SL klarar inte kraven på trygghetsrum i t-banan

Storstockholms lokaltrafik (SL) döms att betala en miljon kronor i vite för att det saknas ”griprum” till ordningsvakterna på flera platser i tunnelbanan. SL har överklagat domen. Bolaget hävdar att det är omöjligt att bygga griprum på vissa stationer.

Bakom kravet står Arbetsmiljöverket, som redan 2012 la ett föreläggande om fler griprum. Beslutet förenades med ett vite på hela tre miljoner kronor – om SL inte följde instruktionerna.

– När vi gick till domstol begärde vi tre miljoner. Att det blev en miljon i den nya domen från förvaltningsrätten beror på att SL har uppfyllt en del av vårt föreläggande, säger Andreas Tidström, jurist på Arbetsmiljöverket.

Redan 2009 och 2010 var Arbetsmiljöverket ute och inspekterade arbetsmiljön i tunnelbanan. Verket konstaterade att arbetet som ordningsvakt innebar en stor risk för hot och våld. Det gäller särskilt när stökiga personer ska omhändertas och hållas i förvar tills polisen hämtar dem.

Genomtänkta griprum – eller trygghetsrum som de formellt kallas – är viktiga om vakterna ska kunna utföra sitt arbete, slog Arbetsmiljöverket fast. SL ålades att inrätta rum vid alla slutstationer och på knutpunkter där olika t-banelinjer korsar varandra. Totalt handlar det om minst 36 stationer.

Till beslutet, som kom i juli 2012, kopplades ett kännbart vite. Om griprummen inte var på plats senast i maj 2013 skulle SL betala tre miljoner i skadestånd.

SL överklagade till förvaltningsrätten. Företaget ansåg att Arbetsmiljöverkets krav var orealistiska. Brist på lämpliga utrymmen och tidsödande bygglovsprocesser gjorde att föreläggandet var omöjligt att följa, anförde SL.

Företaget fick inget gehör. I april 2013 slog domstolen fast att Arbetsmiljöverkets beslut gäller – med den enda skillnaden att SL fick tio månaders extra respit. Den 10 mars 2014 skulle griprummen vara klara.

Nu har ett och ett halvt år gått och ordningsvakterna på bevakningsföretagen Nokas och CSG kan bara konstatera att de fortfarande saknar fungerande trygghetsrum på en rad stationer. Carolina Nolasco är vakt och skyddsombud på CSG:

– Gamla stan är en sådan station. Vi har bara en dörr ut till en grusplätt. Det känns inte schyst att behöva hålla kvar omhändertagna personer utomhus. I Hässelby strand bygger man ett nytt trygghetsrum nu, men för att komma till det måste man gå genom ett soprum. Det är inte bra.

En kollega till Carolina Nolasco är skyddsombud på Nokas, som ansvarar för ordningshållningen i tunnelbanan på Stockholms södra sida. Han säger:

– Vid Hagsätra saknas trygghetsrum helt. Där händer det titt som tätt att folk måste omhändertas. För bara ett par månader sedan hade vi en allvarlig incident då vakterna försökte kvarhålla en person i biljetthallen.

– Andra kom fram och la sig i. Det blev ett jäkla liv och vakterna tvingades tillkalla hjälp. Det är sånt vi vill undvika.

Helene Eklöf, inspektör på Arbetsmiljöverket, säger att bristen på trygghetsrum skapar onödiga risker. I domen där vitet döms ut framgår att griprum inte är byggda i Gamla stan, Skarpnäck, Ropsten och Skärmarbrink. Vid tre andra stationer finns visserligen iordningställda utrymmen, men de uppfyller inte kraven.

Kari Vuosku är stationsförvaltare på SL och håller i utbyggnaden av rummen.

Hur ser han på att Arbetsmiljöverkets krav inte är uppfyllt?

– I dag har vi omkring 50 trygghetsrum i tunnelbanan. På en del stationer finns flera. Det är ett tidsödande jobb vi gör. På ett par ändhållplatser, som Ropsten och Skarpnäck, har vi inte hittat lämpliga utrymmen.

– Det är inte så enkelt. Många stationer byggdes på 1950-talet och då fanns trygghetsrum inte med i bilden.

Arbetsmiljöverkets krav är kopplat till ett vite. Kari Vousko kommenterar det med orden:

– Arbetsmiljöverket gör väl sitt jobb. I dagsläget har vi byggt fler trygghetsrum än vad verket angav. Problemet är att de i vissa fall hamnat på andra ställen. I Gamla stan kan vem som helst se att det saknas lokaler som skulle kunna fungera. Då är det konstigt att kräva trygghetsrum just där, tycker jag.

Nu tycks Arbetsmiljöverket anse att det är en viktig arbetsmiljöfråga för ordningsvakterna. Vad finns det för möjlig lösning i Gamla stan?

– Trafikverket har lokaler i närheten, vi kan eventuellt fråga om vi kan hyra där. Ett annat alternativ är att bygga ett hus.

När kan ordningsvakterna räkna med att det finns fungerande trygghetsrum på alla stationer som Arbetsmiljöverket pekat ut?

– Inom en tioårsperiod gissar jag. I Skärmarbrink ser vi inga möjligheter alls och där vill vi utröna om det verkligen behövs. Det är en väldigt lugn station.

– Vi måste också få till en samsyn med polisen. Det har diskuterats om rummen kan ligga på perrongerna, men det vill inte polisen. Gångavståndet blir för långt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).