Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

–Det har hänt en olycka och flera tillbud, säger Daniel Wallfors, regionalt skyddsombud på Transports Halmstadsavdelning.

Hittills har ingen skadats allvarligt men Daniel Wallfors pekar på farorna. I en begäran om arbetsmiljöåtgärder skriver han om riskerna vid tömning av hushållsavall i fyrfackskärl, som använts i Laholm sedan något år.

Sophämtarna står på en stege då de ofta tvingas rensa avfall som fastnat. Det har också skett när maskinen är igång och trycker in avfall, vilket i värsta fall kan leda till olyckor med dödlig utgång.

– Jag fick veta om det här problemet för någon månad sedan och tog då kontakt med arbetsgivaren, säger Daniel Wallfors.

Arbetsgivaren, åkeriföretaget Ohlssons, har svarat att de följer instruktioner att använda stege vid rensning och att maskinen då ska vara avstängd.

– De har svarat mig att det är ingen risk. Jag håller inte med, säger Daniel Wallfors.

Han har därför tagit ärendet vidare till Arbetsmiljöverket. Även om rensningen görs då maskinen är avstängd finns det brister i rutinerna, enligt Wallfors.

Arbetsmiljöverket kommer att göra en inspektion på plats i Laholm. Den kommer att ske någon gång under augusti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    9 juli, 2019

    Hej
    Föraren ansvarar för lastsäkring anges i lag. Inget får trilla av fordon under färd och påverka trafiken bakom.

    Liknande Branschproblem / arbete på höjd?/ uppstår dagligen bl a på slambilar o frontlastare. Avfall lägger sig/fastnar på fel ställe på taket eller bakom/under pressplattan. Där finns en skållhet katalysator, en del olja och voila; fordonsbrand /risk uppstår.
    Frontlastare har en fast stege monterat på sidan. Den börjar/slutar onödigt högt upp.
    Arbete förväntas ske bakom /innanför den lilla sidoluckan som bara finns på ena sidan skåpet. Det ger mer klättring och svår evakuering av skadade vid inträffad olycka.
    Nya slambilar har en del reglage / arbetsmoment onödigt placerade på tanktak. Arb.miljöverket kom tittade och seeegade sig som bara de klarar av.
    Hänvisade till SAM föreskriften.

Lästips:

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Transportarbetarens logga

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

En av fem som dör på jobbet är chaufför

Dödsolyckor. 48 människor miste livet när de arbetade förra året. Tio var lastbilschaufförer. En var däckarbetare.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv terminaljobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo terminalanställda hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.