Close
Taxiförarna väntar på kunder vid Stockholms Centralstation.
Close

Smittrisk vardag för taxichaufförerna

Taxi. Solen skiner på taxibilarna vid den stora ingången till Stockholms centralstation. Rent ekonomiskt är det fortfarande ett mörker. Varje kund är önskvärd, men kan också vara den som skickar förarna in i en sjukdom som kan vara livsfarlig.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud. Hon vill att alla bilar ska ha skydd mellan fram- och baksäte. Foto: John Antonsson.

Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm, och Olivera Pobra, regionalt skyddsombud, försöker få en bild av hur många bilar som har ett skydd uppsatt mellan fram- och baksätet.

Taxi Stockholm har 1 035 åkerier anslutna. Alla med kollektivavtal. Om Olivera Pobra skulle besöka samtliga för att undersöka om de har satt upp plexiglas skulle det ta, en stund. Dessuom kommer hon bara in där medlemmar finns.

– Vi försökte samarbeta med Taxi Stockholms växel och först träffades vi och kom överens om att de skulle sätta upp plexiglas i alla bilar. Men sedan återkom de och sa att de inte är arbetsgivare och inte har rätt att fatta den typen av beslut, säger Olivera Pobra. Vi har skickat ärendet till Arbetsmiljöverket så får de avgöra frågan.

Vissa taxichaufförer vittnar om något bättre tider. Restriktionerna i samhället är kanske samma, men människors inställning har blivit annorlunda. Körningarna från Stureplans krogar och andra nöjesresor har blivit något fler. Vasagatan har blivit sitt vanliga kötunga jag. För bara en månad sedan var det närmast fri gata från Mälarens strand till Norra Bantorget

Olivera Pobra och Saied Tagavi går mellan bilarna och pratar med chaufförerna. Tagavi känner flera av dem sedan tidigare, han är också chaufför på ett åkeri som kör för Taxi Stockholm. Det finns tid att snacka. Minuterna är många, och långa, mellan kunderna.

En chaufför visar plexiglaset som satts upp mellan fram- och baksätet.

– Det är bra. Men om någon drar bak stolen för fort eller sparkar kan det gå sönder, säger han.

Taxi Stockholm har godkänt och rekommenderat den här typen av plexiskydd. Men det finns inga krav. Foto: John Antonsson.

En annan chaufför berättar om ett plexiglas som gått sönder efter att en kund slagit i det.

– Kunden har alltid rätt, säger Olivera Pobra och ler.

Knappt hälften av bilarna har satt upp plexiglasen, det är frivilligt för varje åkeri. De anställda chaufförer Transportarbetaren pratar med vill ha dem. Men även för dem som har skydd kvarstår problemet att kunderna vill sitta fram. Det säger alla.

Åkaren Abdul Amir har satt upp ett eget skydd mellan fram- och baksäte. Foto: John Antonsson

Abdul Amir är åkare på Cabonlineväxeln Taxi Kurir och ensam förare i bilen. Han får inte ut en spänn från växeln just nu, avgiften överstiger intäkterna. Att köpa dyrt plexiglas var det inte tal om. I stället körde han ut till Biltema och köpte plast och blå klämmor för att garantera att skynket skulle sitta uppe. Kollegor tittar och tycker att det ser bra ut. Den stora fördelen är att den mjuka plasten följer med när stolar flyttas fram och bak.

– Det kostade 260 kronor, om jag inte köpt klämmorna hade det kostat mycket mindre.

–Jag har satt upp en skylt om att de ska sitta där bak. En kund sa att hon verkligen ville sitta där framme, men jag vägrar.

Skyddet har åkaren gjort själv med grejer från Biltema. 260 kronor kostade det. Foto: John Antonsson.

Killen som sköter taxikön tycker att det är rätt lugnt nu.

– De flesta taxiförarna är väldigt bra på att se till att kunderna kommer till bilen som är först i kö. De löser det ganska snyggt, de kör inte in mycket just nu.

Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Foto: John Antonsson.

– Bra att någon bryr sig om oss! säger en förare till Saied Tagavi.

– Jag kör också taxi. Vi måste bry oss och vi måste bli fler. Det här är bara början, det kommer att bli värre, svarar Tagavi.

Chauffören som inte vill att vi skriver hans namn vet hur det är. En bra kassa är på 1 000 kronor nu. Kunder som struntar i säkerheten och vill sitta fram.

Han vet. En dag i mars. En kund satt fram och hostade. Det är lugnt, sa kunden, jag är bara förkyld.

– Tio dagar senare var jag på sjukhuset. Sammanlagt var jag borta från jobbet i sex veckor.

– Det är en hemsk sjukdom, du har ingen kraft i kroppen. Det kändes hela tiden som att jag just varit på gymmet i tio timmar. Det kändes som att jag hade en eld i min mage. Jag känner personer som inte känner smak. De som inte hör. Det blir bättre, men det tar lång, lång tid.

När smittan var borta sa läkaren att föraren kunde vara sjukskriven i två veckor till.

– Jag kunde inte göra någonting. Jag orkade ingenting. Att gå till bilen var som att ha gått i tio kilometer. Han sa att jag kunde be kunderna att lyfta sina egna väskor. Jag frågade vad han gått för utbildning för att bli läkare. Lyfta väskorna själva? Jag fick vara hemma i tre veckor. Det är fortfarande jobbigt. Men jag vet att det kan vara värre. Jag känner dem som har dött.

Hur har du det på jobbet? Dela med dig i kommentarerna eller mejla artikelförfattaren!

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. "Johan":
    12 juni, 2020

    Utmärkt reportage av John Antonsson. Det som jag upplever som det största problemet är de stora taxibolagens ovilja att hålla sina förare och åkare informerade. Det informationsflöde man erbjuds är bristfälligt och kritiska reportage, eller rena djupdykningar i taxinäringens mörkaste vrår, hänvisar/länkar man aldrig till. Istället är allt bara "glatt och positivt och inga problem alls" vilket borde vara rejäla varningsklockor för alla oss som kör. Människor måste lära sig att tänka kritiskt, våga ifrågasätta och framför allt inse att när något inte rapporteras på ett öppet sätt, så finns det alltid en dold agenda. Mitt tips: KRÄV av ditt taxibolag att få KORREKT information. Säger de att "de just nu inte har något att komma med" så ljuger de. Våga ställa kritiska följdfrågor! Det är din hälsa och ditt liv det handlar om och så bra betalt är inte taxiyrket att det är värt att hamna i respirator för. Ta hand om er!

  2. Marianne Klarberg:
    10 juni, 2020

    Min åkare frågade mig hur jag ville göra med skydd mellan fram och baksäte (plexi). Jag sa att jag inte tyckte att det var en bra idé eftersom jag kör omsorgsresor till största delen och alla mina resenärer har s.k. funktionsvariaioner. Det betyder att jag behöver kunna kommunicera med den/de som sitter i baksätet, jag behöver kunna höra vad de eventuellt hittar på där bak för att kunna stävja eventuella påhitt.

    Jag har en fast slinga med någon enstaka variation ibland.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.