Illustration: Smarta hjälpredor i mobilen
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

Smarta hjälpredor i mobilen

Snabbkollen. Fipplar du med mobilen på arbetstid? Det finns en lång rad smarta appar som hjälper dig i jobbet, oavsett om du är väktare eller lastbilschaufför. Här är några av dem.

1. Buller (gratis)

Med Arbetsmiljöverkets app Buller kan du mäta hur mycket det låter omkring dig under arbetsdagen. Appen har en decibelmätare som fungerar ihop med telefonens mikrofon. Vill du kan du spara mätningen och jämföra olika platsers bullernivå. I appen finns också information om vilka bullernivåer som är skadliga och vad lagen säger om buller på jobbet.

 

2. Första hjälpen (gratis)

Vad ska du göra om någon i din omgivning får ett astmaanfall? Och hur känner man igen en hjärtinfarkt? De och många andra frågor får sina svar i Röda korsets app Första hjälpen. I appen
kan du också testa dina kunskaper, lära dig hur du förebygger till exempel förgiftning och snabbt slå upp information om hur du ska agera vid ett nödläge i andra länder än Sverige. Borde finnas i varje mobiltelefon.

 

3. Waze (gratis)

Kartappar finns det många, kanske använder du redan Google maps eller den inbyggda gps-appen i din telefon. Waze är också en navigationsapp men av lite annan typ. På samma sätt som Google maps visar den kartor och vägar. Men här finns också fullt med information om vad som händer på vägen i realtid tack vare över 30 miljoner användare. Som användare godkänner du att appen samlar in information om var du kör. Genom det kan den räkna ut på vilka vägar det är kö och vilken alternativ väg som är snabbare. Du kan också rapportera in trafikolyckor, och till och med vilken mack som har den billigaste bensinen. Information som sedan andra användare kan ta del av.

 

4. Lastsäkring (30 kronor)

Ibland är en app i telefonen flera gånger bättre än en lathund på papper. Ett exempel på det är Tyas app Lastsäkring. Där finns all information du behöver för att lastsäkra rätt, instruktionsfilmer och en räknare som hjälper dig att ta fram exakt antal surrningar. Du anger metod, mått på godset och värden för din utrustning. Räknaren gör alla beräkningar åt dig och du får svaren direkt.

 

5. Fler appar för lastbilsförare …

ADR farligt gods (29 kronor för Android): All information du behöver när du kör farligt gods.

Trucker timer (38 kronor för android, 65 kronor för Iphone): Håller koll på kör- och vilotiderna.

LUP trucker (gratis, finns bara för Iphone): Få koll på var det finns höjdbegränsningar längs körvägen och var du kan stanna för att lasta och lossa.

Truck parking (gratis): Visar var du kan parkera med lastbilen. En smart funktion gör att du kan knappa in hur lång tid du har kvar av körtiden så kommer appen med lämpliga förslag på rastplatser.

 

6. Facebook

Facebook har väl inte undgått någon, och kanske inte heller att det finns som app för mobilen. Men visste du att där också finns mycket matnyttig och kul jobbrelaterad information? Bäst är kanske alla yrkesrelaterade grupper du kan gå med i, som Kollegor på väg, Queen of the road och Sveriges förenade taxichaufförer stöts och blöts yrkesfrågor, politik och digitalt småprat.

Där finns också grupper för den som söker jobb i en viss bransch. Glöm inte heller att gå in på Transports avdelningars olika Facebook-sidor eller grupper. Och så Transportarbetaren förstås.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

”Visst finns tekniken”

Debatt. Utlåtandet att det inte finns ny teknik som skulle kunna ersätta dagens bensin och diesellastbilar känns ytterst märkligt. Tekniken är det minsta problemet, det handlar om ambitionen och politiska beslut. Det skriver Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transports avdelning 3 (Göteborg), i en replik på Transports remissvar till ”Fossilfrihet på väg” (SOU 2013:84)

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

En låda med gamla bilder fanns kvar när det gamla hamnkontoret skulle utrymmas. I mitten syns Börje Lindstrand, Potatisen kallad, enligt före detta kranföraren Rolf Landin som minns det mesta. Årtalet är okänt.

Vem bryr sig om en vanlig arbetares vardag?

Kultur. När Helsingborg bygger en ny stadsdel i Oceanhamnen finns de med: berättelserna om kaffet på Ingas café, hur kvinnokarlen Rune Takläggare flirtade och när den spritsmugglande vaktmästaren åkte fast.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Daniel Bergman håller ett öga på trafiken. Hastig­heterna går ner först när det bildats kö.

Yrke: Krockskydd

Bärgning. TMA-chaufförens jobb är att rädda liv. Bilens lysande bakparti hjälper till att undvika olyckor. Och när smällen väl kommer ska skyddet rädda livet på både olycksfågeln och de som är på väg att bli överkörda.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.