Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

I dag är miljöarbetarna tvungna att ta av från riksväg 68 i Jularbo för hämtning längs infartsvägen och sedan backa ut på den större vägen igen.

– De backar ut i blindo. Chaufförerna känner ett väldigt obehag, det är mycket tung trafik och vägen genom samhället är smal. Om vi inte hittar ett bättre sätt att hämta soporna är jag rädd att det snart kommer att ske en allvarlig olycka, säger Anders Hedman.

Han är skyddsombud på det globala avfallsbolaget Suez. I åratal har han diskuterat den trafikfarliga sophämtningen i Jularbo med kommunen, genom arbetsgivaren. Men utan att sopkärlen flyttats en meter eller något annat hänt som ökar säkerheten.

– Man blir trött. Postnord har ju kunnat flytta sina brevlådor från vägen. Tyvärr är det generellt så att när det handlar om avfallshämtning lever mycket gammalt kvar – sopbilarna ska fram oavsett förhållandena. Och många kommuner är dåliga på att ta sitt ansvar.

I mitten av mars i år skrev därför Anders Hedman till arbetsgivaren, Suez, och till Avesta kommun. Han krävde med stöd av arbetsmiljölagen besked om åtgärder för säkerheten i Jularbo. Men något svar kom aldrig. I stället har ärendet gått vidare till Arbetsmiljöverket, som nu ska syna sophanteringen på plats.

– Nu hoppas jag innerligt på en förändring, på något som öppnar ögonen hos kommunen och att något händer, säger Hedman. Det är skönt att få stöd av Arbetsmiljöverket som kan belysa frågan.

Den 18 juni kommer en representant från Arbetsmiljöverket att granska trafiksituationen i Jularbo. Ingen från verket vill i nuläget uttala sig i frågan och efter granskningen på plats lämnas det över till verkets jurister.

Daniel Zetreus, miljöingenjör på Avesta kommun, har tidigare haft en dialog om Jularbo-ärendet med Suez, via Transports skyddsombud, men kan inte kommentera Arbetsmiljöverkets kommande granskning.

– Jag har inte sett skrivelsen, jag har för lite information för att säga något alls nu, säger Zetreus.

Men Anders Hedman hos Transport hoppas att fallet kan bli något av ett prejudikat:

– Frågan om trafikfarlig sophantering är en hur stor som helst, säger han.  Det handlar ju inte bara om Avesta. När vi började uppmärksamma saken för några år sedan var det chaufförer som tog upp flera andra ställen.

Anders Hedman tycker personligen också att det är självklart med rätt till så kallat TMA-skydd, där ett skyddsfordon följer sopbilen och varnar annan trafik, om möjligheten att flytta avfallskärlen till en rimlig plats inte finns. Men i Jularbo hoppas han att kommunen snabbt hittar ett ställe att placera kärlen så att arbetet blir säkert för chaufförerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    28 juni, 2019

    Redan 2008 fick vi igenom detta, samma problem som efter väg 68. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=2323774

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.

Överlastade transporter allt större problem

Vägtransporter. Nästan hälften av de tunga fordonen är för tungt lastade, visar Trafikverkets mätningar. Och överlastningen har ökat kraftigt under senare år.

Nya reseregler ger hopp för mackarna

Bensin. Samma dag som regeringen meddelade nya regler för resor hörde vissa arbetsgivare av sig till facket och avbröt korttidspermitteringar.

Smittrisk vardag för taxichaufförerna

Taxi. Solen skiner på taxibilarna vid den stora ingången till Stockholms centralstation. Rent ekonomiskt är det fortfarande ett mörker. Varje kund är önskvärd, men kan också vara den som skickar förarna in i en sjukdom som kan vara livsfarlig.

Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

Corona

Färdtjänstfordon byggs om i Dalarna

Färdtjänst. Skyddsstoppet hade avsedd verkan, noterar Transports regionala skyddsombud i Dalarna. Fordonen för färdtjänst och andra serviceresor anpassas så att föraren och passagerarna ska hålla ett säkert avstånd till varandra.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.