Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Leif Andersson
Foto: Privat

– Den här gasen är stygg, säger Leif Andersson i dag, en vecka efter arbetsolyckan. Den är tung och luktlös.

Olyckan utreds av de två inblandade företagen, polisen och Arbetsmiljöverket samt är anmäld till Försäkringskassan. Flera åtgärder är redan vidtagna för att den inte ska upprepas. Chaufförerna har till exempel försetts med gas-varnare som de ska bära med sig.

Leif Andersson är en erfaren slambilsförare och har utfört just detta jobb hundratals gånger. På morgonen den sista juli hämtade han förtjockat slam på ett litet reningsverk på Skaftö i Bohuslän. Han levererade det till Långeviks reningsverk i Lysekil.

– Där kopplade jag in slangen och gick ut och ställde mig vid bilen, berättar Leif Andersson. Jag tyckte att det luktade strongt inne i rummet med cisternen, och jag har påtalat flera gånger att ventilationen är dålig där.

Men så gick han tillbaka till rummet när pumpningen var klar. Han skulle spola bort lite spill med en slang som fanns där inne.

– Jag tog spolslangen i vänster hand och öppnade en ventil med höger … sedan minns jag inget mer förrän jag vaknade på durken precis innanför dörren. Det stänkte vatten i ansiktet på mig och jag försökte resa mig.

Det gick inte så Leif Andersson tvingades krypa ut i det fria. Där fick han så småningom kontakt med den driftsansvariga på reningsverket som drivs av Leva. Han fick skjuts till vårdcentralen, som skickade honom vidare med ambulans till sjukhuset i Trollhättan.

– Jag fick komma hem på kvällen och var väldigt trött i några dagar, säger Leif Andersson. Det som räddade mig var att jag hamnade så tätt intill dörren och kanske att vattnet sprutade så att det satte fart på syret.

Nu är han tillbaka i arbete igen. Han kör, som egen företagare, för Rambo AB som i sin tur anlitas av Leva för att transportera slammet. Lars Johansson är vd på Rambo och han förklarar att det extrema sommarvädret, med ihållande värme och inget regn, har gjort att röta bildas i ledningar och slam.

– Den här hanteringen förekommer på många ställen i landet och jag hoppas att fler företag nu går igenom sina rutiner, säger han.

Rambo har på kort sikt sett till att chaufförerna framöver alltid ska ha gas-varnare på sig, vilket anställda på Leva redan hade. Dessutom ska dörren till det aktuella cisternrummet stå öppen. Den avstängda ventilationen ska slås på igen. Och personal från Leva ska se till att det alltid är dubbelbemannat när Rambos chaufförer gör jobb på reningsverket.

– Riskanalysen pågår fortfarande, säger Lars Johansson. Vi ska utarbeta nya rutiner tillsammans med Leva.

En åtgärd blir att Leva ska bygga om sin slammottagning så att all utrustning ska kunna styras utomhus.

– Företagen har gjort de åtgärder som de ska direkt efter olyckan, konstaterar Anders Dristig, regionalt skyddsombud på Transport. Men visst borde chaufförerna ha haft gas-varnare på sig tidigare.

En åsikt som slambilschauffören Leif Andersson delar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Cykelväg hindrar 74-tonsbilar

Åkeri. Runt tolv procent av de statliga vägarna tillåter numera tyngre lastbilar. Bra, tycker lastbilschauffören Petra Åhlén och hennes chef. Ända till hon förstorade upp kartan och såg att en liten snutt av E18 hindrar hennes rutt med 74-tonsbilen. Orsak: en cykelbana.

Förbunden får mer insyn i las-förhandlingar

Arbetsrätt. Förhandlingarna om anställningsskyddet är anledningen till att LO håller extra möte på fredag. De förbund som varit kritiska till fackets hållning gentemot arbetsgivarna ser ut att få igenom sina synpunkter om en öppnare process.

Corona

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Inspektion på kombiterminal där arbetare dog

Terminal. En terminalarbetare hamnade under ett godståg och omkom på Sundsvalls kombiterminal. I dag har Arbetsmiljöverkets inspektörer besökt platsen för olyckan som inträffade i förra veckan.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.