Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Leif Andersson
Foto: Privat

– Den här gasen är stygg, säger Leif Andersson i dag, en vecka efter arbetsolyckan. Den är tung och luktlös.

Olyckan utreds av de två inblandade företagen, polisen och Arbetsmiljöverket samt är anmäld till Försäkringskassan. Flera åtgärder är redan vidtagna för att den inte ska upprepas. Chaufförerna har till exempel försetts med gas-varnare som de ska bära med sig.

Leif Andersson är en erfaren slambilsförare och har utfört just detta jobb hundratals gånger. På morgonen den sista juli hämtade han förtjockat slam på ett litet reningsverk på Skaftö i Bohuslän. Han levererade det till Långeviks reningsverk i Lysekil.

– Där kopplade jag in slangen och gick ut och ställde mig vid bilen, berättar Leif Andersson. Jag tyckte att det luktade strongt inne i rummet med cisternen, och jag har påtalat flera gånger att ventilationen är dålig där.

Men så gick han tillbaka till rummet när pumpningen var klar. Han skulle spola bort lite spill med en slang som fanns där inne.

– Jag tog spolslangen i vänster hand och öppnade en ventil med höger … sedan minns jag inget mer förrän jag vaknade på durken precis innanför dörren. Det stänkte vatten i ansiktet på mig och jag försökte resa mig.

Det gick inte så Leif Andersson tvingades krypa ut i det fria. Där fick han så småningom kontakt med den driftsansvariga på reningsverket som drivs av Leva. Han fick skjuts till vårdcentralen, som skickade honom vidare med ambulans till sjukhuset i Trollhättan.

– Jag fick komma hem på kvällen och var väldigt trött i några dagar, säger Leif Andersson. Det som räddade mig var att jag hamnade så tätt intill dörren och kanske att vattnet sprutade så att det satte fart på syret.

Nu är han tillbaka i arbete igen. Han kör, som egen företagare, för Rambo AB som i sin tur anlitas av Leva för att transportera slammet. Lars Johansson är vd på Rambo och han förklarar att det extrema sommarvädret, med ihållande värme och inget regn, har gjort att röta bildas i ledningar och slam.

– Den här hanteringen förekommer på många ställen i landet och jag hoppas att fler företag nu går igenom sina rutiner, säger han.

Rambo har på kort sikt sett till att chaufförerna framöver alltid ska ha gas-varnare på sig, vilket anställda på Leva redan hade. Dessutom ska dörren till det aktuella cisternrummet stå öppen. Den avstängda ventilationen ska slås på igen. Och personal från Leva ska se till att det alltid är dubbelbemannat när Rambos chaufförer gör jobb på reningsverket.

– Riskanalysen pågår fortfarande, säger Lars Johansson. Vi ska utarbeta nya rutiner tillsammans med Leva.

En åtgärd blir att Leva ska bygga om sin slammottagning så att all utrustning ska kunna styras utomhus.

– Företagen har gjort de åtgärder som de ska direkt efter olyckan, konstaterar Anders Dristig, regionalt skyddsombud på Transport. Men visst borde chaufförerna ha haft gas-varnare på sig tidigare.

En åsikt som slambilschauffören Leif Andersson delar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Transportarbetarens logga

EU-länderna missar målet om halverad trafikdödlighet

Trafiksäkerhet. Förra året dog över 25 000 trafikanter på EU:s vägar. Medlemsländerna kommer inte att klara det uppställda målet – att halvera dödligheten under perioden 2010 till 2020. Sämst i klassen är Sverige. Det enda EU-land där dödsolyckorna ökat.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.