år gammal, och brodern. Han som är chaufför.

Flera källor uppger för Transport­arbetaren att verksamheten drivs via samma transportledare som tidigare och att Johan då och då syns vid åkeriet på Transportgatan 7. Vem driver verksamheten? Var är chaufförerna anställda?

Den 20-åriga dottern är i dag den enda som har ett offentligt mobilnummer. När Transportarbetaren ringer lägger hon på luren efter tre sekunder, utan kommentar.

Vi har också skickat sms till dottern och bett om kontakt. Med henne och med Johan och hans hustru. Något svar kommer aldrig.

Tingsrättens dom skulle ha fallit den 12 februari. Den sköts upp i sista stund, till den 26 februari. Orsaken är hög arbetsbelastningen i rätten, uppger notarien.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.