Smitningar stort problem för många mackägare

Smitnota. Förra året smet 43 000 kunder från tankningsnotan på landets 1 200 privatägda mackar. I snitt hade de tankat för 580 kronor. Totalt var förlusten 25 miljoner kronor.

– Det är ett stort avbräck för stationerna. Men det allvarligaste är ändå arbetsmiljörisken. Det är stressande att hela tiden hålla ett vakande öka på pumparna. Vi har också haft allvarliga skador när personal försökt stoppa smitare, säger Robert Dimmlich, vd för branschorganisationen Svensk Bensinhandel.

Organisationen gör fortlöpande enkäter bland mackägarna om smitningar, rån och stölder. 2016 utsattes stationerna alltså för drygt 43 000 smitningar. Av dem polisanmäldes bara omkring 60 procent.

En orsak är att polisen tar lätt på anmälningarna, enligt Robert Dimmlich:

– Av smitningarna var det bara omkring 1 000 som utreddes av polisen. Andelen gärningsmän som fälls i domstol är så liten att den inte ens syns i vår statistik.

Undersökningar från tidigare år visar att det finns tre huvudtyper av smitare:

  • De förslagna som planerar för att inte betala. Gruppen står för grovt räknat hälften av fallen. Här har gärningsmännen inte sällan falskskyltade bilar.
  • Tillfällighetstjuven – personen som får ett infall och tror sig kunna sticka i väg osedd. Utgör en fjärdedel av smitningarna.
  • Sista fjärdedelen är kunder som faktiskt glömmer notan när de står framför kaffet och korven. En del vänder om när de själva inser misstaget eller kommer snabbt tillbaka när mackpersonalen ringer upp dem.

Enkäterna bland mackarna avslöjar också att smitarna gärna slår till när det är rusning på mackarna, det vill säga på morgonen eller mellan klockan 16 och 18 på sena eftermiddagen.

Geografiskt finns det skillnader. Glesbygdsmackarna är nästan helt befriade från smitningar. Mest utsatta är stationer i storstäder och längs stora trafikleder.

Stationerna har i många år försökt hitta motmedel. Det mest effektiva är pumpar som bara tar kort och förskottsbetalning inne på macken.

Fast branschen har varit skeptisk till de lösningarna. Skälet är att kunden inte i samma utsträckning kommer in i butiken och frestas att köpa exempelvis kaffe och bulle. Vinsten på drivmedlen är marginell och mackarna lever i hög grad på snabbmaten.

CircleK har i nuläget infört förskottsbetalning på 25 procent av stationerna, när kunder vill betala kontant.

– Det vi noterat är att smitningarna inte upphör. Gärningsmännen byter bara station, säger Robert Dimmlich, som återkommer till arbetsmiljörisken.

Anställda uppmanas regelmässigt att inte handgripligen försöka stoppa tjuvar och smitare.

– Tyvärr har vi ändå haft åtskilliga fall där man sprungit ut och försökt ingripa. En stationsföreståndare fastnade med kläderna i smitarens bildörr och släpades med flera hundra meter. Han låg på sjukhus i tre månader.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Transportarbetarens logga

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.