Slaget om hamnarna
Close
Ökad lastbilstrafik blir resultatet när oljehamnarna läggs ner och Stockholms containerhamn flyttar söderut.
Close

Slaget om hamnarna

Hamn. Om bara 18 månader flyttas Stockholms containerhamn till Norvik, sex mil söderut. Samtidigt vill politikerna lägga ner Stockholms båda oljehamnar. Tvärtemot alla politiska visioner kommer flyttkarusellen att leda till ökad lastbilstrafik.

Karta
Grafik: Christina Ahlund

I branten ner mot vattnet sticker oljecisternerna upp som stora svampar ur jorden. Här, vid Bergs oljedepå, utkämpar Nacka kommun och Circle K en bitter strid om marken.

Det är samma sorts kamp som förs på många andra håll i Sverige. Politiker av olika partifärger vill få bort hamnmagasin, tunga maskiner, buller och i stället bygga bostäder på kajerna.

På andra sidan viken, bara några kilometer från Bergs oljedepå, ligger Louddens oljehamn, med OKQ8 och Preem som hyresgäster. De är redan uppsagda. Om 15 månader ska verksamheten avvecklas. Eller skulle. Största kunden, OKQ8, har begärt uppskov.

– Det är korkat att lägga ner Loudden. Försvinner även Bergs oljehamn blir det katastrof. Vem vill ha massor av fler tankbilar på vägarna? Jag fattar inte hur politikerna tänker. Fast jag är ju bara hamnarbetare.

Hamnarbetare Mikael Arnewing tror att politikerna kommer att ångra sig den dag Stockholms båda oljehamnar är nedlagda. Foto: Jan Lindkvist

Mikael Arnewing ler försiktigt. Han är anställd i Stockholms Hamnar, klubbordförande för Transport och sitter i bolagsstyrelsen.

Genom åren har Arnewing noga följt turerna när Stockholms hamnkarta ska ritas om. Han anser att Louddens öde beseglades redan för 30 år sedan. Genom en tankbilsolycka vid Norrtull.

Under åren som följde växte kritiken mot tankbilarna som rullade förbi Östermalm. 1998 togs beslutet att lägga ner Loudden och i stället satsa på bostäder. När rivningen och saneringen är klar ska området ingå i den nya stadsdelen, Norra Djurgårdsstaden.

Avvecklingen sköts upp i omgångar, men den 31 december 2019 var det stopp. Då ska OKQ8, Preem och de andra aktörerna ha lämnat området.

Historisk har det funnits flera oljedepåer vid inseglingen mot Stockholm, men de har lagts ner en efter en. I dag finns bara två kvar.

I Berg har Nacka kommun jobbat i flera år för att sparka ut Circle K, som driver depån. Kommunens mål var ursprungligen att få bort oljebolaget till den 31 december 2018, det vill säga om tre månader. Fast Circle K sprattlar emot och har vunnit en viktig rond i domstol.

Vad händer om båda oljehamnarna läggs ner inom ett par år? Stockholm är en av de snabbast växande regionerna i Europa. Varifrån ska drivmedlet till alla bilar komma?

Frågan har stötts och blötts – utan att politiker, oljebolag och myndigheter kunnat enas om en lösning.

Södertälje hamn pekas ut som ett alternativ. Här finns en oljedepå, men det skulle innebära en fem mil längre resa – tur och retur – jämfört med Loudden eller Bergs oljedepå. I en prognos bedömdes Södertäljealternativet skapa 70 000–80 000 tankbilstransporter varje år.

I ett annat scenario beräknas tankbilsfrakterna öka med uppåt 250 procent i regionen – tvärtemot alla politiska krav på färre tunga transporter. Riskökningen bedöms bli i samma storleksordning, när tankbilar ska ut i den infarktliknande Stockholmstrafiken.

I kalkylerna finns också en helt ny oljedepå, någonstans norr om Stockholm. Ett sådant bygge kostnadsberäknas till minst 300 miljoner kronor och skulle minska de tillkommande tankbilstransporterna rejält.

Men någon ny depå är inte på gång. Inte ens på ritpapperet.

Hur tänker oljebolagen? Varifrån ska de köra bränslet till Stockholm den dag depåerna är borta?

Andrea Haag är direktör för ”hållbarhet och nätverk” på OKQ8:

– Som det ser ut nu har vi inlett en dialog med Stockholms stad om uppskov. Vi är för bostäder på Loudden, på sikt. Men vi är också för en ordnad omställning.

År 2025 är Förbifart Stockholm klar och då kan förutsättningarna vara annorlunda.

– Dessutom ska länsstyrelsen utreda regionens bränsleförsörjning. Trygg bränsleförsörjning är ett riksintresse. Ett par års fortsatt drift på Loudden vore att föredra.

Den dag OKQ8 lämnar Loudden, vilka depåer är då aktuella? Södertälje?

– Vår struktur är anpassad för Loudden. I dagsläget är inte Södertäljedepån och hamnen anpassad för att kunna hantera vår typ av fartyg. Det finns heller inte de miljötillstånd som skulle krävas.

I Berg fortsätter slaget om oljehamnen i domstol. När kommunen sagt upp tomträttsavtalet startade oljebolaget två olika processer. Circle K hävdade dels att avtalet sagts upp fel sätt, dels att kommunen saknar grund för uppsägningen.

Bolaget förlorade tvisten om själva uppsägningsproceduren. Men i Mark- och miljödomstolen blev det seger. Rätten kom fram till att Nacka kommun inte hade tillräckliga skäl för att häva kontraktet.

Kommunen har överklagat och i november ska frågan prövas i Mark- och miljööverdomstolen.

Håkan Svanberg, talesperson på Circle K, säger:

– Vi förstår mycket väl att det behövs bostäder i Stockholmsregionen. Men drivmedel är också ett samhällsintresse. Regeringen har uttryckt stor oro för energiförsörjningen och gav länsstyrelsen i uppdrag att utreda frågan.

– I regeringsuppdraget står det: ”En väl fungerande drivmedelsförsörjning i Stockholmsområdet är inte bara av regional betydelse utan även av nationell betydelse”. Vår uppfattning är att Bergs oljedepå behövs för att klara den framtida försörjningen.

Circle K vann i Mark- och miljödomstolen, vad händer om det blir förlust i nästa instans?

– I så fall är vi i beredda att gå hela vägen, med överklagan till Högsta domstolen. Skulle vi förlora och Bergs oljedepå läggs ner blir det distribution ändå. Fast de närmaste orterna blir Gävle, Norrköping och Västerås. Det kommer att påverka tillförlitligheten i leveranserna.

Flera bedömare pekar på Södertälje. Är det ett alternativ?

– Lite går att ta därifrån, men för större mängder måste depån byggas ut. Tillstånd för att bygga ut tankkapaciteten i Södertälje saknas och utfasningen av flytande drivmedel gör att oljebolagen inte är beredda att ta den sortens investeringar.

– Bolagen har tydligt uttalat att man kommer att gå till ställen där man redan har depåkapacitet. För vår del är det Gävle och Norrköping. OKQ8 finns i Västerås. Mälaren är en dricksvattentäkt för två, tre miljoner människor, där kommer tankbåttrafikens i så fall att öka kraftigt.

Vad tycker Circle K är en rimlig lösning för energiförsörjningen?

– På Loudden kan det, efter en avveckling av depån, byggas cirka 10 000 bostäder. Vid Bergs gård ungefär 2 000. Jag säger: bygg på Loudden då, och behåll Bergs oljedepå. Så klarar vi både bostadsbehovet och försörjningen av drivmedel. Oljebolagen samarbetar redan och vi har kapacitet på Bergs att ta över volymerna från Loudden.

I en grå barack vid Frihamnen förbereder sig hamnarbetare Mikael Arnewing för ett nytt jourpass. Han ingår i en liten servicegrupp som förtöjer fartyg och rycker ut – dygnet runt – om det uppstår problem.

Han skakar på huvudet åt bristen på framförhållning när Stockholms hamnkarta ska ritas om:

– Sjöfarten är mer miljövänlig än lastbil. Tankfartygen har dubbelbotten och ingen båt har gått på grund sedan Dackefejden. Politikerna pratar om att mer gods ska gå på sjön, jag tror att de kommer att ångra sig.

Oklart hur Stockholm ska lösa bränsleförsörjningen

Bergs oljehamn i Nacka
Bergs oljehamn byggdes 1958. Efter det har bostäderna krupit allt närmare. Nu vill politikerna i Nacka få bort oljedepån. Foto: Nacka kommun

Hamn. Om några år väntas Storstockholm ha tre miljoner invånare. Hur ska de få drivmedel? Frågan oroar även försvaret och statliga myndigheter.

I februari 2018 gav regeringen länsstyrelsen i uppdrag att utreda Stockholms drivmedelsförsörjning. Då hade även försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) reagerat över att huvudstaden var på god väg att skrota cisterner och stora bergrum, som är en del av landets beredskapslagring av bränslen.

Länsstyrelsen ska lämna sin rapport till regeringen senast den 13 december 2019. I praktiken ett par veckor innan oljebolagen skulle ha lämnat Loudden, enligt de ursprungliga planerna.

Staffan Forsell är projektledare på länsstyrelsen i Stockholm och håller i utredningen:

– Det finns ingen riktigt bra lösning på problemet och tidplanen går inte ihop. I Sverige är det oljebolagen som har ansvar för beredskapslagringen och det är bolagen som ska hitta nya lösningar för att tillgodose konsumenterna.

– Hittills har intresset varit svalt, kan man väl säga. Den enda aktör som flyttat från Loudden är ST1, som nu finns i Södertälje. Södertälje hamn har på eget initiativ sökt och fått nya utökade miljötillstånd, men ingen kan tvinga oljebolagen dit.

Staffan Forsell konstaterar att de stora oljebolagen har egen kapacitet i Norrköping, Västerås och Gävle. Mycket talar för att stockholmarnas drivmedel kommer att tas därifrån – om Loudden och Bergs oljedepå avvecklas.

– Jag vill inte spekulera i det. Totalförsvaret kom in sent i processen och det komplicerar frågan. Samtidigt förstår vi kommunerna, som har ett stort behov av nya bostäder. I de här fallen handlar det om många bostäder, det måste länsstyrelsen beakta i det långsiktiga perspektivet.

– Vår ingång i det här har i alla fall varit att vi behöver en ny struktur för bränsleförsörjningen innan den gamla kan tas bort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vamsi Savaram och Håkan Norborg

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Kultur
Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Transportarbetaren granskar
Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.