En grupp skyddsombud inom Transport.
Close
Kika in! Skratt varvas med rynkade pannor när en grupp skyddsombud inom Transport gnuggar geniknölarna – för att säkra kollegornas arbetsmiljö. Ombudsman Per Dufvenberg syns till vänster och rakt ovanför regionala skyddsombudet Per-Arne Persson.
Close

Skyddsombud i skolbänken för säkrare arbetsmiljö

Skyddsombuden inom Transports branscher har det allra tuffast. Häng med när några av dem vässar sina vapen och argument på förbundets kanske hemligaste kurs.

– De som har gått kursen brukar säga att den är väldigt bra, men i övrigt är det mycket hysch-hysch, säger några av skyddsombuden som samlats på Runö kursgård i månadsskiftet november–december.

Drag kallas fortbildningen för skyddsombud som varit verksamma i några år och behöver fylla på kunskapsbanken, träffas, dela erfarenheter och peppa varandra.

Transports regionala skyddsombud Per-Arne Persson och lokal-
ombudsman Per Dufvenberg är kursledare och gläntar på dörren. Deltagarna sitter i grupper kring borden, som arbetskamraternas ombud i tänkta bolag. I näven får de en bunt papper. Sedan är det upp till skyddsombuden att tala sig samman inför det kommande mötet med arbetsgivarna – som inte ska bli så enkelt.

Så som i verkligheten.

Avslöjas kan att eftermiddagen kommer att bjuda på många skratt, gester och hårt rynkade pannor … Det är fritt fram att hjälpa varandra med lagar och föreskrifter. Allt sådant man behöver hålla koll på som skyddsombud, förklarar Per-Arne Persson. Till det ska läggas engagemang, ödmjukhet och empati.

I dag saknas minst 100 000 skyddsombud på landets arbetsplatser och en LO- undersökning visar också att de fått det tuffare. Enligt rapporten hindras ett av tre skyddsombud av arbetsgivaren från att utföra sitt uppdrag. Tolv procent uppger att de utsatts för trakasserier och har fått sämre löneutveckling och arbetsuppgifter.

Inom Transports branscher svarar hela 46 procent av de tillfrågade att de hindras från att utföra sitt skyddsarbete. Det är den högsta andelen inom LO:s förbund.

Oftast handlar det om att skyddsombuden inte får delta när förändringar planeras, inte får information och inte kallas till möten när exempelvis nya fordon och maskiner ska köpas in.

Men Per-Arne Persson vill inte bara tolka rapporten negativt. Den kan också tyda på att Transports skyddsombud är mer aktiva än ombud i andra fackförbund, resonerar han.

Roland Bjuggelius.
Roland Bjuggelius är säkerhetskontrollant och skyddsombud på Sturups flygplats. Ibland får han ”ta skit”, men att starta processer är alltid av godo. Det leder till ökat engagemang, tycker han.

Att jobba i entreprenörsföretag med ständiga upphandlingar försvårar arbetsmiljöarbetet. Entreprenören vill helst inte stöta sig med kunden.

– När det gäller att åtgärda saker som belysning och buller blir det alltid knepigt så fort det handlar om större pengar. Jag kände igen mig i mycket som stod i LO:s rapport, säger Roland Bjuggelius.

Leandro Andrade är skyddsombud och lastare på SAS vid Arlanda. Att så många av Transports skyddsombud hindras i sitt uppdrag är illa, anser han.

– Arbetsgivaren lyssnar på en, till och från, men SAS är ett stort företag så det tar tid innan saker och ting blir gjorda. När samverkan inte fungerar är det tråkigt att statliga institutioner som Arbetsmiljöverket måste kopplas in, för att först då få gehör hos ledningen. Då har det gått väldigt långt.

Underbemanning är ett stort problem inom många av Transports branscher, påpekar Leandro Andrade.

– Det gör att folk går på knäna och sjukskrivningarna ökar. I fjol var den uppe i 20 procent hos oss.

Martin Warfvinge är miljöarbetare och skyddsombud på IL Recycling i Stockholm. Kollegorna sliter med trappsteg och trånga utrymmen
i gamla K-märkta hus. Ett stort problem är att de envisas med att ha så bråttom, påpekar han.

– Man kan ta det lugnt och jobba hela dagen, i stället för att slita ihjäl sig, klämma sig och halka. De senaste tre åren har företaget infört stämpelklocka för att få ner stressen. Gubbarna var arga i början men nu har de accepterat det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

Esmeralda Wenebro bakom ratten.

Transportplugg ger jobb

Utbildning. Gymnasielever som har pluggat fordon och transport får jobb efter skolan. Runt sju av tio arbetar dessutom i den bransch de har utbildat sig till.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).