Slaget om hamnarna
Close
Ökad lastbilstrafik blir resultatet när oljehamnarna läggs ner och Stockholms containerhamn flyttar söderut.
Close

Slaget om hamnarna

Hamn. Om bara 18 månader flyttas Stockholms containerhamn till Norvik, sex mil söderut. Samtidigt vill politikerna lägga ner Stockholms båda oljehamnar. Tvärtemot alla politiska visioner kommer flyttkarusellen att leda till ökad lastbilstrafik.

Karta
Grafik: Christina Ahlund

I branten ner mot vattnet sticker oljecisternerna upp som stora svampar ur jorden. Här, vid Bergs oljedepå, utkämpar Nacka kommun och Circle K en bitter strid om marken.

Det är samma sorts kamp som förs på många andra håll i Sverige. Politiker av olika partifärger vill få bort hamnmagasin, tunga maskiner, buller och i stället bygga bostäder på kajerna.

På andra sidan viken, bara några kilometer från Bergs oljedepå, ligger Louddens oljehamn, med OKQ8 och Preem som hyresgäster. De är redan uppsagda. Om 15 månader ska verksamheten avvecklas. Eller skulle. Största kunden, OKQ8, har begärt uppskov.

– Det är korkat att lägga ner Loudden. Försvinner även Bergs oljehamn blir det katastrof. Vem vill ha massor av fler tankbilar på vägarna? Jag fattar inte hur politikerna tänker. Fast jag är ju bara hamnarbetare.

Hamnarbetare Mikael Arnewing tror att politikerna kommer att ångra sig den dag Stockholms båda oljehamnar är nedlagda. Foto: Jan Lindkvist

Mikael Arnewing ler försiktigt. Han är anställd i Stockholms Hamnar, klubbordförande för Transport och sitter i bolagsstyrelsen.

Genom åren har Arnewing noga följt turerna när Stockholms hamnkarta ska ritas om. Han anser att Louddens öde beseglades redan för 30 år sedan. Genom en tankbilsolycka vid Norrtull.

Under åren som följde växte kritiken mot tankbilarna som rullade förbi Östermalm. 1998 togs beslutet att lägga ner Loudden och i stället satsa på bostäder. När rivningen och saneringen är klar ska området ingå i den nya stadsdelen, Norra Djurgårdsstaden.

Avvecklingen sköts upp i omgångar, men den 31 december 2019 var det stopp. Då ska OKQ8, Preem och de andra aktörerna ha lämnat området.

Historisk har det funnits flera oljedepåer vid inseglingen mot Stockholm, men de har lagts ner en efter en. I dag finns bara två kvar.

I Berg har Nacka kommun jobbat i flera år för att sparka ut Circle K, som driver depån. Kommunens mål var ursprungligen att få bort oljebolaget till den 31 december 2018, det vill säga om tre månader. Fast Circle K sprattlar emot och har vunnit en viktig rond i domstol.

Vad händer om båda oljehamnarna läggs ner inom ett par år? Stockholm är en av de snabbast växande regionerna i Europa. Varifrån ska drivmedlet till alla bilar komma?

Frågan har stötts och blötts – utan att politiker, oljebolag och myndigheter kunnat enas om en lösning.

Södertälje hamn pekas ut som ett alternativ. Här finns en oljedepå, men det skulle innebära en fem mil längre resa – tur och retur – jämfört med Loudden eller Bergs oljedepå. I en prognos bedömdes Södertäljealternativet skapa 70 000–80 000 tankbilstransporter varje år.

I ett annat scenario beräknas tankbilsfrakterna öka med uppåt 250 procent i regionen – tvärtemot alla politiska krav på färre tunga transporter. Riskökningen bedöms bli i samma storleksordning, när tankbilar ska ut i den infarktliknande Stockholmstrafiken.

I kalkylerna finns också en helt ny oljedepå, någonstans norr om Stockholm. Ett sådant bygge kostnadsberäknas till minst 300 miljoner kronor och skulle minska de tillkommande tankbilstransporterna rejält.

Men någon ny depå är inte på gång. Inte ens på ritpapperet.

Hur tänker oljebolagen? Varifrån ska de köra bränslet till Stockholm den dag depåerna är borta?

Andrea Haag är direktör för ”hållbarhet och nätverk” på OKQ8:

– Som det ser ut nu har vi inlett en dialog med Stockholms stad om uppskov. Vi är för bostäder på Loudden, på sikt. Men vi är också för en ordnad omställning.

År 2025 är Förbifart Stockholm klar och då kan förutsättningarna vara annorlunda.

– Dessutom ska länsstyrelsen utreda regionens bränsleförsörjning. Trygg bränsleförsörjning är ett riksintresse. Ett par års fortsatt drift på Loudden vore att föredra.

Den dag OKQ8 lämnar Loudden, vilka depåer är då aktuella? Södertälje?

– Vår struktur är anpassad för Loudden. I dagsläget är inte Södertäljedepån och hamnen anpassad för att kunna hantera vår typ av fartyg. Det finns heller inte de miljötillstånd som skulle krävas.

I Berg fortsätter slaget om oljehamnen i domstol. När kommunen sagt upp tomträttsavtalet startade oljebolaget två olika processer. Circle K hävdade dels att avtalet sagts upp fel sätt, dels att kommunen saknar grund för uppsägningen.

Bolaget förlorade tvisten om själva uppsägningsproceduren. Men i Mark- och miljödomstolen blev det seger. Rätten kom fram till att Nacka kommun inte hade tillräckliga skäl för att häva kontraktet.

Kommunen har överklagat och i november ska frågan prövas i Mark- och miljööverdomstolen.

Håkan Svanberg, talesperson på Circle K, säger:

– Vi förstår mycket väl att det behövs bostäder i Stockholmsregionen. Men drivmedel är också ett samhällsintresse. Regeringen har uttryckt stor oro för energiförsörjningen och gav länsstyrelsen i uppdrag att utreda frågan.

– I regeringsuppdraget står det: ”En väl fungerande drivmedelsförsörjning i Stockholmsområdet är inte bara av regional betydelse utan även av nationell betydelse”. Vår uppfattning är att Bergs oljedepå behövs för att klara den framtida försörjningen.

Circle K vann i Mark- och miljödomstolen, vad händer om det blir förlust i nästa instans?

– I så fall är vi i beredda att gå hela vägen, med överklagan till Högsta domstolen. Skulle vi förlora och Bergs oljedepå läggs ner blir det distribution ändå. Fast de närmaste orterna blir Gävle, Norrköping och Västerås. Det kommer att påverka tillförlitligheten i leveranserna.

Flera bedömare pekar på Södertälje. Är det ett alternativ?

– Lite går att ta därifrån, men för större mängder måste depån byggas ut. Tillstånd för att bygga ut tankkapaciteten i Södertälje saknas och utfasningen av flytande drivmedel gör att oljebolagen inte är beredda att ta den sortens investeringar.

– Bolagen har tydligt uttalat att man kommer att gå till ställen där man redan har depåkapacitet. För vår del är det Gävle och Norrköping. OKQ8 finns i Västerås. Mälaren är en dricksvattentäkt för två, tre miljoner människor, där kommer tankbåttrafikens i så fall att öka kraftigt.

Vad tycker Circle K är en rimlig lösning för energiförsörjningen?

– På Loudden kan det, efter en avveckling av depån, byggas cirka 10 000 bostäder. Vid Bergs gård ungefär 2 000. Jag säger: bygg på Loudden då, och behåll Bergs oljedepå. Så klarar vi både bostadsbehovet och försörjningen av drivmedel. Oljebolagen samarbetar redan och vi har kapacitet på Bergs att ta över volymerna från Loudden.

I en grå barack vid Frihamnen förbereder sig hamnarbetare Mikael Arnewing för ett nytt jourpass. Han ingår i en liten servicegrupp som förtöjer fartyg och rycker ut – dygnet runt – om det uppstår problem.

Han skakar på huvudet åt bristen på framförhållning när Stockholms hamnkarta ska ritas om:

– Sjöfarten är mer miljövänlig än lastbil. Tankfartygen har dubbelbotten och ingen båt har gått på grund sedan Dackefejden. Politikerna pratar om att mer gods ska gå på sjön, jag tror att de kommer att ångra sig.

Oklart hur Stockholm ska lösa bränsleförsörjningen

Bergs oljehamn i Nacka
Bergs oljehamn byggdes 1958. Efter det har bostäderna krupit allt närmare. Nu vill politikerna i Nacka få bort oljedepån. Foto: Nacka kommun

Hamn. Om några år väntas Storstockholm ha tre miljoner invånare. Hur ska de få drivmedel? Frågan oroar även försvaret och statliga myndigheter.

I februari 2018 gav regeringen länsstyrelsen i uppdrag att utreda Stockholms drivmedelsförsörjning. Då hade även försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) reagerat över att huvudstaden var på god väg att skrota cisterner och stora bergrum, som är en del av landets beredskapslagring av bränslen.

Länsstyrelsen ska lämna sin rapport till regeringen senast den 13 december 2019. I praktiken ett par veckor innan oljebolagen skulle ha lämnat Loudden, enligt de ursprungliga planerna.

Staffan Forsell är projektledare på länsstyrelsen i Stockholm och håller i utredningen:

– Det finns ingen riktigt bra lösning på problemet och tidplanen går inte ihop. I Sverige är det oljebolagen som har ansvar för beredskapslagringen och det är bolagen som ska hitta nya lösningar för att tillgodose konsumenterna.

– Hittills har intresset varit svalt, kan man väl säga. Den enda aktör som flyttat från Loudden är ST1, som nu finns i Södertälje. Södertälje hamn har på eget initiativ sökt och fått nya utökade miljötillstånd, men ingen kan tvinga oljebolagen dit.

Staffan Forsell konstaterar att de stora oljebolagen har egen kapacitet i Norrköping, Västerås och Gävle. Mycket talar för att stockholmarnas drivmedel kommer att tas därifrån – om Loudden och Bergs oljedepå avvecklas.

– Jag vill inte spekulera i det. Totalförsvaret kom in sent i processen och det komplicerar frågan. Samtidigt förstår vi kommunerna, som har ett stort behov av nya bostäder. I de här fallen handlar det om många bostäder, det måste länsstyrelsen beakta i det långsiktiga perspektivet.

– Vår ingång i det här har i alla fall varit att vi behöver en ny struktur för bränsleförsörjningen innan den gamla kan tas bort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nina och Mikael Arnewing.

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud rånad i misstänkt försök till bilstöld

Tidningsbud. Tidigt i söndags morse blev ett tidningsbud i Stockholm påhoppad, hotad och rånad av flera gärningsmän som försökte stjäla en bil.

Transportarbetarens logga

Transportstyrelsen luckrar upp kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. Med anledning av pandemin luckrar Transportstyrelsen upp kör- och vilotidsreglerna för den tunga trafiken. Det blir nu möjligt att köra 13,5 timmar per dygn, sex dagar i sträck. För raster gäller de vanliga reglerna.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.