Skyddsombuden hyllas – och sågas

Arbetsmiljö. I dag är det skyddsombudens dag. Lagom till högtiden har Svenskt Näringsliv släppt en rapport som sågar det nuvarande systemet med fackliga skyddsombud och anställda regionala skyddsombud.

– Det är ett grovt påhopp som grundar sig i att arbetsgivarna vill minska fackets inflytande, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Transport har omkring 1 650 skyddsombud som arbetar med arbetsmiljöfrågor. De är utsedda av facket, efter förslag från arbetskamraterna.

Det är en ordning som Svensk Näringsliv ogillar. I rapporten ”Dags att tänka nytt” föreslår arbetsgivarna att det är ”medarbetarna” som ska utse – inte skyddsombud – utan arbetsmiljöombud. Även personer som står utanför facket ska kunna väljas.

Svenskt Näringsliv skjuter också in sig på systemet med regionala skyddsombud (RSO).

Inom Transports yrkesområden finns omkring 17 000 arbetsplatser. Många av dem är små, exempelvis åkerier med en eller två bilar. Där saknas ofta skyddsombud.

För att kunna bedriva arbetsmiljöarbete även på små arbetsplatser har statsmakterna i snart 30 år skjutit till pengar till en verksamhet där anställda RSO bistår både arbetstagare och arbetsgivare i arbetsmiljöfrågor.

I dag finns drygt 1 650 RSO i LO-, TCO- och Saco-förbunden. Transport har 36 RSO, med bortåt 15 000 arbetsplatser att vaka över.

Svenskt Näringsliv vill skrota RSO-systemet och ersätta dem med ”oberoende arbetsmiljörådgivare”. De ska kopplas till Arbetsmiljöverket. Inte facket.

Rapporten har väckt stark kritik i de fackliga leden. Sten Gellerstedt, utredare på LO, ser framför sig ett scenario där lojala ”halvchefer” blir arbetsmiljöombud – med uppgift att bevaka löntagarna.

Gellerstedt påpekar att arbetsmiljöarbete ofta är en tuff uppgift där skyddsombudet behöver ha den fackliga organisationen i ryggen. Om icke organiserade personer väljs eller utses till ”arbetsmiljöombud”, riskerar de att stå ensamma när det börjar blåsa snålt.

I rapporten skriver Svenskt Näringsliv att den fackliga organisationsgraden har sjunkit, särskilt i LO. Därmed anses facket ha tappat i legitimitet på arbetsplatserna. Rapportskrivarna lyfter också fram exempel där skyddsombud kommit på kant med både företaget och arbetskamraterna.

Transports ombudsman Martin Miljeteig är inte förvånad över budskapet:

– Svenskt Näringsliv har kritiserat RSO-verksamheten i många år. Och i en facklig skyddsorganisation med runt 100 000 skyddsombud går det naturligtvis att hitta exempel där det inte fungerat som tänkt.

– Självklart kan det uppstå diskussioner gällande hur och när en arbetsgivare ska lösa ett arbetsmiljöproblem. Men i Transport får vi inga signaler från våra branscher om att det skulle vara stora problem med RSO-verksamheten.

Martin Miljeteig hänvisar till en rapport från Arbetsmiljöverket som visar att fyra av tio av arbetsgivarna själva uppger att de inte följer gällande arbetsmiljölagstiftning.

– Tyvärr kännas det som att Svenskt Näringsliv angriper hela partssystemet, där fack och arbetsgivare gör upp i viktiga frågor. Det gör att man undrar var de står någonstans. Vill arbetsgivarna inte ha den svenska modellen längre?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Transportarbetarens logga

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.

Infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

”Två olika kollektivavtal på samma arbetsplats är inte bra”

Hamn. Om mindre än två dygn kan en ny konflikt bryta ut i hamnarna. Vad vill Hamnarbetarförbundet (HF)? Är målet dubbla kollektivavtal och dubbla fackföreningar för arbetare på en och samma arbetsplats? Så här sa HF:s mångårige ordförande Björn A Borg i en stor intervju i Transportarbetaren år 2004. Texten är något kortad, i övrigt återges den ordagrant.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.