Smitningar stort problem för många mackägare

Smitnota. Förra året smet 43 000 kunder från tankningsnotan på landets 1 200 privatägda mackar. I snitt hade de tankat för 580 kronor. Totalt var förlusten 25 miljoner kronor.

– Det är ett stort avbräck för stationerna. Men det allvarligaste är ändå arbetsmiljörisken. Det är stressande att hela tiden hålla ett vakande öka på pumparna. Vi har också haft allvarliga skador när personal försökt stoppa smitare, säger Robert Dimmlich, vd för branschorganisationen Svensk Bensinhandel.

Organisationen gör fortlöpande enkäter bland mackägarna om smitningar, rån och stölder. 2016 utsattes stationerna alltså för drygt 43 000 smitningar. Av dem polisanmäldes bara omkring 60 procent.

En orsak är att polisen tar lätt på anmälningarna, enligt Robert Dimmlich:

– Av smitningarna var det bara omkring 1 000 som utreddes av polisen. Andelen gärningsmän som fälls i domstol är så liten att den inte ens syns i vår statistik.

Undersökningar från tidigare år visar att det finns tre huvudtyper av smitare:

  • De förslagna som planerar för att inte betala. Gruppen står för grovt räknat hälften av fallen. Här har gärningsmännen inte sällan falskskyltade bilar.
  • Tillfällighetstjuven – personen som får ett infall och tror sig kunna sticka i väg osedd. Utgör en fjärdedel av smitningarna.
  • Sista fjärdedelen är kunder som faktiskt glömmer notan när de står framför kaffet och korven. En del vänder om när de själva inser misstaget eller kommer snabbt tillbaka när mackpersonalen ringer upp dem.

Enkäterna bland mackarna avslöjar också att smitarna gärna slår till när det är rusning på mackarna, det vill säga på morgonen eller mellan klockan 16 och 18 på sena eftermiddagen.

Geografiskt finns det skillnader. Glesbygdsmackarna är nästan helt befriade från smitningar. Mest utsatta är stationer i storstäder och längs stora trafikleder.

Stationerna har i många år försökt hitta motmedel. Det mest effektiva är pumpar som bara tar kort och förskottsbetalning inne på macken.

Fast branschen har varit skeptisk till de lösningarna. Skälet är att kunden inte i samma utsträckning kommer in i butiken och frestas att köpa exempelvis kaffe och bulle. Vinsten på drivmedlen är marginell och mackarna lever i hög grad på snabbmaten.

CircleK har i nuläget infört förskottsbetalning på 25 procent av stationerna, när kunder vill betala kontant.

– Det vi noterat är att smitningarna inte upphör. Gärningsmännen byter bara station, säger Robert Dimmlich, som återkommer till arbetsmiljörisken.

Anställda uppmanas regelmässigt att inte handgripligen försöka stoppa tjuvar och smitare.

– Tyvärr har vi ändå haft åtskilliga fall där man sprungit ut och försökt ingripa. En stationsföreståndare fastnade med kläderna i smitarens bildörr och släpades med flera hundra meter. Han låg på sjukhus i tre månader.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Transportarbetarens logga

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.