Illustration: Smarta hjälpredor i mobilen
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

Smarta hjälpredor i mobilen

Snabbkollen. Fipplar du med mobilen på arbetstid? Det finns en lång rad smarta appar som hjälper dig i jobbet, oavsett om du är väktare eller lastbilschaufför. Här är några av dem.

1. Buller (gratis)

Med Arbetsmiljöverkets app Buller kan du mäta hur mycket det låter omkring dig under arbetsdagen. Appen har en decibelmätare som fungerar ihop med telefonens mikrofon. Vill du kan du spara mätningen och jämföra olika platsers bullernivå. I appen finns också information om vilka bullernivåer som är skadliga och vad lagen säger om buller på jobbet.

 

2. Första hjälpen (gratis)

Vad ska du göra om någon i din omgivning får ett astmaanfall? Och hur känner man igen en hjärtinfarkt? De och många andra frågor får sina svar i Röda korsets app Första hjälpen. I appen
kan du också testa dina kunskaper, lära dig hur du förebygger till exempel förgiftning och snabbt slå upp information om hur du ska agera vid ett nödläge i andra länder än Sverige. Borde finnas i varje mobiltelefon.

 

3. Waze (gratis)

Kartappar finns det många, kanske använder du redan Google maps eller den inbyggda gps-appen i din telefon. Waze är också en navigationsapp men av lite annan typ. På samma sätt som Google maps visar den kartor och vägar. Men här finns också fullt med information om vad som händer på vägen i realtid tack vare över 30 miljoner användare. Som användare godkänner du att appen samlar in information om var du kör. Genom det kan den räkna ut på vilka vägar det är kö och vilken alternativ väg som är snabbare. Du kan också rapportera in trafikolyckor, och till och med vilken mack som har den billigaste bensinen. Information som sedan andra användare kan ta del av.

 

4. Lastsäkring (30 kronor)

Ibland är en app i telefonen flera gånger bättre än en lathund på papper. Ett exempel på det är Tyas app Lastsäkring. Där finns all information du behöver för att lastsäkra rätt, instruktionsfilmer och en räknare som hjälper dig att ta fram exakt antal surrningar. Du anger metod, mått på godset och värden för din utrustning. Räknaren gör alla beräkningar åt dig och du får svaren direkt.

 

5. Fler appar för lastbilsförare …

ADR farligt gods (29 kronor för Android): All information du behöver när du kör farligt gods.

Trucker timer (38 kronor för android, 65 kronor för Iphone): Håller koll på kör- och vilotiderna.

LUP trucker (gratis, finns bara för Iphone): Få koll på var det finns höjdbegränsningar längs körvägen och var du kan stanna för att lasta och lossa.

Truck parking (gratis): Visar var du kan parkera med lastbilen. En smart funktion gör att du kan knappa in hur lång tid du har kvar av körtiden så kommer appen med lämpliga förslag på rastplatser.

 

6. Facebook

Facebook har väl inte undgått någon, och kanske inte heller att det finns som app för mobilen. Men visste du att där också finns mycket matnyttig och kul jobbrelaterad information? Bäst är kanske alla yrkesrelaterade grupper du kan gå med i, som Kollegor på väg, Queen of the road och Sveriges förenade taxichaufförer stöts och blöts yrkesfrågor, politik och digitalt småprat.

Där finns också grupper för den som söker jobb i en viss bransch. Glöm inte heller att gå in på Transports avdelningars olika Facebook-sidor eller grupper. Och så Transportarbetaren förstås.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

”Visst finns tekniken”

Debatt. Utlåtandet att det inte finns ny teknik som skulle kunna ersätta dagens bensin och diesellastbilar känns ytterst märkligt. Tekniken är det minsta problemet, det handlar om ambitionen och politiska beslut. Det skriver Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transports avdelning 3 (Göteborg), i en replik på Transports remissvar till ”Fossilfrihet på väg” (SOU 2013:84)

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.