Close
Taxiförarna väntar på kunder vid Stockholms Centralstation.
Close

Smittrisk vardag för taxichaufförerna

Taxi. Solen skiner på taxibilarna vid den stora ingången till Stockholms centralstation. Rent ekonomiskt är det fortfarande ett mörker. Varje kund är önskvärd, men kan också vara den som skickar förarna in i en sjukdom som kan vara livsfarlig.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud. Hon vill att alla bilar ska ha skydd mellan fram- och baksäte. Foto: John Antonsson.

Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm, och Olivera Pobra, regionalt skyddsombud, försöker få en bild av hur många bilar som har ett skydd uppsatt mellan fram- och baksätet.

Taxi Stockholm har 1 035 åkerier anslutna. Alla med kollektivavtal. Om Olivera Pobra skulle besöka samtliga för att undersöka om de har satt upp plexiglas skulle det ta, en stund. Dessuom kommer hon bara in där medlemmar finns.

– Vi försökte samarbeta med Taxi Stockholms växel och först träffades vi och kom överens om att de skulle sätta upp plexiglas i alla bilar. Men sedan återkom de och sa att de inte är arbetsgivare och inte har rätt att fatta den typen av beslut, säger Olivera Pobra. Vi har skickat ärendet till Arbetsmiljöverket så får de avgöra frågan.

Vissa taxichaufförer vittnar om något bättre tider. Restriktionerna i samhället är kanske samma, men människors inställning har blivit annorlunda. Körningarna från Stureplans krogar och andra nöjesresor har blivit något fler. Vasagatan har blivit sitt vanliga kötunga jag. För bara en månad sedan var det närmast fri gata från Mälarens strand till Norra Bantorget

Olivera Pobra och Saied Tagavi går mellan bilarna och pratar med chaufförerna. Tagavi känner flera av dem sedan tidigare, han är också chaufför på ett åkeri som kör för Taxi Stockholm. Det finns tid att snacka. Minuterna är många, och långa, mellan kunderna.

En chaufför visar plexiglaset som satts upp mellan fram- och baksätet.

– Det är bra. Men om någon drar bak stolen för fort eller sparkar kan det gå sönder, säger han.

Taxi Stockholm har godkänt och rekommenderat den här typen av plexiskydd. Men det finns inga krav. Foto: John Antonsson.

En annan chaufför berättar om ett plexiglas som gått sönder efter att en kund slagit i det.

– Kunden har alltid rätt, säger Olivera Pobra och ler.

Knappt hälften av bilarna har satt upp plexiglasen, det är frivilligt för varje åkeri. De anställda chaufförer Transportarbetaren pratar med vill ha dem. Men även för dem som har skydd kvarstår problemet att kunderna vill sitta fram. Det säger alla.

Åkaren Abdul Amir har satt upp ett eget skydd mellan fram- och baksäte. Foto: John Antonsson

Abdul Amir är åkare på Cabonlineväxeln Taxi Kurir och ensam förare i bilen. Han får inte ut en spänn från växeln just nu, avgiften överstiger intäkterna. Att köpa dyrt plexiglas var det inte tal om. I stället körde han ut till Biltema och köpte plast och blå klämmor för att garantera att skynket skulle sitta uppe. Kollegor tittar och tycker att det ser bra ut. Den stora fördelen är att den mjuka plasten följer med när stolar flyttas fram och bak.

– Det kostade 260 kronor, om jag inte köpt klämmorna hade det kostat mycket mindre.

–Jag har satt upp en skylt om att de ska sitta där bak. En kund sa att hon verkligen ville sitta där framme, men jag vägrar.

Skyddet har åkaren gjort själv med grejer från Biltema. 260 kronor kostade det. Foto: John Antonsson.

Killen som sköter taxikön tycker att det är rätt lugnt nu.

– De flesta taxiförarna är väldigt bra på att se till att kunderna kommer till bilen som är först i kö. De löser det ganska snyggt, de kör inte in mycket just nu.

Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Foto: John Antonsson.

– Bra att någon bryr sig om oss! säger en förare till Saied Tagavi.

– Jag kör också taxi. Vi måste bry oss och vi måste bli fler. Det här är bara början, det kommer att bli värre, svarar Tagavi.

Chauffören som inte vill att vi skriver hans namn vet hur det är. En bra kassa är på 1 000 kronor nu. Kunder som struntar i säkerheten och vill sitta fram.

Han vet. En dag i mars. En kund satt fram och hostade. Det är lugnt, sa kunden, jag är bara förkyld.

– Tio dagar senare var jag på sjukhuset. Sammanlagt var jag borta från jobbet i sex veckor.

– Det är en hemsk sjukdom, du har ingen kraft i kroppen. Det kändes hela tiden som att jag just varit på gymmet i tio timmar. Det kändes som att jag hade en eld i min mage. Jag känner personer som inte känner smak. De som inte hör. Det blir bättre, men det tar lång, lång tid.

När smittan var borta sa läkaren att föraren kunde vara sjukskriven i två veckor till.

– Jag kunde inte göra någonting. Jag orkade ingenting. Att gå till bilen var som att ha gått i tio kilometer. Han sa att jag kunde be kunderna att lyfta sina egna väskor. Jag frågade vad han gått för utbildning för att bli läkare. Lyfta väskorna själva? Jag fick vara hemma i tre veckor. Det är fortfarande jobbigt. Men jag vet att det kan vara värre. Jag känner dem som har dött.

Hur har du det på jobbet? Dela med dig i kommentarerna eller mejla artikelförfattaren!

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. "Johan":
    12 juni, 2020

    Utmärkt reportage av John Antonsson. Det som jag upplever som det största problemet är de stora taxibolagens ovilja att hålla sina förare och åkare informerade. Det informationsflöde man erbjuds är bristfälligt och kritiska reportage, eller rena djupdykningar i taxinäringens mörkaste vrår, hänvisar/länkar man aldrig till. Istället är allt bara "glatt och positivt och inga problem alls" vilket borde vara rejäla varningsklockor för alla oss som kör. Människor måste lära sig att tänka kritiskt, våga ifrågasätta och framför allt inse att när något inte rapporteras på ett öppet sätt, så finns det alltid en dold agenda. Mitt tips: KRÄV av ditt taxibolag att få KORREKT information. Säger de att "de just nu inte har något att komma med" så ljuger de. Våga ställa kritiska följdfrågor! Det är din hälsa och ditt liv det handlar om och så bra betalt är inte taxiyrket att det är värt att hamna i respirator för. Ta hand om er!

  2. Marianne Klarberg:
    10 juni, 2020

    Min åkare frågade mig hur jag ville göra med skydd mellan fram och baksäte (plexi). Jag sa att jag inte tyckte att det var en bra idé eftersom jag kör omsorgsresor till största delen och alla mina resenärer har s.k. funktionsvariaioner. Det betyder att jag behöver kunna kommunicera med den/de som sitter i baksätet, jag behöver kunna höra vad de eventuellt hittar på där bak för att kunna stävja eventuella påhitt.

    Jag har en fast slinga med någon enstaka variation ibland.

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.