Skyddsombuden hyllas – och sågas

Arbetsmiljö. I dag är det skyddsombudens dag. Lagom till högtiden har Svenskt Näringsliv släppt en rapport som sågar det nuvarande systemet med fackliga skyddsombud och anställda regionala skyddsombud.

– Det är ett grovt påhopp som grundar sig i att arbetsgivarna vill minska fackets inflytande, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Transport har omkring 1 650 skyddsombud som arbetar med arbetsmiljöfrågor. De är utsedda av facket, efter förslag från arbetskamraterna.

Det är en ordning som Svensk Näringsliv ogillar. I rapporten ”Dags att tänka nytt” föreslår arbetsgivarna att det är ”medarbetarna” som ska utse – inte skyddsombud – utan arbetsmiljöombud. Även personer som står utanför facket ska kunna väljas.

Svenskt Näringsliv skjuter också in sig på systemet med regionala skyddsombud (RSO).

Inom Transports yrkesområden finns omkring 17 000 arbetsplatser. Många av dem är små, exempelvis åkerier med en eller två bilar. Där saknas ofta skyddsombud.

För att kunna bedriva arbetsmiljöarbete även på små arbetsplatser har statsmakterna i snart 30 år skjutit till pengar till en verksamhet där anställda RSO bistår både arbetstagare och arbetsgivare i arbetsmiljöfrågor.

I dag finns drygt 1 650 RSO i LO-, TCO- och Saco-förbunden. Transport har 36 RSO, med bortåt 15 000 arbetsplatser att vaka över.

Svenskt Näringsliv vill skrota RSO-systemet och ersätta dem med ”oberoende arbetsmiljörådgivare”. De ska kopplas till Arbetsmiljöverket. Inte facket.

Rapporten har väckt stark kritik i de fackliga leden. Sten Gellerstedt, utredare på LO, ser framför sig ett scenario där lojala ”halvchefer” blir arbetsmiljöombud – med uppgift att bevaka löntagarna.

Gellerstedt påpekar att arbetsmiljöarbete ofta är en tuff uppgift där skyddsombudet behöver ha den fackliga organisationen i ryggen. Om icke organiserade personer väljs eller utses till ”arbetsmiljöombud”, riskerar de att stå ensamma när det börjar blåsa snålt.

I rapporten skriver Svenskt Näringsliv att den fackliga organisationsgraden har sjunkit, särskilt i LO. Därmed anses facket ha tappat i legitimitet på arbetsplatserna. Rapportskrivarna lyfter också fram exempel där skyddsombud kommit på kant med både företaget och arbetskamraterna.

Transports ombudsman Martin Miljeteig är inte förvånad över budskapet:

– Svenskt Näringsliv har kritiserat RSO-verksamheten i många år. Och i en facklig skyddsorganisation med runt 100 000 skyddsombud går det naturligtvis att hitta exempel där det inte fungerat som tänkt.

– Självklart kan det uppstå diskussioner gällande hur och när en arbetsgivare ska lösa ett arbetsmiljöproblem. Men i Transport får vi inga signaler från våra branscher om att det skulle vara stora problem med RSO-verksamheten.

Martin Miljeteig hänvisar till en rapport från Arbetsmiljöverket som visar att fyra av tio av arbetsgivarna själva uppger att de inte följer gällande arbetsmiljölagstiftning.

– Tyvärr kännas det som att Svenskt Näringsliv angriper hela partssystemet, där fack och arbetsgivare gör upp i viktiga frågor. Det gör att man undrar var de står någonstans. Vill arbetsgivarna inte ha den svenska modellen längre?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

Transportarbetarens logga

Oklart vad som ligger bakom tankbilsförares död

Åkeri. Chauffören som på tisdagen hittades medvetslös vid en tankbil intill Vallviks bruk i Hälsingland har avlidit av skadorna. Varken åkeriet, som ligger i Gävle, eller facket vet i nuläget om föraren, en man i 50-årsåldern, skadat sig i arbetet eller drabbats av akut sjukdom.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.